Merrie wel of niet laten dekken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ajesca123

Merrie wel of niet laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 16:45

Afgelopen jaar heeft mijn merrie(Sandro King X Sultan) een heel mooi veulen gehad van Zhivago.
Helaas is het na de bevalling niet goed gegaan.
Ik zal even in het kort hieronder uitleggen waarom.
De geboorte ging prima en heeft de merrie zelf gedaan, ze heeft het veulen netjes schoon gelikt en is toen zelf rustig gaan eten.
Helaas duurde het erg lang voordat het veulen in de benen kwam en na verschillende pogingen op de kliniek waar ze stond hebben ze besloten de merrie te melken en het veulen te zonderen.
Nadat dit een aantal keer gedaan was werd mijn merrie steeds lelijker en op den duur kon er alleen gemolken worden onder sedatie.
De merrie nam volledig afstand van het veulen en deed er echt lelijk tegen.
Uiteindelijk had ik de merrie zo ver dat het veulen mocht drinken als ik er bij stond maar zodra ik weg liep viel ze het veulen aan en wilde ze er niets van weten.
Ze was er in mijn ogen gewoon bang van en assosieerde het veulen met pijn.
Na een aantal dagen was het veulen zo bang van de merrie dat we het veulen helaas naar een pleegmerrie hebben moeten brengen.
Dit was natuurlijk vreselijk voor beiden maar mijn merrie gaf geen kick toen het veulen weg gehaalt werd ze leek eerder opgelucht.
Nu weet ik van mijn merrie dat ze heel erg aan mij hangt en erg kwalijknemend en boos kan worden bij pijn dus in mijn ogen is het allemaal gewoon teveel van het goede geweest en heeft het feit dat ik er niet vanaf de eerste minuut bij kon zijn om haar te steunen haar geen goed gedaan.
Mijn vraag aan jullie is nu of jullie denken dat ik deze merrie nog een keer kan laten dekken en haar dan wel bij huis te houden zodat ik er meteen bij kan zijn en ze meer rust heeft dan in de kliniek?
Ik geloof namelijk heel sterk dat het de samenloop van omstandigheden is geweest die er voor gezorgd heeft dat ze zich van het veulen heeft afgekeerd maar ik wil graag weten hoe andere mensen met ervaring in het fokken hier tegenaan kijken.
Mijn doel van het fokken en opfokken is mooie ,sterk bewegende, eerlijke dressuurpaarden fokken die later zeer geschikt zijn voor de sport.
Mijn merrie heeft een zeer werkwillig karakter en kan zeer goed bewegen en heeft dit op het eerste gezicht ook doorgegeven.
Ik verwacht dus geen reacties zoals niet doen er zijn er al genoeg etc...
Ik heb een goeie merrie en wil 1 keer in de 2 a3 jaar een veulentje fokken.

alvast heel erg bedankt voor de reacties

Aileen

Re: Merrie wel of niet laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 17:18

hoi

Net als bij mensen is bij paarden ook elke zwangerschap/bevalling anders.

Ik denk in dit geval dat het veulen te snel bij de merrie is weggehaald en dat daar het gedrag van de merrie vandaan komt.

Nogmaals dekken moet echt wel kunnen als de merrie lichamelijk er geen moeite mee heeft gehad.

Bevallen is iets wat in de natuur zit, en paarden reageren alleen op situaties, ze bedenken geen situaties.
Dus of ze bij jou of in een kliniek bevalt zal weinig uitmaken, maar wel de tijd waarin ze het veulen hebben weggehaald en zelf zijn gaan melken. Dat is niet natuurlijk en daar heeft ze wss angstig/boos op gereageerd.

dus gewoon nog eens proberen en liever langer proberen te helpen het veulen aan te leggen ipv weg te halen zal wss een hoop schelen

