Fries ''loopt een beetje mank''

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cato1

Fries ''loopt een beetje mank''

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 11:36

Heeee,

Ik leas een friese merrie genaamd Richt <3
Eerst was het nog niet zeker of ik haar mocht leasen want ze liep heel erg raar.. dus hadden ze haar op rust gezet maar er zijn een paar weken geleden röntgenfoto's gemaakt en daar was niks op te zien.. dus ben ik met haar nu langzaam weer aan het opbouwen..

Nu heb ik een vraag aan jullie.. Hoe zouden jullie een les verdelen van 1 uur??
Ik bedoel dan: 1x galop, 3 rondjes draven enz.

Groetjes Cato :D

gelukzoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:41

Uhm, ik zou geen uur gaan rijden als ik jou was...

Mischien eens beginnen om haar 10 min te longeren, kijken of ze daar beter van wordt??

Zoiezo vind ik het zonde dat je een fries gaat leasen die kreupel is, kost een hoop geld en je kunt er niets mee... naja iniedergeval succes!

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:42

Ik zou helemaal niet aan een (privè-?)les van 1 uur beginnen als je paard zo te lezen meerdere weken aan een stuk op rust heeft gestaan eigenlijk.
Doe eens een half uur, dat lijkt me meer dan genoeg.
Hierbij neem ik aan dat jij er zelf ook al wel mee aan de slag bent gegaan, hetzij onder het zadel, hetzij longeren...

En offtopic: ik zou geen geld neerleggen om een kreupel paard te leasen, ten eerste zonde van mijn geld, ten tweede omdat het je geld kost, wil je neem ik aan toch wat sneller weer normaal kunnen rijden misschien dan dat echt goed voor het paard is.
Heb je gewooon moeten betalen voor die weken dat ze op rust stond??
Laatst bijgewerkt door ashley1 op 30-01-11 11:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:42

Klinkt een beetje alsof het bedrijf je geld afhandig wilt maken. Geld vragen voor het berijden van een kreupel paard is gewoon diefstal van je centen imo. Niet goed voor het paard ook, en al helemaal niet goed voor het paard om dan direct een uur te trainen.

cato1

Re: Fries ''loopt een beetje mank''

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 11:46

Ik snap dat jullie dat vinden.

Ze is niet echt kreupel maar loopt een beetje naar binnen toe.
Ze kan echt wel een uur gereden worden..
Ik rij er gewoon les mee op een manege 1x in de week.
Dus er word 1x in de week op haar gereden en verder verzorgd de stal haar.

ebony2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:48

niet helemaal duidelijk is of ze nu nog steeds "mank"loopt.
Als dat het geval is zou ik er iig niets mee doen. Een paard loopt niet zomaar voor de lol "mank".
In dat geval zou ik eerst wel uitzoeken waar het dan vandaan komt, want op röntgenfoto's zie je geen spieren en zijn er ook foto's van de hoeven gemaakt (hoefzweer???).
Pas als ze weer helemaal goed loopt, langzaam gaan opbouwen maar niet een uur lessen, maar het lijkt me dat elke instructie geen uur les gaat geven als ze ziet dat een paard niet goedloopt.
Paard zou ik persoonlijk pas gaan leasen, of iig betalen als het weer 100% gezond is, je gaat toch niet betalen voor een paard die wat mankeerd???

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:53

Ze loopt toch niet goed? Dan kun je er ook geen uur mee rijden. Simpel zat.

cato1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 12:10

Je ziet niet dat het paard niet goed loopt.
Waarschijnlijk is het gewoon wat stijfheid omdat ze daarvoor ook al niet vaak bereden werd.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 12:12

Als je paard niet kreupel is moet er wel even goed gekeken worden waarom het dier naar binnen/scheef loopt. Doet ze dit ook los of alleen met een ruiter, de oorzaak kan spieren, botten, zadel of ruiter zijn.

Maar goed om je vraag te beantwoorden.
Ik ga uit dat het paard op stal staat.

15 minuten losstappen
eerste 5 lange teugel gewoon laten lopen
tweede 5 teugel op maat stap laten verruimen voltes en figuren rijden.
laatste 5 achterhand proberen onder te drijven zodat de motor loopt.

een half uurtje stappen, draven en wat galopperen goed afwisselen geef je paard de kans om op adem te komen tussendoor. Dit is in de opbouw erg belangrijk een hijgend paard of grote open neusgaten tijdens het ademhalen is een teken van teveel. In het begin zal je dus meer stappen in dit half uur verderop in het jaar zal het meer draf zijn.

