Bokken.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Besje15

Bokken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 16:47

Hallo!

Ik rijd les op een haflinger en rijd hem zo nu en dan wat bij.
Maar het ene moment gaat het heel goed en het andere moment niet echt.
Soms staat ze opeens stil in een hoek en dan geef ik haar een tik en dan bokt ze 2 x geef ik haar nog een tik loopt ze weer gewoon door. En als ik in galop wil springen dan bokt ze soms ook met aanspringen.
De bokjes zijn wel uit te zitten maar het is soms gewoon wat vervelend.
Hoe pakken jullie dat aan al jullie haflinger of andere pony bokt?

Groeten.

Parkietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:50

Ik kan je niet echt tips geven, want ik ken je pony niet/heb hem nog nooit gezien. Heb je foto's dat hij bokt of een (bok) filmpje?

Besje15

Re: Bokken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 16:55

Nee dat heb ik niet , maar ze bokt niet echt uit protest ofzo, het is meer dat ze geen zin heeft ofzo. of dat ik haar wat aan het werk zet omdat ze dat niet echt is gewend. ze bokt trouwens gewoon recht achteruit en ze bokt niet gemeen. ze heeft zo haar dagen , maar mijn vraag was zeg maar hoe je dat aanpakt bij je eigen pony misschien heb ik daar iets aan,

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 21:56

Eerst uitsluiten of ze niet ergens last van heeft. Ligt je zadel goed, heeft ze geen last van het bit in haar mond, zit ze niet vast etc...
Als je medische problemen hebt uitgesloten dan zou het eventueel een bokje uit protest kunnen zijn. Maar dat is lastig te zeggen als je de haf niet in het echt kan bekijken. ;)
Je hebt les op de haflinger zeg je, wat zegt je instructrice/instructeur er van?

Besje15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 11:10

Daar ligt het allemaal niet aan, want alles ligt goed.
Nou zij zegt dat ze gewoon de baas wil spelen , maar dat lukt haar niet.
en dat ze daarom een bokje geeft inderdaad uit protest.

maar ik vraag niet om zulk soort antwoorden ik wil graag weten hoe jullie het zo zouden aanpakken.

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:57

Besje15 schreef:

maar ik vraag niet om zulk soort antwoorden ik wil graag weten hoe jullie het zo zouden aanpakken.

Eerst kijken of het zadel goed past,tanden laten controleren,bitje fijn ligt,geen lichamelijke problemen zijn zoals het vastzitten van de rug oid.
Kijken of de ruiter niet tegenzit,of teveel in de hand pakt en of er voldoende afwisseling in het werk is.

Een bokje uit protest geven kan dus heel veel betekenen,bij het begin beginnen dus,stap voor stap bovengenoemd rijtje afwerken.
Het de "baas" willen spelen,kom op zeg :\ als alles in orde is en ook jij als ruiter de juiste hulpen geeft niet tegenwerkt en op een zachtaardige manier de leiding neemt dan zal het dier met plezier voor je aan het werk gaan.

Besje15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 14:41

Laat maar je snapt mijn verhaal niet.
Paarden kunnen om alle reden bokken ,

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 14:43

Als mijn paard bokt, krijgt ie een lel. Bokt ie dan nog een keer krijgt ie tijdens die bok nog een lel. En net zo lang tot ik gewonnen heb. Meestal is 6x het max. :) Het is verzet op je hulp zoals jij het beschrijft, dus dat mag je afstraffen naar mijn mening.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 14:44

dagmach schreef:
Een bokje uit protest geven kan dus heel veel betekenen,bij het begin beginnen dus,stap voor stap bovengenoemd rijtje afwerken.
Het de "baas" willen spelen,kom op zeg :\ als alles in orde is en ook jij als ruiter de juiste hulpen geeft niet tegenwerkt en op een zachtaardige manier de leiding neemt dan zal het dier met plezier voor je aan het werk gaan.

Je weet zelf toch ook dat dit niet waar is?
Als de ruiter niet genoeg leiding geeft aan het paard zullen 9 van de 10 paarden de leiding overnemen en met je aan de haal gaan. En geef ze eens ongelijk?
Als het paard kan leiden waarom zou hij het niet doen?
Laatst bijgewerkt door Chaos op 27-01-11 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Besje15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 14:45

Ja zo is het ook, want zegmaar als ik soms wat van haar vraag bokt ze.
dan geef ik haar ook een tik dan bokt ze nog een keer geef ik haar nog een tik en dan houd ze meestal wel op. bedankt voor je tip.

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 14:55

jaja, je paard 10X slaan zonder te weten of er iets anders mis is met het beestje.
een paard bokt niet zomaar, daar is Altijd maar dan ook ALTIJD een reden voor.
kijk eens veder dan, mijn paard is eigenwijs, mijn paard probeerd me uit, mijn paard wil de leiding overnemen omdat ik niet streng genoeg ben.

laat de haflinger eens onderzoeken of een masseur laten komen.
dan zul je zien dat er meer aan de hand is met deze haflinger.

maar vooral eigenwijs door blijven gaan :')
totdat het erger word en het paard er al jaren onder heeft geleden *\o/*
dat is toch wat je wilt? geen geld uitgeven aan het paardje?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 16:40

Een paard bokt volgens jou dus altijd uit pijn.
Nee dat is lekkere onzin.