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 17:28

Hoi,

bedankt voor je reactie.
Wel is het zo dat het gedrag van de merrie er voor gezorgt heeft dat we genoodzaakt waren na 4 dagen het veulen bij de merrie wel te halen want ze sloeg het veulen echt dood(deuk in de ribben van het veulen ten gevolge) Het is dus niet zo dat ze dit gedrag pas vertoonde toen het veulen weg gehaald is want toen leek ze juist opgelucht.
Ik geloof ook inderdaad dat het iets is wat in de natuur zit en hoop natuurlijk ook echt dat het de 2de keer beter gaat maar heb er toch wel een beetje schrik van zoals ze tegen het veulen deed en ben inderdaad op zoek naar mensen die dit herkennen en bvb de 2de keer wel of niet dezelfde problemen ervaren hebben.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 17:39

Dit kun jij alleen zelf beslissen, wil jij zelf het risico nemen dat het wel weer hetzelfde verloopt, of zeg je 'dit nooit meer'? Misschien gaat het een volgende keer helemaal vanzelf goed hoor, ik denk niet dat ze hierdoor bij voorbaat een hekel zal hebben aan een volgend veulen, maar het is ook niet uitgesloten dat er na de bevalling iets met merrie of veulen is waardoor weer meer verzorging/inmenging nodig is van buitenaf en als dat de vorige keer reden was om het veulen te verstoten dan zou ik dat wel meenemen in je afweging.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 17:55

Bedankt voor je reactie Nicole,
Dit zijn inderdaad zaken die ik meeneem en dat maakt het ook wel lastig.
En natuurlijk wil ik de situatie van afgelopen jaar niet nog een keer want nu heeft het veulen het overleeft maar als ik niet zon goede pleegmerrie had gevonden had het heel anders kunnen lopen natuurlijk.
Daarom vraag ik me ook af in hoeverre ik dit zelf kan beinvloeden.
Ik heb overleg gehad met Dr van Muiswinkel en die zei meteen gewoon weer laten dekken maar die bekijkt het natuurlijk puur medisch.
De merrie en het veulen waren beide gewoon gezond dat is wel al uitgesloten voor zover mogelijk is.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 14:18

Wat ik niet begrijp, als het veulen gezond was, en de merrie een goede moeder was van begin, waarom is het veulen niet zelf gaan zuigen? Waarom hebben ze moeten melken? Soms neemt het een paar uurtjes voor dat het veulen goed op zijn benen staat, dus ja 1 keer melken voor de colostrum te geven als het te lang duurt, maar daarna?

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 15:32

@ptiteblue bedankt voor je reactie.
Het waarom zal altijd een vraag blijven vrees ik.
Zelf denk ik dat er teveel mensen handen aan geweest zijn en de artsen van de kliniek waar ze stond konden ook geen verklaring vinden.
Het veulen is rond middenacht geboren en heeft veel geprobeert op te staan en 1 keer is het gelukt maar daarna was ze zo uitgeput dat het tot de volgende ochtend niet meer gelukt is.
In die tussentijd had het veulen toch voeding nodig en om die reden hebben ze de merrie moeten melken en het veulen moeten sonderen.
De volgende ochtend was de merrie het spuugzat wat ik ook goed begrijp en kreeg ze steeds minder interesse in het veulen waardoor ze het veulen vanuit het niets aanviel en dus alleen nog maar kon drinken als de merrie een praam omhad en op een gegeven ogenblik hebben ze haar zelfs verdoofd.
Ik heb toen voorgesteld zelf het voeden over te nemen en uiteindelijk had ik de merrie zover dat ze het veulen liet drinken als ik er bij stond maar zodra ik weg liep viel ze het veulen meteen aan.
We kunnen nu natuurlijk een discussie starten over wat op dat moment anders had gemoeten maar mijn vraag is of mensen dit herkennen en of ik kan verwachten dat het de 2de keer anders kan verlopen als de merrie thuis in haar eigen stal blijft?
Voor mij en mijn merrie was dit het eerste veulen dat we gefokt hebben en om die reden heb ik haar naar de kliniek gebracht 3 weken van te voren.
De artsen in de kliniek hebben het verder echt super gedaan want ze stonden echt dag en nacht voor de merrie en het veulen klaar.
Het gekke is ook dat de merrie sinds het veulen van de pleegmerrie af is weer gewoon samen staat met het veulen en een ander veulen en dat gaat super.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:12

Vele fokkers zouden zeggen van nog te proberen, soms reageren de merries erg met hun eerste veulen, en dan komt het voor de volgende in orde.
Natuurlijk moet je durven en het is gokken als het niet lukt.

