goede tips rondom dracht en bevalling?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Teigetje008

goede tips rondom dracht en bevalling?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 13:38

hallo allemaal,

Toen mijn merrie drachtig was hunkerde ik naar informatie...ik las alles wat los en vast zat en wilde eigenlijk nog meer weten! ;)

Ik weet dat hier op Bokt een heleboel mensen zijn met ontzettend veel ervaring met drachtige merries. Deze ervaring wordt ook gedeeld in de fora en de Wiki. Iets waar ik erg blij mee ben!

Maarrrr

Dat zijn voornamelijk feiten en losslingerende tips, dus vandaar dat ik dit topic open. Het lijkt mij een handig idee om alle tips en grootmoeders hulpmiddeltjes in 1 topic te verzamelen. (Mod, corrigeer me als zoiets al bestaat, maar ik kon niets in deze richting vinden).

Het idee is dus dat er alleen tips in komen en géén vragen!

Het is niet mijn bedoeling om hier een discussieforum van te maken, maar het zou natuurlijk kunnen dat er reacties op elkaars tips komen.

Ik wil hier dan ook beginnen met mijn eigen grootmoeders middeltje:

Direct na de geboorte kan je het veulen bestrooien met suiker. Als de merrie dan nieuwsgierig gaat ruiken en misschien wel likken merkt ze dat het veulen zoet is. De merrie heeft dan een positieve ervaring met het veulen en likt dus door.

Mijn eigen merrie was wat terughoudend en begon niet direct te likken (was zware bevalling en 1e keer). Na het strooien heb ik haar mijn hand af laten likken en zo richting veulen geleid. Nadat ze de suiker op het veulen geproefd had werd zij helemaal afgelebberd en was het klaar.

Jullie nog zulke tips?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 14:30

De wiki en de zoekfunctie doen denk ik ook al heel veel :j.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 12:03

Teigetje008 schreef:
Ik wil hier dan ook beginnen met mijn eigen grootmoeders middeltje:

Direct na de geboorte kan je het veulen bestrooien met suiker. Als de merrie dan nieuwsgierig gaat ruiken en misschien wel likken merkt ze dat het veulen zoet is. De merrie heeft dan een positieve ervaring met het veulen en likt dus door.

Mijn eigen merrie was wat terughoudend en begon niet direct te likken (was zware bevalling en 1e keer). Na het strooien heb ik haar mijn hand af laten likken en zo richting veulen geleid. Nadat ze de suiker op het veulen geproefd had werd zij helemaal afgelebberd en was het klaar.

Jullie nog zulke tips?

Je wil geen discussieforum, maar zulke fratsen zou ik dus nooit uithalen. Het veulen ruikt naar het vruchtwater en dat is de natuurlijke stimulans voor de merrie, je verstoort dat juist door er suiker op te gooien!
Als je een jong dier over wil wennen naar een andere merrie (door bijv. dood moeder of bij schapen omdat er teveel bij 1 schaap zijn) dan smeer je het jonge dier in met de nageboorte van de pleegmoeder en accepteerd ze het vaak direct. Dat doet die nestgeur dus en daar moet je als mens helemaal niet tussen komen als er geen aanleiding voor is. Ik denk dat als het verkeerd wil, de merrie het veulen verstoot omdat het naar suiker ruikt!

Ik houd sowiezo niet van gepruts in de stal. Ik haal het vlies van de neus als het nodig is, slijm uit de neus als het nodig is, nageboorte opknopen alleen als het nodig is, naveltje ontsmetten en dan uit de stal en niemand er meer bij. Af en toe kijken of er al gedronken en gepoept wordt en dan weer op bed en moeder en kind samen met rust laten! Je gaat pas wat doen als ze niet op kunnen staan of na een tijd nog niet drinken, of wat dan ook, maar niet uit voorbaat suiker gaan strooien ofzo!

Ontsmetten van het uier en al die andere ongein precies hetzelfde verhaal. Er zitten natuurlijke geurstoffen op het uier die het veulen ernaar toe leiden, niet aankomen dus!

