met al een klein oogje op het komend dekseizoen. Ben ik al gaan kijken voor een hengst. Door omstandigheden wil ik mijn merrie graag thuis houden en is de keus dus wat beperkter met een hengst die via KI dekt.
Nu dus mijn vraag welke hengsten staan er nu in 2011 op KI. (of welke hengsten er misschien aan huis dekken). Stamboek maakt niets uit.
Deze hengsten heb ik al gevonden: its benson O'Malley Sir Camelot van Gorgeous Horse Stables Sjakie uit de Hof van Ede Diverse hengsten vanKanters ITS Spike Rob Roy Falcon
?? (staan wel op de site van het NSvT maar dekken niet voor NSvT) beetje vreemd maar zet ze er toch maar bij. Pablo van de Bonte Parels Glen King Hill van de Bonte Parels
is er dan veel verschil tussen diepvries en vers. Het is voor mij allebei een rietje weet alleen dat diepvries misschien iets minder goed is maar zeer veel warmbloeden staan volgens mij ook op diepvries en dat gaat ook goed.
Leon -> Bas en Shamrock gaan op diepvries rietjes. Stond in de laatste cobstukken.
KootMiraDrum
Geplaatst: 31-01-11 20:36
Het is maar de vraag of het zaad goed ontdooit, om het via een EU-gecertificeerd bedrijf te laten doen moet het paard eerst op het station in quarantaine hebben gestaan, waar proefdekkingen/invriezingen/ontdooiingen zijn gedaan.
Bijzonder, Baszaad terwijl hij er zelf niet meer is...
butengeweun
Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-11 20:38
Dankje KMD. Dat wordt als het 1 van die hengsten wordt eerst navragen hoe het gewonnen is en of allemaal goed bevonden is. Krijgen de hengstenhouders daar dan ook een bewijs bij dat het bij een erkend bedrijf is geweest en deze ook in quarantene daar hebben gestaan de hengsten?
KootMiraDrum
Geplaatst: 31-01-11 20:43
Ik heb het toen nagevraagd voor Drum, maar ik had geen zin om hem 6 mnd lang (incl stallingskosten en nog veel meer) op een EU gecertificeerd station te zetten, waar hij dan ook 6 mnd lang het erf niet af mocht. Let wel, ik heb het over een EU gecertificeerd station (zodat ook fokkers uit het buitenland, de normen/eisen voor alleen NL zijn denk ik soepelder.
Vers sperma gaat weer anders, bovenstaand gaat over diepvries.
Ik denk dat Angelique van Silas meer weet over de normen/eisen, die heeft de opleiding tot KI hulpkracht gedaan.
Ik denk het wel, want ze bieden diepvriessperma van O'Malley ook voor het buitenland aan.
Angeliekje
Geplaatst: 01-02-11 13:36
Is misschien wel handig om een lijstje te maken van de in Nederland wonende dekhengsten, en of ze zowel KI doen of natuurlijk dekken?
Er zijn natuurlijk al een aantal hengsten weg naar het buitenland/overleden wat ik soms lees op internet. Zo is King Arthur (ICS) bijv. naar Finland verhuist als ruin. Geen idee of hij nog als hengst vermeld staat bij het ICS?
KootMiraDrum
Geplaatst: 01-02-11 13:45
Blurp, tekst verkeerd geinterpreteerd
Laatst bijgewerkt door KootMiraDrum op 01-02-11 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Angeliekje
Geplaatst: 01-02-11 13:55
Dat bedoelde ik ook Beetje verkeerd neergezet
Bedoelde eigenlijk: of ze KI doen of natuurlijk dekken
Ariebren
Geplaatst: 01-02-11 17:46
Deze link bevat alle PVV info over KI en hengstenstations.
in dorp wonen 2 mensen die het bij de eigen merrie's doen en een dierenarts die het doen is anders wel te vinden. En in de lijst die jij gaf staat ook een insemineer bedrijf 1 dorp verderop dat zou zelf nog onder het zadel aan te rijden zijn.
Maar dank je voor de naam aniek. Die wist ik nog niet.
Jup de eigenaren van Tosca hebben ook allerlei kleine shetjes (willy v Wanrooij) en is daarin een erkend bedrijf, dekgeld is 300,- inclusief het insimineren en het scannen wat ze allemaal zelf komen doen ideaal!
butengeweun
Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-11 10:58
of ze het zelf komen doen dat kan ik niet zeggen het is naar vanaf erp toch ruim ander half uur rijden naar ons.
We wonden kwa hengsten afstanden een beetje in een afgelegen hoekje.
Natuurlijk dekkende hengsten die mogen zo komen (mits ik ze dan ook nog goedkeur maar dat ga ik pas ergens in april mee beginnen, eerst maar eens gaan kijken op de shows,bij de hengst thuis ect.). Alleen niet iederen wil meer dan een uur heen en dan weer meer dan een uur terug rijden.
Maar biggekerke is ook al z'n leuke uithoek kwa tijd dat je kwijt ben voordat alles een beetje in de richting is.