TS zegt dat er naar gekeken is en dat er niks mis is met de pony, waarom dan zeggen dat ze de pony kapot rijdt. Kan men nou nooit eens normaal doen?

Een paard kan bokken uit joligheid, uit verzet, omdat ie iets niet snapt etc. etc.

Besje15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 18:19

_Jordy_ Zo houd je een beetje in , ten eerste het is niet mijn eigen pony. ik rijd er mee op les.
ten tweede ik sla haar niet 10 achter elkaar aan, en ik snap niet waarom je zo on aardig doet. ik vraag alleen maar hoe jullie zoiets zouden aan pakken. ik heb het absoluut niet over een PROBLEEM paard ofzo... misschien moet je eerst eens kijken hoe jij het zou aanpakken, en niet gelijk zo fel reageren in een topic..
Laatst bijgewerkt door Besje15 op 27-01-11 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:21

Hakken naar beneden,
achterover zitten.
veel viguren en overgangen rijden.

Besje15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 18:28

dankje, maar dat doe ik al

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:32

Juist niet echt achterover hangen, dan volg je de beweging niet mee.

Besje15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 18:33

Als zij bokt ga ik vekrampt zitten ik weet niet hoe dit komt maar dan druk ik mijn rug naar voren ..

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:35

Als het gewoon uit protest is tegen je hulp/of omdat ie moet werken pak je hem maar eens goed aan hoor ;) En tja als het niet je eigen pony is kun je er niet veel aan veranderen.

Besje15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 18:39

Ja dat doe ik meestal ook als ze bokt of iets doet, ze doet ook lang niet altijd.
Maar soms heeft ze gewoon van die momenten,
maar bedankt! :)

Besje15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 18:41

Er kan hier trouwens wel een slotje op.

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:33

Besje15 schreef:
_Jordy_ Zo houd je een beetje in , ten eerste het is niet mijn eigen pony. ik rijd er mee op les.
ten tweede ik sla haar niet 10 achter elkaar aan, en ik snap niet waarom je zo on aardig doet. ik vraag alleen maar hoe jullie zoiets zouden aan pakken. ik heb het absoluut niet over een PROBLEEM paard ofzo... misschien moet je eerst eens kijken hoe jij het zou aanpakken, en niet gelijk zo fel reageren in een topic..

ik heb het over de post die door een andere bokker geplaatst is, zij geeft aan max. 6X haar paard te slaan vanwege een bok.
er staat alleen dat er al naar het zadel en bit gekeken is, er kan meer aan de hand zijn dan alleen dat.
je kan het op z'n minst tegen de eigenaar van de manege zeggen of degene van wie je les krijgt.
mijn reactie kwam voort uit jou reactie op een andere bokker.
deze bokker vertelde jou om eens veder te kijken wat er nog meer aan de hand kan zijn.
waarop jij het volgende antwoorde:
Besje15 schreef:

vandaar mijn reactie, wat misschien vekeerd is overgekomen, dit was niet de bedoeling.

tuurlijk kan een paard bokken uit joligheid, maar wanneer het onder het zadel is en regelmatig voorkomt (even gekeken naar het verhaal dat ts verteld) zou ik (en met mij nog vele andere) toch wel even veder kijken dan alleen naar het zadel en bit kijken.

Besje15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 20:39

Excuses hier voor had het verkeerd begrepen.
Er zijn ook weleens lessen dat het niet gebeurt hoor, en ze bokt ook niet 20 x in de les , het is meestal 2x dan houd het wel op. dus denk dat het eerder uit joligheid is.

ellebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 10:21

Ik zou je paard misschien toch even laten checken, kan nooit kwaad.
Mijn paard had een aandoening aan de darmen waar hij last van had tijdens het rijden, plus ik heb destijds de osteopaat erbij gehad, er zat wel wat vast in zijn rug/lijf.
Verder al genoemd: ligt het zadel goed, tanden in orde ivm bit etc.
Doorgaan met slaan met de zweep werkt mijn inziens niet.. daar worden ze boos en opstandig van en ik vind het niet juist om te doen, maar ieder zijn eigen..

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 10:30

Besje15 schreef:
Excuses hier voor had het verkeerd begrepen.
Er zijn ook weleens lessen dat het niet gebeurt hoor, en ze bokt ook niet 20 x in de les , het is meestal 2x dan houd het wel op. dus denk dat het eerder uit joligheid is.

Maar is het altijd vanuit het stilstaan in de hoek? In dat geval lijkt het mij geen joligheid. Wat ik zie is joligheid vaak bij het aanspringen in galop oid, dus als ze even de benen mogen strekken.

De vraag was wat ik zou doen als mijn (verzorg) pony bokt. Ik weet dat het bij mij komt doordat ik mijn bovenbenen te veel aanspan naar de galop toe, dus ik ben bezig met oefenen van rustig zitten, benen ontspannen en dan pas aanspringen in galop.

Besje15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 12:23

Nee het is niet altijd vanuit een hoek , ze doet het ook weleens in galop.

als ik in galop wil springen dan zit ik soms een beetje vast , ik weet niet hoe ik precies vast moet uitleggen , maar ik klem me dan wat vast aan het zadel omdat ze wat hoger opspringt, zitten we in de galop gaat het heel goed, :)