Ik heb deze jaar een merrie gehad, geen melk, geen druppel melk, veulen ook naar pleegmerrie. De moeder was wel een goede moeder maar kon haar kleintje gewoon niet voeren :(
Dierenartsen zei ook dat het voor een volgende OK zou kunnen zijn, maar ik zou het niet opnieuw gedaan hebben, te veel risico, merrie is verkocht en de nieuwe eigenaren weten daarvan, dus eigen keuze als ze opnieuw willen fokken met haar.

Voor het verhuis van een merrie dicht bij de bevalling zeggen veel mensen dat het niet super gezond is, omdat de merrie ten eerste ineens van omgeving veranderd en dus niet op haar gemak is, en ten tweede omdat ze geen tijd heeft om een goede colostrum te maken voor de "nieuwe" ziektes van haar omgeving.
Ik zou dus zeggen houd ze bij u thuis als je de mogelijkheid heb, zeker als alles vlot verlopen is toen.

Succes!

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 23:43

Ik had het nog een keer geprobeerd! Waarom stond ze op de kliniek?

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 00:02

Dierenklinieken willen ook wel eens een beetje doorschieten in hun zorg. En als ik het zo lees was er veel onrust daar. Maar het kan ook gewoon in het karakter van een merrie zitten, daar moet je je ogen niet voor sluiten!
Ik lees dat het veulen een aantal keren gesondeerd is. Dat betekent dat hij ook na de eerste biest nog te slap was? Dan kan zo'n uier ook goed zeer gaan doen. Daar wordt je als merrie ook niet vrolijk van.
Zelf zou ik niet meer met zo'n merrie gaan fokken. Maar ik heb makkelijk praten, we hebben meerdere merries om mee te fokken.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 11:04

Bedankt voor de reacties.
@uiltje001 ze stond op de kliniek omdat het voor haar het eerste veulen was en ik door mijn werk overdag er niet constant bij kon zijn en ik toch wilde dat er goede zorg geboden kon worden indien nodig.
@Sportfokker Ik begrijp je standpunt ook hoor en mijn eerste reactie na alle pech was ook dat ik nooit meer met haar zou fokken.
Helaas heeft ze een blessure opgelopen waarmee ze wel nog goed als fokmerrie gebruikt kan worden maar er bestaat grote kans dat ze niet meer gereden kan worden.
Op zon moment ga je toch nadenken over de toekomst van zon jong paard en omdat we thuis wel plek hebben om haar eventueel aan te houden als fokmerrie speelt dat wel door mijn hoofd momenteel.

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 12:41

Er is ook een mogelijkheid , dat nadat het veulen te vermoeid was en niet in de benen is gekomen,de merrie haar op instinct afgestoten heeft. In de kuddes gebeurd dit ook een veulen wat te zwak is ,wordt door de merrie verlaten.Ook honden kennen dit gedrag en schuiven zwakke pups buiten het nest.
(Andersom zie je nu natuurlijk ook gebeuren, dat merries niet te scheiden zijn van hun overleden veulen)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 12:56

Als je merrie misschien niet meer bereden kan worden, maar wel een fijn karakter heeft en goeie bewegingen, zou ik het toch zeker nog een keer proberen..

Feit is dat je niet exact weet waarom je merrie het veulen heeft 'afgestoten' na een paar dagen.
Het kan met de omstandigehden te maken hebben gehad, maar ook met de natuur.
Een veulen wat niet in de benen kan komen (om wat voor reden dan ook) is zwak.. kan goed zijn dat de merrie daardoor zo van slag was, en het veulen achter liet.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 13:14

