Hoe oud mijn veulen afspenen twijfel!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Hoe oud mijn veulen afspenen twijfel!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-03 18:09

Heeeey mensen!!
Ik weet dat je normaal je veulen afspeend bij 6 maanden, maar mijn veulen is al zo groot eet bix, brood, gras alles, drinkt uit waterbak en moeder. Ze is nu 3 en een halve maand oud. Mijn merrie kan het denk ik niet heel lang meer aan. Ze begint behoorlijk mager te worden. Ze krijgt genoeg eten 2/3 kilo biks per dag en verder staat ze in het gras en ze krijgt hooi. Ze doet verder totaal niks aan werken. Bij welke leeftijd kan ik het best het veulen afspenen?

Niet meteen van reageren dat vraag je toch niet. Ik wil haar best tot 6 maanden erbij laten lopen, maar ik wil gewoon doen wat het beste is.

Hier is een foto van hoe ze nu is:
Afbeelding

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 18:12

Mijn veulen is ook bij nog geen 4 maanden afgespeend. Als je denkt dat het veulen er aantoe is, dan zou ik het doen.
Het is idd al een flink veulen . Haha!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 18:14

6 maanden is volgens mij veel te lang. Ik dacht altijd dat het tussen de 4 en 5 maanden moest. Wees er wel zeker van dat ook de moeder er klaar voor is, mijn merrie reageerde bij haar nieuwe veulen erg agressief tegen mensen omdat haar vorige veulen al vroeg is weg gehaald

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 18:15

Esme_27 schreef:
6 maanden is volgens mij veel te lang. Ik dacht altijd dat het tussen de 4 en 5 maanden moest.


Ze zeggen altijd tussen de 4 en 6 maanden.

bayaatje

Berichten: 1329
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: geel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 18:20

ik weet dat ze bij een fokkerij waar ik dikwijls ga helpen ze de veulens op ongeveer 100 dagen speent. dit zijn 3 tot 4 maanden. 6 maanden is veel te lang. wij hebben ook een veulen en onze dierenarst zei ,wanneer onze merrie mager wordt en niet voldoende bijkomt moet je het veulen spenen , want dit is een teken dat het veulen te veel van de merrie neemt.
greets

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 18:30

Volgens mij is 4 maanden ook genoeg hoor!!!
Vooral als het veulen al zo zelfstandig is. Heb ook wel eens gelezen dat 6 maanden veel te lang is.

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-03 18:48

Heel erg bedankt allemaal dan haal ik haar binnenkort weg zeker nu ze 3,5 maand is. Iedereen zei altijd tegen mij 6 maanden.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 19:37

Gewoon met een maand of vier doen. Wij hebben Wencke er nu ook al af, hij had Jurga ook niet meer nodig, al had die er niet van te lijden.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 20:01

4 maanden is eigenlijk wel het absolute minimum hoor! Eerder spenen is niet goed voor het veulen, laat ze nog even een paar weken bij elkaar. Dat moet wel kunnen.

En wat altijd geldt: paarden die te mager worden moeten meer voer krijgen. Dus misschien meer voer in de merrie de komende paar weken?

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 22:01

6 maanden zou het beste voor het veulen zijn.Ze drinken wel steeds minder vaak bij de moeder maar als ze drinken doen ze het wel langer.
6 Maanden zou het beste zijn wbt groei, ze halen veel extra bouwstoffen uit de melk naast de brokjes etc.
Wij spenen altijd bij 6 maanden.
Je zou kunnen proberen je merrie wat meer gras/hooi te kunnen voeren maar sommige merrie's kun je voeren wat je wilt maar die worden echt heel dun.
Overleg anders even met je veearts.
je merrie gaat voor maar het veulen is ook erg belangrijk.

Rivendell

Berichten: 6820
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 22:18

Ik laat het veulen erbij zolang ze buiten staan. Soms gaan ze er met 4 maanden af, soms pas na 6 maanden.
Dit jaar had ik een veulen in maart, die is nu dus 5 maanden. Hij loopt nog bij de merrie en die is nog dik zat. Ik denk dat hij er nog wel tot oktober bij loopt.
Als je veulen goed eet, kan ze er echt wel af. Zorg wel voor andere veulenvriendjes voor je veulen. Succes.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 23:31

Als de merrie er echt onder lijdt, dan moet je het veulen natuurlijk spenen, maar misschien eerst meer voer/ander voer proberen?

