Show reglementen AMHA en AMHR

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DTF

Show reglementen AMHA en AMHR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 15:13

Ik start dit topic omdat er nog weleens vragen zijn over bepaalde reglementen bij de minipaarden shows.
Dit topic gaat dus niet over keuringen.
De hier op bokt meest bekende organisaties zijn voor zover ik het gezien heb:
ICAMH : Volledig AMHA en AMHR reglement.
MHCE : Gebruikt AMHA reglement als leidraad maar heeft daar aanpassingen op.

Mochten er vragen zijn over de reglementen dan kun je die hier stellen.
Ook voor vertalingen van bepaalde stukken zal ik zo goed als mogelijk proberen te helpen.
Het gaat er dus niet om of bepaalde regels wel of niet kunnen maar puur om de uitleg.

Voor degene die mij nog niet kennen zal ik mezelf in het kort voorstellen.
Mijn naam is Dennis Kuijpers.
Ik ben eigenaar van Divigo TF(Training Facilities)
Bij het AMHA ben ik International temporary Judge en uit naam van het AMHA geef ik clinics over het showen van minipaarden.
In mijn vrije tijd besteed ik veel tijd aan het doornemen van reglementen van verschillende organisaties.

Ik hoop met dit topic een informatief stukje op bokt te plaatsen.
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 28-01-11 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: In overleg titel aangepast

Sappos

Re: Show reglementen AMHA en AMHR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:01

Je mag hier gewoon willekeurige vragen stellen?

Wat zijn de eisen om te mogen showen voor het MHCE? Moet het dier papier hebben of bij een stamboek ingeschreven/gekeurd zijn?

divigostab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:58

Even volgen. ;)

DTF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 00:00

Sappos schreef:
Je mag hier gewoon willekeurige vragen stellen?

Wat zijn de eisen om te mogen showen voor het MHCE? Moet het dier papier hebben of bij een stamboek ingeschreven/gekeurd zijn?

Ja je mag hier willekeurige vragen stellen geen probleem.
Zolang ik de antwoorden weet zal ik ze geven en anders zullen er misschien ook anderen zijn die het antwoord weten.

Om antwoord te geven op je vraag.
Alle soorten minipaarden mogen bij het MHCE deelnemen zolang ze maar een paspoort hebben en in de aangegeven hoogte classes passen.
Het MHCE heeft 3 soorten paarden classes welke onderverdeeld zijn in verschillende hoogtes en classe types.

AMHA classes ==> alleen toegestaan voor AMHA paarden
Open classes ==> opengesteld voor alle rassen minipaarden ( naam word binnenkort waarschijnlijk veranderd in MHCE classes)
Non AMHA classes ==> opengesteld voor alle rassen met uitzondering van AMHA paardjes

De hoogte meting die het MHCE hanteerd is, zoals vermeld in het AMHA rulebook, op de laatste maanhaar.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 00:11

Tot 96,5 cm op de laatste maanhaar toch? Dan zit ik met een 94 en 91 cm op schoft veilig, oversized dan wel.

En ijzers zijn net als bij het ICAMH niet toegestaan?

DTF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 00:31

Dat klopt. ijzers zijn officieel niet toegestaan.
Ik twijfel alleen of het gedoogd word in de driving classes maar kan me niet herinneren dat er eerder paardjes met ijzers de ring in zijn geweest.
Het MHCE maakt nogal eens uitzonderingen op de regels. De meeste van deze uitzonderingen staan op hun website vermeld maar daar kan ik niks vinden over ijzers.
Ik ga er dus van uit dat het ook bij het MHCE niet is toegestaan.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 00:33

Okay bedankt voor de info +:)+ ...Misschien ben ik wel in Aalten te vinden van de zomer en wil ook de springfling meedoen. Heb geen volle AMHA dus ICAMH valt af.

minidriving

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 11:30

ijzers zijn in de driving niet toegestaan dat probleem heb ik 2 jaar eerder gehad en mag dus helaas niet!!! :9

mdr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 12:41

Erg interessant, moet es kijken met welke vragen ik nog allemaal zit en dan ga ik die hier zeker stellen!

minidriving

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:02

dennis weet jij ook meer over de marathon en scurrydriving bij het mhce regelement en eisen had ben al gemaild maar .........?