Het is inderdaad een super fijne merrie.
Kan echt goed bewegen en ik heb zelden zo een fijn paard onder het zadel gehad.
Verder is ze 100% eerlijk er zit echt geen kwaad in daarom verbazen we ons ook zo over haar eactie tegenover het veulen.
Het veulen gaat nu gelukkig ook super het is een groot hoogbenig veulen dat zeer goed bergop beweegt en makkelijk schakelt.
Er zijn ook al verschillende erkende fokkers waaronder Dhr visschedijk(de eigenaar van de pleegmerrie) die hebben aangegeven dat ze het een apart mooi veulen vinden en dat ze zeer benieuwd zijn hoe ze uit gaat groeien dus om die reden ben ik wel gaan twijfelen of we het toch nog een keer moeten proberen.
De fokker van mijn merrie geeft aan de reactie van mijn merrie tegenover het veulen niet te herkennen in de moederlijn en was ook verbaasd dat mijn merrie zo deed.
Maar ja ondanks alles gaat het welzijn van mijn merrie en het eventuele veulen voor en daarom hoop ik mensen tegen te komen die hetzelfde meegemaakt hebben en daarna wel nog gefokt hebben met de merrie en of het daarna wel gewoon goed gegaan is.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:19

Je kunt ook nog overwegen om een embryo te laten spoelen uit haar omdat je aangeeft dat de merrie en haar veulen veel waliteit hebben. De kosten schijnen regenwoordig wel mee te vallen.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 22:32

Daar heb ik inderdaad ook over nagedacht ik zal het eens aan de eigenaar van de pleegmerrie waar mijn veulen bijgestaan heeft vragen die heeft ieder jaar een aantal draagmerries met embryo`s van zijn hengstenmoeders(Montender,Sontender,etc...)
Nadeel van mijn merrie vind ik dat ze zelf een register A papier heeft ivm de vader Sandro king en helaas nooit Prok gekeurd is om opgenomen te kunnen worden omdat ze helaas al jong geblesseerd is geraakt(beschadigde colateraal banden) dus niets erfelijks ze is rontgen helemaal in orde maar is het nadelig voor eventueel toekomstige stamboekkeuringen van het veulen als er in de stam ineens een moeder zonder predikaat zit?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 13:58

Ik denk dat de negatieve reactie van je merrie is gekomen door TE VEEL gemoei van mensen. Als het veulen naar een uurtje nog niet zelf kan staan dan is een of hoogsten twee man nodig om het te helpen richting melk. Ondersteuning van het veulen tot het gedronken heeft is misschien nodig geweest maar een maiden mare meteen melken terwijl zij nog met naweën staat zal van zelf sprekend associatie met pijn brengen. Die hebben daar wel een drama van gemaakt!

Als je haar nog wilt dekken dan zou ik, als ik jou was, ervoor zorgen dat ze thuis kan veulenen en dat je ook thuis bent. Waarom fokken of een veulen laten komen als je de opvang en eerste verzorging aan andere mensen moet overlaten?

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 14:07

bedankt voor je reactie.
Het is niet zo dat ik het aan andere mensen over MOET laten dat is mijn eigen keuze geweest omdat dit voor mij en mijn merrie het eerste veulen was en er zijn zoveel mensen die dat op deze manier doen waarbij het ook gewoon super gaat dat ik het eerlijk gezegd niet fair vind om nu te zeggen dat ik dan helemaal niet moet fokken.
Dat zou beteken dat iemand die niet 24 uur per dag thuis kan zijn geen veulen mag fokken dat vind ik onzin.
Mijn paarden staan bij mij aan huis en hebben een super leven wat menig beest in pension zich alleen maar kan wensen en dan zou het zo zijn dat iemand die zijn beest in pension zet en daar laat bevallen ook met kans op toezicht van iemand anders wel mag fokken en ik niet.
Ik ben het er mee eens dat het bij deze merrie misschien niet helemaal goed verlopen is en de volgende keer zou ik haar ook gewoon thuis houden als die keer er komt.
Sorry als mijn reactie wat boos overkomt maar het steekt me wel een beetje en wilde dit even recht zetten.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 14:37

Misschien is mijn boodschap wat harde overgekomen dan ik wilde want het was niet de bedoeling om te kwetsen.

Ik werkte vroeger ook, 12 uren per dag meestal, maar als de merries moesten veulenen dan zorgde ik dat ik thuis was. De gemoeds rust van de merrie en hun en het veulen's veiligheid zou ik persoonlijk nooit aan een andere overlaten zelfs een kliniek want daar hebt je helemaal geen toezicht. Maar dit is mijn persoonlijke mening en ik begrijp dat iedereen doet wat ze zelf denken goed is voor zichzelf en hun paarden.