Ik ga de mijne pas met 6 en 7 maanden spenen, ze hebben hun moeder melk misschien wel niet hard meer nodig, en eten en drinken zelfstandig, maar ze hebben nog wel erg veel aan de opvoeding van de merrie en aan de morele steun om het zo maar te zeggen.

"Ze" zeggen wel 4-6 of inderdaad 100 dagen, maar wie is "ze" en waar baseren ze het op? Omdat het gewoon handig is?

Coral is nu 5,5 maanden en Jeddah ziet er top uit, zelfs nog iets dik, ze heeft geen last van hem, al is hij al een bijdehante hengst, ze pakt hem goed aan. Waarom zou ik ze nu al uitelkaar halen??

Zeker als de merrie niet opnieuw drachtig is zie ik niet in waarom je zo vroeg zou moeten zijn.

Spenen is iets wat je niet terug kan draaien, je kan niet een week na het spenen zeggen, "dat was toch te vroeg, laten we ze weer bijelkaar zetten". Dus, imo beter iets laat dan te vroeg...

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 23:55

In principe heeft Nimber gelijk - 6 maand is volgens de meeste deskundigen voor de fysieke en psychische gezondheid van 't veulen het beste. Maar met vier maanden kan het ook. Veel eerder zou ik niet doen, ze vallen altijd wat terug als ze van de merrie afkomen. Ik houd altijd minimaal vier maand aan en maak dat ook altijd keurig vol. Als de merrie het gemakkelijk aan kan laten we ze wat langer lopen, en anders gaan ze er af. Hengstveulens gaan vaak vroeg er af, omdat ze vaak erg vervelend gaan doen ten koste van de merrie.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 00:03

In sommige landen blijven de veulens zelfs na de 6 maanden gewoon nog bij hun moeder. In praktijk zal de moeder het veulen vanzelf afslaan als er een tweede veulen op komst is. maar goed, dat zijn wij in NL niet meer gewend, en is alles tussen de 3 tot 6 maanden gangbaar.
Ik ben zelf van mening dat het toch wel op de 6 maanden moet lijken, ik vind dat beter voor de algehele ontwikkeling van het jonge paard. Zowel kwa voeding, maar te meer nog kwa karaktereigenschappen.
Jong gespeende katjes blijven immers ook altijd van die sabbelaars...
Ik denk dat een veulen langer bij zijn moeder, uiteindelijk wat zelfstandiger in de wereld zal staan.

[naam verwijderd] gaat volgende maand bij haar moeder vandaan, ze is dan ongeveer 5,5 maanden.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 08:42

Niets meer aan bovenstaande aan te vullen. Alleen op die foto staat de merrie in het zand. Als je geen wei voor de merrie hebt, dan moet je wel zorgen voor veel gras of kuil en biks bij een zogende merrie. Ik heb ook een kleine wei bij het huis waar ik de zogende merries in hou. Daar staat een grote ruif en daar gaat heel wat in op een dag. De merrie zal zich ook beter voelen als ze voldoende ruwvoer krijgt.

jeanneke

Berichten: 596
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Halle (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 09:31

Bij ons blijven ze ongeveer 4à5 maanden bij de moeder lopen. Laatst is er bij een vriend een veulentje geboren. De merrie is in de weide zeer schichtig, ze laat haar niet strelen, loopt weg, etc. het veulen is tot nu wel zeer aanhankelijk etc. maar men ziet dat achteruitgaan, hij volgt zijn moeder, aapt haar na. Dit veulen zal op 100 dagen van merrie gescheiden worden om dit na-aap gedrag van negatievere zaken te vermijden. Er bestaat dus niet zoiets als "de perfecte dag om te spenen" het hangt van paard tot paard af, wel rekening houden met de min. 100 dagen.

groetjes Janna

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 10:36

Mijn Fjord is met 8 maanden pas gespeend.
Toen was hij nog niet van mij.
De oude eigenaar had geen box meer over dus die moest eerst gemaakt worden.
Mijn gelders veulen is met 3,5 maand gespeend.
Maar de fokker zei dat hij 4 maanden en 1 week oud was.
Toen ik de papieren binnen kreeg bleek dat mijn veulen 3 weken jonger was.
Hij was al wel zelfstandig wat eten en drinken betreft.