Vanaf welke leeftijd en TOT welke leeftijd laten dekken shet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anneuijttt

Vanaf welke leeftijd en TOT welke leeftijd laten dekken shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 16:28

Ja kijk naar de titel:D

Xamevoli

Re: Vanaf welke leeftijd en TOT welke leeftijd laten dekken shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 18:37

Vanaf 3/3,5 tot een jaar of 15/16 gok ik. ;)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 18:40

Het ligt heel erg aan je merrie, hoe ze vorige drachten heeft gedaan, hoe gezond ze is, en ook het ras maakt uit enzovoorts. En daarnaast ook hoe de fokker met zijn dieren omgaat. Daar is geen eindleeftijd op aan te duiden. Sommige fokmerrie's kunnen met 12 al "op" zijn, maar mensen die erg zuinig zijn op hun merrie kunnen soms doorfokken tot de 20e verjaardag. Shetlanders zijn vrij taaie dieren dus het zou niet onwaarschijnlijk zijn dat jouw merrie ook op hogere leeftijd nog zou kunnen dragen.

Er wordt soms gefokt met 2 jarigen, maar dit heeft allerlei negatieve effecten op de groei en ontwikkeling van het dier. Meestal wordt 3 als minimum aangehouden en het is niet uitzonderlijk dat er dan alsnog even mee gewacht wordt.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 11:45

ik zou beginnen met minimaal 3 jaar en op dat moment volwassen ogend en wolledig gezond. Fokken kun je tot op zeer hoge leeftijd.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 11:47

3 jaar, liefst 4 jaar voor de eerste keer dekken. Laatste keer, zolang je ziet dat het nog kan.
Heb een Friese merrie gekend die op haar 25e nog een gezond veulen op aarde gebracht heeft.

Ligt er dus echt aan hoe gezond ze is, of je ze tussen door een aantal keer leeg laat, enz.

kayjody

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 13:52

ik zou een merrie niet eerder dekken dan dat ze is uitgegroeid dus vanaf een jaar of 4. en de laatste keer tja dat verschilt per pony denk ik. ligt eraan hoe gezond ze is en hoe het de keren ervoor ging met ken een shetlander die voor de 1e keer pas op haar 18 de gedekt werd en met de 25 nog steeds veulens kreeg. ze was gezond genoeg volgende de DA dus dat ligt echt eraan hoe gezond de merrie is.

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 20:18

kayjody schreef:
ik zou een merrie niet eerder dekken dan dat ze is uitgegroeid dus vanaf een jaar of 4. en de laatste keer tja dat verschilt per pony denk ik. ligt eraan hoe gezond ze is en hoe het de keren ervoor ging met ken een shetlander die voor de 1e keer pas op haar 18 de gedekt werd en met de 25 nog steeds veulens kreeg. ze was gezond genoeg volgende de DA dus dat ligt echt eraan hoe gezond de merrie is.

De meeste paarden zijn meestal met hun 8e of soms 9e echt uitgegroeid.
Maar vanaf hun 4e groeien ze misschien nog een halve milimeter :Y)

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:35

Wat iedereen zegt, vanaf een jaar of 4, en je kunt zelf wel zien wanneer je merrie het niet meer aankan denk ik :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:47

idd vanaf 3 a 4 en de conditie liggend tot iets van 16. maar een fries op stage presteert het op haar 22de nog dragend te zijn.