Leuk boek is Paardenfokkerij van Paul de Vries.

Waar je echt handig van wordt: weekje stage in de lammertijd bij een schapenboer of geitenboer! Veel nachtwerk maar leer je veel van.
Bij paarden doe je eerder teveel dan te weinig.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 12:50

De 2 belangrijkste dingen die ik kan bedenken zijn heel simpel en heel basic:

1. volg je gevoel
2. wacht niet af -> ofwel: volg je gevoel!!

Er zijn een heleboel dingen die je kunt doen en een heleboel dingen die overbodig zijn, maar neem altijd het zekere voor het onzekere, vooral wanneer je weet dat de merrie vaker bepaalde problemen heeft en zeker wanneer je gevoel zegt dat er iets niet klopt.
Zelf helpen we de merrie altijd, gewoon omdat het fijn is voor de dames en ze zo sneller in de benen zijn en minder moe, maar ook omdat je tijdens het meehelpen sneller doorhebt dat het stagneert. Bij twijfel voelen we altijd op, in principe zodra het water gebroken is. Dan voelen we even vluchtig of de pootjes er beide zijn, of er geen rugligging is, of het hoofdje goed ligt. Zodra de pootjes eruit komen voel ik nog of het hoofdje nog goed ligt en als het neusje verschijnt voel ik of beide achterbenen niet per ongeluk te voelen zijn langs de ribben. Zo zijn we in ieder geval op tijd bij een verkeerde ligging en hebben we meer kans om de ligging nog gecorrigeerd te krijgen.
Na de geboorte letten we even op of het naveltje niet blijft bloeden en of de ademhaling gelijkmatig en diep genoeg wordt en of de merrie stabiel in het bekken is en nog goed op kan staan. Dan, afhankelijk van het veulen en de merrie (of de merrie het toelaat en wanneer het veulen erg rustig blijft liggen en niet gelijk op wil proberen te springen) geven we eerst tussen 150 en 250 cc biest aan het veulen en dan gaan we terug via de camera kijken hoe het gaat.
Zodra het veulen goede opsta pogingen doet helpen we even een keertje, eenmaal in de benen kijken we of er geen abnormale bewegingen zijn (vermogen om zelfstandig te blijven staan, geen abnormaal hoge knie-actie, het vermogen om balans te houden bij minimale druk op de zijkant). Dan na een tijdje helpen we even het uier te vinden als het zoeken lang duurt en houden we in de gaten of het veulen voldoende zuigreflex heeft, bij de uier kan en niet de melk terug uit de neus laat lopen (kan duiden op een open gehemelte). Dan krijg je in een later stadium nog het plassen en de darmpek en daarna heb je de grootste zorgen meestal wel gehad.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 20:19

Bruin bier "zou" (?) de melkproductie van de merrie stimuleren :) . Zelf nooit uitgeprobeerd ;)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: goede tips rondom dracht en bevalling?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 20:21

Grootmoedersfabeltje: Hang de nageboorte in een boom voor geluk van het veulen en fiere gangen. :D

Vuure

Re: goede tips rondom dracht en bevalling?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 23:35

Gewoon helpen als het nodig is, en verder op een afstandje kijken of alles goed gaat. Jodium of ander ontsmettingsmiddel bij de hand en naveltje ontsmetten (idd controleren of het niet meer bloed), als het nodig is nageboorte opknopen en daarna gewoon moeder en veulen lekker hun gang laten gaan.
Als we erg acrobaten veulens hebben ga ik nog wel eens in een hoek van de stal staan om te voorkomen dat het veulen daar z'n kop stoot bij de pogingen overeind te komen (ze kukelen nogal eens ondersteboven bij de eerste pogingen :P)

We hebben wel eens veulens gehad die wat moeite hadden met overeind komen of met de uier vinden ofzo, en als het te lang ging duren hebben we ze geholpen, maar is eigenlijk zelden nodig :D