Je merrie heeft het goed gedaan in het alle prille begin, een goede moeder zo gezegt, maar is 'gestoord' geworden door het interventie van mensen met gevolg dat ze een associatie waarschijnlijk heeft overgehouden van 'aan de uier trekken/zuigen = pijn". Als je haar kan desensibiliseren wat dit betreft voordat je haar weer laat dekken dan zal ze hopelijk de volgende keer geen problemen hebben met het laten drinken. Deze desensibiliseren moet je niet doen als de merrie drachtig is (simulatie van melkklieren) maar je kan het 'onderhouden' door de uier zachtjes te wrijven en de tepels te 'vingeren' (sorry weet geen andere woord ervoor :o ).

3miel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 14:42

Jou valt niets kwalijk te nemen soms gebeuren dingen nou eenmaal zo zonder dat er 1 duidelijke oorzaak aan te wijzen is. Het probleem is eigenlijk begonnen bij het veulen dat te zwak was om normaal te kunnen drinken, misschien is het volgende veulen sterker en gaat het wel soepel. Oorzaak kan de vreemde omgeving, het verhuizen, de mensen er omheen zijn maar niemand zal daar een concreet antwoord op gaan geven. Het lijkt er inderdaad op dat ze het melken door (onbekende) mensen zo hectisch vond dat ze de irritatie in verband bracht met het veulen en die als boosdoener zag (kan me er iets bij voorstellen). Als het veulen wat sterker was geweest en meteen was gaan drinken was er misschien niets gebeurd..maar ja je weet het niet.
Ik zou doorgaan met fokken. Wat zegt 1 keer nou? en vooral de eerste keer.
Als het nu nog een keer gebeurd zit er een duidelijk patroon in, dan is het mis en zou ik wel stoppen denk ik. Maar na 1 keer zegt dit nog weinig over de toekomst.
Oja, en register A...... als het maar een goed paard is toch ;)
Ik ken de moeder van je merrie en dat zijn paarden om zuinig op te zijn!!

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 14:42

Bedankt voor je reactie :)
Ik begrijp wat je bedoeld hoor en het uier mag ik gewoon aanraken daar geeft ze gelukkig niets om.
Toen het veulen er nog bij stond heb ik ook vanaf het moment dat ik het zelf overgenomen heb steeds eerst de druk er iets afgehaald en daarna kon ik het veulen laten drinken zolang ik er maar bij bleef staan.
Zodra ik weg liep ging het echter weer mis.
Al stond het veulentje in de hoek ze viel het echt met open mond aan het was zo sneu om te zien.
Ik heb vanaf het begin gezegt dat de merrie pijn gehad moet hebben en dat ze die met het veulen is gaan linken en dus een soort van pijnangst heeft gekregen voor het veulen en dat ze zich veilig voelde zodra ik in de buurt was.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 14:47

@3miel
wat leuk zeg ik begreep inderdaad van Elly dat de merrie aan jullie verkocht is ik heb nog wel eens foto`s voorbij zien komen van Emylio du vlist(schrijf je dat zo?) een hengstveulentje van de moeder van mijn merrie.
De Vorige eigenaresse van die merrie is ook de fokker van mijn merrie en het is altijd hun oogappeltje gebleven qua karakter en beweging en zijn hier ook al een aantal keer geweest om bij mijn merrie en het veulen te kijken.
Wat is het wereldje klein he :)
Even off topic: hebben jullie de moeder nog?

3miel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 14:55

ja de moeder staat er nog, 20 lentes jong :)

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 15:05

Oke super het is inderdaad al een dame op leeftijd :)
Volgende week hoor ik op de kliniek hoe het er voor staat en diep in mijn hart denk ik toch dat we nog een keer gaan proberen om met haar te fokken.
Ik ga in ieder geval een aantal hengstenshows bezoeken om wat potentiele vaders te bezichtigen dus als je nog een tip hebt voor deze moederlijn dan houd ik me aanbevolen :)
En als ik ooit een keer in de buurt ben zou ik heel graag de merrie en eventueele nakomelingen komen bewonderen :)

3miel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 15:08

uiteraard, altijd welkom! :)