ik weet niet of het goed staat. MAar ik vroeg mij af hoe lang ik mijn merrie op stal moet houden eer ik haar terug bij haar veulen kan zetten. Ze is op 24 december afgespeend.
Hoe bedoel je dat? Staat jou merrie alleen op stal en je veulen op het land?? Ik had mijn merrie en veulen na 2,5 maanden weer terug gezet bij elkaar maar dat verschilt echt per paard hoor.
Ja mijn merrie staat bij een vriendin op de stal, ze komt wel buiten enzo hoor. En mijn veulentje staat hier achter het huis op het land bij mijn andere twee paarden. Maar ik zou mijn merrie graag terug thuis hebben want ze dood ongelukkig op stal. Enig idee hoe lang het gemiddeld duurt?
ik dacht minimaal een maand of 3 of 4 maar nogmaals... het verschilt echt per paard, na 2,5 maand kan dus ook zoals bij de mijne! De vraag is of jou merrie het veulen er weer onder laat??? of trapt ze het veulen weg?
Ja ik kan ze niet rustig introdueren :p ik kan ze alleen weer ineens bij elkaar zetten. Maar ik kan ind misschien wachten tot maart
Vjestagirl
Geplaatst: 15-02-11 00:36
armanike schreef:
Ja ik kan ze niet rustig introdueren :p ik kan ze alleen weer ineens bij elkaar zetten. Maar ik kan ind misschien wachten tot maart
Je kunt niet met een paar prikpaaltjes en een draadje een stukje afzetten waar je haar de eerste paar dagen in zetten?
koenlover
Geplaatst: 15-02-11 00:39
Mijn veulen is nu bijna 7 maanden en zelf gestopt met drinken. Die staan zelfs nog samen in een box en samen op het land. Ze stoppen toch vanzelf wel eens, dus ik had ze zowiezo niet uit elkaar gehaald.
Mijn veulen is met 8 mnd volledig gespeend en staat nu bij een vriendin voor 6 weken en ik hoop dat het dan gedaan is! Ik denk het wel want de merrie verwacht begin mei haar volgende veulen. Mijn ervaring is dat 4 weken vaak te kort is. Maar het verschilt nogal per keer.
Ja ze spenen normaal vanzelf af. Maar ik wil geen mama's kindje. Ik heb dat met mijn andere twee merrie's gezien die zijn allebij bij hun mama gebleven bij de vorige eigenaar en dat was een hel om ermee te gaan rijden zonder mama. Dus ik wou ze toch gescheiden hebben.
Ik heb ze na 2 1/2 maand voor het eerst weer bij elkaar op het land gezet en geen enkel probleem gehad. Ze herkent haar veulen en omgekeerd, maar veulen drinkt niet meeren heeft dat ook niet geprobeerd.
Mijn ene merrie was er na 2 maanden al klaar mee, maar de andere was een héél ander verhaal...pppfff die was na 2 jaar pas verlost van haar veulen...daarvoor beschermde ze het echt als een leeuwin
friesiszwart
ik had mijn merrieveulen enkele maanden op een ander stallocatie gezet en toen zij weer bij haar moeder op stal kwam en in het land dook zij gewoon weer bij de moeder, die zelfs weer melk begon te geven. momenteel laat ik de merrie en veulen bij elkaar, de merrie geeft zelf het moment van spenen aan. hengstveulens worden in het najaar gespeend maar gaan naar de opfok en komen niet meer terug totdat zij ca 3 jaar oud zijn.