Laatste 15 minuten, stap
Eerst een paar rondjes met teugel op maat, je paard weer even fijn in de hand hebben lekker kunnen sturen, stop zodra dit lekker gaat en geef lange teugel heb je gelijk de kans om naast een ander paard even gezellig te kletsen met een andere ruiter :P

Je paard kan pas op stal als de ademhaling normaal is. Door het stappen koel je de spieren weer af, het paard heeft de kans om op te drogen van het zweet en krijgt (met dit weer) minder kans om een kou te vatten of een koude klap op stilstaande spieren te krijgen.

Dit is mijn persoonlijke mening, ik zie ook vaak ruiters 2 rondjes stappen en direct aan de teugel en goed aan het werk, maar ik zelf ben ook geen persoon die hup uit mijn bed springt aankleed, joggingschoenen aandoet en ongewassen of zonder eten een uur gaat rennen.
Opwarmen en afkoelen van de spieren is belangrijk, en stappen is de beste conditie opbouwer die er is zolang je het dier niet laat sloffen.

cato1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 12:17

BlueStar@ Heel erg bedankt! Hier ga ik zeker wat meedoen!
Ja ze staat gewoon op stal en in de zomer in de paddock.. of in t weiland.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 12:25

cato1 schreef:
BlueStar@ Heel erg bedankt! Hier ga ik zeker wat meedoen!
Ja ze staat gewoon op stal en in de zomer in de paddock.. of in t weiland.

Graag gedaan ;) Als de conditie beter is kan je dat half uur altijd langer maken, het stappen vooraf en achteraf probeer dat zo te houden zeker de laatste 15 minuten is gewoon gezelligheids tijd op het paard voor jou en het paard samen zodat je altijd gezellig het werk kan afsluiten.

cato1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 12:48

Ja zal ik doen!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 17:13

Een oorzaak van kreupelheid is lang niet altijd te zien op foto's. Een kreupelheid kan legio oorzaken hebben.
Pezen/banden of iets dergelijks. Of last van de rug.

Ik zou eerst eens kijken waarom het paard kreupel is. En zowiezo niet met een paard gaan werken wat niet rad loopt. Ook al is er op rontgenfoto's niets te zien.

cato1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 18:04

Bedankt allemaal!
Ik ben woensdag weer naar les geweest en heb eens even lekker gereden.
Het ging al een stuk beter, ze liep al niet meer zo oneven en verstapte zich maar één x.
Wel heb ik gemerkt dat bij bijna al haar hoeven, al haar staal los zit, dus daar moet de hoefsmid maar eens even naar kijken. Dus dat heb ik op het bord opmerkingen gezet. Verder vertroetel ik haar gewoon lekker met koekjes en zie ik allemaal maar wat er komen gaat!

Xx

BrigitteB61

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 00:06

Omdat jij schrijft dat je paard niet mank is maar 'raar' loopt, én er op de scan niets te zien is, hoop ik voor jou dat je Fries niet atactisch is. Dat is eigenlijk het eerste waar ik aan dacht omdat ik het ook al eens heb meegemaakt. Hieronder staat een stukje geschreven van een dierenarts over Ataxie

Ataxie is verminderde coördinatie van de skeletspieren. De incoördinatie kan het gevolg zijn van aandoeningen die de kleine hersenen, de hersenstam, het evenwichtsorgaan of het ruggenmerg betreffen. Een beschadiging van de afdalende zenuwbanen in het ruggenmerg komt het meest voor. Het signaal van de hersenen naar de spieren wordt dan niet goed doorgegeven.

cato1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 16:37

Je schrijft: Het signaal van de hersenen naar de spieren wordt dan niet goed doorgegeven.

Maar ze doet verder alles als je daarom vraagt, ze draaft gewoon als je daarom vraagt en galoppeert ook.. dus..

Maar iig bedankt voor je reactie!

BrigitteB61

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:29

Ik snap wat je bedoeld Cato, maar paarden die atactisch zijn lopen 'raar'. wat jij ook beschreef. Een atactisch paard doet alles wat je hem vraagt maar 'uit balans' , alsof ze ieder moment een stapje opzij kunnen zetten om zich op te vangen. Een beetje wankel en wiebelig, bij ieder paard een beetje anders en afhankelijk van de ernst van de ataxie

cato1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 16:58

Okee! Bedankt voor de info! Maar ik denk dat ze dat ook wel onderzocht hebben of ze atactisch is..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 17:29

Begrijp ik het nu goed en word ze maar 1 keer per week gereden?
Of rij jij haar 1 keer en rijden er ook andere mensen op?

cato1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 09:50

Ik rij er 1x per week op en in de vakantie rij ik vrij. Dan rijd er nog iemand op, op dinsdag avond.. en er word mee gemend.

blabla13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 13:31

ik zou geen uur gaan rijden zou eerst even opbouwen met longeren

cato1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 15:35

Dat het ik al gedaan.. en ze loopt al veel beter! Gaat echt de goede kant op!