[KG]Wat krijg je met deze shetlander kleuren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anneuijttt

[KG]Wat krijg je met deze shetlander kleuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 12:07

wat krijg je als je een appaloosa hengst bij een zwarte merrie doet?
en een zwart of bruin bonte hengst bij zwarte merrie ?
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 03-02-11 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

Annetje

Re: Wat krijg je met deze shetlander kleuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:11

Ik denk dat je topic meer thuishoort bij [FA] Fokkerij en Afstamming omdat kleur natuurlijk niet shet gerelateerd is. Sterker nog, een shetlander mag niet appaloosakleuren voorkomen zover ik weet. Je hebt wel mini-maten in de NAS (appaloosa) en die hebben soms het model van een shetlander.

Om de kleuren echt goed te weten zul je de precieze kleuren moeten weten. Wat voor kleur heeft de appaloosa-hengst? Ook is het vaak nodig om de voorouders te weten, dus de ouders van de ouders. Die genen dragen ze namelijk ook nog met zich mee.

Jij hebt een zwarte shet en wil daar een hengst op zetten zeker? Want dan zou je dus ook naar haar ouders moeten kijken. En natuurlijk is enkel kleur fokken niet zozeer belangrijk, maar is de bouw verbeteren vaak beter.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:23

Je moet de basiskleuren weten wil je een beetje kunnen zeggen welke kleur het veulen krijgt. Dus zijn de ouders vos bruin of zwart?

Appaloosa en bont kan geven: bont, appaloosa of een combinatie ervan; een pintaloosa

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 12:24

Sappos schreef:
Je moet de basiskleuren weten wil je een beetje kunnen zeggen welke kleur het veulen krijgt. Dus zijn de ouders vos bruin of zwart?

Appaloosa en bont kan geven: bont, appaloosa of een combinatie ervan; een pintaloosa

Mijn merrie heeft zwarte ouders en die ouders waarschijnlijk ook weer zwart

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:27

Als de ouders van je merrie zwart zijn dan kan jouw merrie alleen zwart (of vos maar dat verschil zie je wel) zijn en niet bruin. Dan is zij zwartbont.. En de hengst, heb je daar evt een foto van?

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 12:47

Sappos schreef:
Als de ouders van je merrie zwart zijn dan kan jouw merrie alleen zwart (of vos maar dat verschil zie je wel) zijn en niet bruin. Dan is zij zwartbont.. En de hengst, heb je daar evt een foto van?

Huh, ik snap je reactie niet echt, mijn merrie is ook helemaal zwart en heeft alleen zwart gegeven van een Zwarte hengst, MAAR NU ga ik er een zwartbonte op zetten, dus mijn vraag is, krijg ik dan weer zwart of zwartbont. Afbeelding

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:49

Kan beide, je weet het nooit zeker wat je krijg.

Is de hengst wel goedgekerud? Hij komt me niet bekend voor.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:50

Ow ik lees niet goed, jouw merrie is zwart en de mogelijke hengst appaloosa of bont.

Zwart x zwartbont is zwart, zwartbont en evt vos of vosbont.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 15:04

Maar appaloosa is een merk en geen kleur -O-

Ik snap trouwens niet goed Sappos hoe je uit een zwarte merrie x zwart bonte hengst een voskleurige of een vosbonte wil krijgen als je niet weet of er wel vos in de bloedlijnen zit. Volgens mij kun je weinig zeggen over de kleur als je de rest niet weet. Merrie is zwart en ouders waren zwart, maar van de hengst weten we niets.

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 15:05

Annetje schreef:
Maar appaloosa is een merk en geen kleur -O-

Ik snap trouwens niet goed Sappos hoe je uit een zwarte merrie x zwart bonte hengst een voskleurige of een vosbonte wil krijgen als je niet weet of er wel vos in de bloedlijnen zit. Volgens mij kun je weinig zeggen over de kleur als je de rest niet weet. Merrie is zwart en ouders waren zwart, maar van de hengst weten we niets.
De hengst, is zwartbont, en de vader EN moeder is ook zwartbont:D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 15:08

Als beide ouders vos dragen (en dat kan generaties verstopt zitten, echte zwart fokkers krijgen ook nog wel eens een verrassing) kan er ook vos en vosbont uit komen.

Maar zwart en zwartbont is de grootste kans.

Zodra er stippels op zitten is het geen shet meer, een shet mag nooit appaloosa zijn.

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 15:09

Waarom mag een shet geen appaloosa zyn?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 15:18

Omdat de kleur appaloossa niet erkend wordt door het shetland stamboek. Er zijn dus geen shetland bloedlijnen die deze kleur voeren.

