Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
palla schreef:je rijdt tolt altijd met je zit en niet met het bit, het zou niet uit moeten maken. Vaak is de takt een probleem je zou misschien wat meer overgangen kunnen rijden en meer wendingen zoals voltes, zijwaarts enz. en proberen om kleine stukjes te tolten en als je paardje dan niet zuiver is weer terug nemen in stap.
xcomplientx schreef:Ja maar als hij op ouderwetse manier is ingetolt met bit, vraag ik mij af of ik het bitloos voor elkaar krijg of dat ik weer tijdelijk terug naar bit moet.
palla schreef:Het is beter om kleine stukjes te tolten en de tempo maakt dan niet uit. Je kunt beter kort tolten dan lang tolten want anders kan die misschien gaan zweinen en dat is niet goed want dan houdt het paard zijn rug strak. Ook is het goed om van een heuveltje te tolten want dan komt de achterhand er goed onder en je ijslander over balkjes laten gaan, dan wordt zijn rug gebruikt. Het komt er op neer, hoe soepeler je paard hoe beter hij zou kunnen tolten en dan maakt bitloos niet uit.
Thokkadisje schreef:[Van een heuveltje af tölten kan echt funest zijn voor je tölt als je een erg lateraal paard hebt, die kan je beter de heuvel op tölten. Paarden die snel diagonaal worden rijdt je de heuvel af en juist niet op.
hestejente schreef:Goh, dat er nog steeds mensen blijken te bestaan die denken dat je je paard moet ophijsen aan je bit...
Wel is het zo dat je steeds met het teugelcontact bezig bent, maar in tölt niet meer dan in andere gangen... en als je die kunt rijden zonder bit, waarom dan de tölt niet
Djini schreef:Thokkadisje schreef:[Van een heuveltje af tölten kan echt funest zijn voor je tölt als je een erg lateraal paard hebt, die kan je beter de heuvel op tölten. Paarden die snel diagonaal worden rijdt je de heuvel af en juist niet op.
Ik heb een vierganger die iets te diagonaal is... Maar die tölt heuvel-opwaarts echt veel makkelijker als van de heuvel afMaar dat is wel een geval apart.