DTF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 20:05

Ik heb die classes wel op de voorlopige lijst zien staan maar heb er nog geen reglementen van gezien.
Ik wist ook niet of deze classes al definitief doorgevoerd waren.

minidriving

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 21:01

oke dank je dan wacht ik het af gr mij

DTF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 14:26

Susan ik kreeg te horen dat deze classes door een extern persoon waren voorgesteld en dat ze zijn toegevoegd alleen hebben ze er nog geen reglementen bij.
Ik krijg ze als het goed is zo snel mogelijk toegestuurd.
Wanneer ik ze binnen heb dan zal ik ze hier ook plaatsen.

rose68

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 15:05

Mij kwam ter ore dat er wat onduidelijkheid was over het voorbrengen van een paard bij de stamboeken in Europa, dit in combinatie met de amateur status. Nog even voor de duidelijkheid, een "runner" is een monsterknecht ofwel iemand die door het stamboek is aangesteld om voor een gering bedrag een paard te "monsteren" (voorbrengen, paard tonen in de ring) bij een keuring. Deze monsterknechten kunnen gewoon bij de amha, amateur starten, mits ze geen paarden (welk ras dan ook) trainen voor anderen, want dan geldt weer de normale regeling van het amha rulebook. Dit is al eerder door Dennis besproken. Dit is nog niet terug te vinden in het amha rulebook omdat deze vorm van "showen=keuren" niet in amerika voorkomt dus zal er een aanpassing in het rulebook moeten komen. Deze beslissing is niet van de Icamh of welke amha club in europa genomen maar door Bob Kane de officiële amha rulebook maker in Amerika. Hoop dat het nu wat duidelijker is.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 20:37

Dus als ik het goed begrijp verlies je je amateur status niet als je voor een klein bedrag iets in de paarden doet? Weet jij ook wat daarin de grens is? Mag scheren of af en toe lesgeven dan ook?

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 20:41

Dat is wat ik mij nu dus ook afvraag: waar leg je de grens?

DTF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 21:46

Even het exacte antwoord wat Bob Kane heeft gegeven om een en ander te verduidelijken.

Citaat:
The Keuring system is a required process used for registration and breeding only. Therefore the definition of a 'runner' and what they may or may not be paid, is not a violation of the AMHA Amateur rules and does not jeopardize their amateur status.

Vertaling
Citaat:
Het keuringssysteem is een verplicht systeem met als doel registratie en fokkerij. Daardoor is de definitie van een monsterknecht en wat ze wel of niet betaald krijgen, niet in overtreding wat betreft de AMHA Amateur reglementen en hindert niet bij hun amateur status.

Dit gaat dus enkel over de monsterknechten bij de stamboeken.

rose68

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 10:39

Precies! Dank je Dennis!

minidriving

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:19

dank je dennis ik wacht het regelement af

groetjes

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 18:48

Oké dus begrijp ik het goed dat je, nadat de wijziging in het rulebook is aangebracht, voor ieder paardenras (Arabieren, Eusam, KWPN enz.) paarden wel tegen betaling op keuringen mag voorbrengen. En is dat dan alleen aan de hand of ook onder het zadel b.v IBOP of verrichtingsproef?

rose68

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:35

Moet je voor een ibob of verrichtingsproef trainen met dat paard wat voorgebracht word? of stap je er direct bij de ring op en heb je er nog nooit opgezeten? Daar gaat het om...op het laatste moment zonder dat je voor die tijd het met het paard bezig bent geweest (getrained hebt). Als je het dus voor die tijd getrained hebt dan ben je een prof en mag je niet meer amateur starten.
En voorbrengen betekend dus als monsterknecht aangesteld door het desbetreffende stamboek.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 13:16

Hoe zit het nu precies om als amateur toch te kunnen showen met paarden van iemand anders?

rose68

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 14:36

Dat kan dus niet, tenzij je het paardje op naam zet, door leasen of een echte transfer. Of je showt het paardje in de open klasses.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 15:30

Maar vorig jaar heb ik Anja's hengst toch ook voorgebracht?
Is het toch gewoon een andere handler?
Word er echt niet voor betaald hoor. :D

rose68

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 17:24

Dat kan niet in amateur geweest zijn.