Annetje: Hoezo is appaloossa een merk en geen kleur? :?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 15:20

Topics over kleurvererving horen idd op F-AM, ik verplaats het dus even.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 15:21

Omdat het idd in de rasstandaard staat dat het niet mag. Net als dat ze op 3 jarige leeftijd max 105 cm mogen zijn en als 4 jarige max 107 cm.

Appie is een kleur fokkerij. Je kan dus veel verschillende type's (van shet tot rijpaard) hebben binnen het stamboek.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 15:27

Aah moeder is dus zwartbont.

Stef: Omdat appaloosa een ras is en niet zozeer een kleur. Een appaloosa heb je in allerlei kleuren. Zover ik weet natuurlijk, maar ik kan het altijd fout hebben :)

Maar ik denk niet dat je een bonte met een appaloosa moet willen kruisen. Een pintaloosa is namelijk niet gewenst binnen het appaloosa stamboek.

LadyMadonna

Re: [KG]Wat krijg je met deze shetlander kleuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 15:39

Een appaloossa is op zich beide.
In basis heb je de kleur, gestippelde paarden in allerlei vormen. Liefhebbers van deze kleur hebben vervolgens in NL een stalboek opgericht, namelijk het NAS. Een registratiestamboek, geen ras stamboek. Hoofdkenmerk, de kleur, en paarden en pony's van alle soorten en maten.
Daarnaast heb je de Amerikaanse Appaloossa (wel een "ras" (hoewel een quarter met stippen....) )

De kleur Appaloossa komt echter bij ook bij diverse andere rassen (bijv Noriker) voor.

Appaloossa is dus wel degelijk een kleur

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 13:05

Appaloosa is inderdaad een kleur en niet echt een ras. Er is wel een stamboek van, maar ook de NAS is geen ras, het is namelijk een mengelmoes van van alles wat, als er maar het appaloosa-kleurtje op zit. Staat overigens ook in de doelstelling van het stamboek. :)
Ook de amerikaanse appaloosa, de AAHC is geen ras maar een stamboek. Kruisingen met AQHA's worden daar ook weer toegelaten. Wel zijn die iets strikter met wat ze toelatan aan kruisingen in het stamboek.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 20:11

Maar als je zegt dat je paard de kleur appaloosa heeft dan zegt dat dus echt helemaal niets. Je weet dan nog steeds niet wat voor kleur het dier heeft.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 20:25

Je hebt een zwarte merrie. Als je daar een zwartbonte hengst op zet, moet je het volgende weten voordat je iets over kleur kunt zeggen: Heeft de merrie ooit wel eens een vosveulen gegeven? Geeft de hengst vosveulens? Geeft de hengst effen gekleurde veulens?

Als jouw merrie nooit vosveulens heeft gegeven, ook niet met voshengsten, zou je kunnen verwachten dat ze homozygoot is voor zwart. Heeft ze wel eens vosveulens gegeven, dan is ze heterozygoot.
Geeft de hengst vos(bonte)veulens, dan is hij ook heterozygoot. Geeft-ie dat niet, dan is-ie ook homozygoot voor zwart.
Geeft de hengst alleen bonte veulens, dan is-ie homozygoot voor bont en zal er nooit een effen gekleurd veulen uitkomen, ook al je is merrie effen. Geeft de hengst wél effen gekleurde veulens, dan is de kans op bont 50%.

Geeft de hengst géén vossen en géén effen veulens, dan is het simpel: er komt een zwartbont veulen uit.
Geeft jouw merrie geen vos maar de hengst wel, maar geeft-ie geen effen veulens: er komt een zwartbont veulen uit.

Geeft jouw merrie vos én de hengst vos, maar geen effen veulens, dan is het ook nog redelijk simpel: 75% kans op zwartbont, 25% kans op vosbont.
Geeft jouw merrie vos, de hengst vos én effen, dan is het ingewikkelder: 12,5% kans op effen vos, 12,5 kans op vosbont, 37,5% kans op zwart en 37,5% kans op zwartbont.

Wat betreft appaloosa: het hangt van de basiskleur van de appaloosa af welke kleur het veulen krijgt (en van jouw merrie - maar is de hengst appaloosa-vos, dan kan er bv bruin uitkomen) én het hangt van de mate van appaloosa af. 'Few spots', oftewel een vrijwel witte appaloosa, geeft 100% appaloosa. Meer gekleurde appaloosa's vererven 50% appie 50% effen, maar het patroon wil nog wel eens een verrassing zijn.