Wat te doen met mijn PRE, na langdurige blessure?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mammaslamma

Wat te doen met mijn PRE, na langdurige blessure?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 11:05

Mijn PRE staat straks in Mei 2 jaar met een peesblessure, het is een hoge tussenpees blessure, tussendoor is hij een paar keer terug geweest naar Bodegraven en allerhande test gedaan,. maar helaas, het blijft een zwakke plek en een keer goed gek doen in de wei en het is weer zover.

Hij is deze winter 24/7 de wei op gegaan, in de hoop dat hij er beter af zou komen, hij heeft het daar prima, speelt en galoppeert lekker rond, maar dan komt hij aandraven en dan is het heel duidelijk, absoluut niet beter, gewoon echt onregelmatig/kreupel.

Nu moet hij straks de wei af en weer naar huis komen, daar is de situatie ook veranderd, grotere pony;s bij gekomen die een setje zijn, dat wordt dus het 5e wiel aan de wagen.
De ruimte is thuis te beperkt om constant onrust te hebben, de zomerwei is te klein om elkaar te ontlopen, en hij zal veel alleen staan ivm weekend wedstrijden van onze pony;s.

Wat is eerlijk, hier komt hij ruimte en aandacht te kort, zeker de aandacht van mensen is hij gek op, met onze vorige pony;s ging het super, echt een eenheid, maar nu hij zomaar staat te staan, is het misschien beter om een leuke plek te zoeken waar hij lekker als gezelschap/grasmaaier kan komen......

Hij moet nog 13 worden, dus nog best jong, hij zou prima nog met lange lijnen of grondwerk iets kunnen doen, alleen komt dat er hier niet van.

Wat is wijsheid, vindt maar eens een fijn plekje voor hem, alleen de gedachte eraan vindt ik al moeilijk.......

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 13:42

Een hele moeilijke situatie...

Is het zeker dat hij niet volledig zal herstellen?
En paard dat onregelmatig loopt heeft een zekere mate van pijn, dat moet je in ieder geval in gedachte houden...
Ik zou eens alles goed op een rijtje zetten met de behandelend veearts over hoe zijn toekomstverwachting is.
Kan hij de komende jaren nog redelijk pijnvrij vooruit zou je kunnen overwegen iemand voor hem te zoeken waar hij nog wat rustig werk kan doen en kan genieten zonder opgejaagd te worden, als je hem dit zelf niet kunt bieden.
Kun je dit niet vinden en het hem zelf ook niet bieden en is zijn toekomstverwachting niet positief zou ik hem in laten slapen, hoe moeilijk ook...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 13:46

We zijn pas halverwege de winter, wie weet wat de komende 2 a 3 maanden nog brengen?

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 14:21

Chubby schreef:
We zijn pas halverwege de winter, wie weet wat de komende 2 a 3 maanden nog brengen?

Als er nu na 2 jaar nog geen verbetering is, blijft dat zo, daar geloof ik en mijn veearts dan niet meer in.....
Ik geloof ook niet dat hij pijn heeft, hij kijkt fief uit zijn ogen, is vrolijk, trekt lekker sprintjes in de wei, als hij pijn zou hebben,zie je dat aan zijn hele gedrag.

Inslapen is niet aan de orde, maar wellicht een grasmaaier jobje, hij is super sociaal, en aanhankelijk,maar het stuit me ook tegen de borst, nu hij niet meer kan, om hem dan daarvoor weg te doen........
Had ik hectares aan grond, bestond het probleem ook niet, maar omdat hij nog zo jong is, kan hij nog jaren mee, maar niet in deze situatie...

Kelly_Taco

Re: Wat te doen met mijn PRE, na langdurige blessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:23

Even heel iets anders maar wat er wel mee te maken kan hebben.
Hoe is de stand van zijn hoeven?
En dan bedoel ik met name of ze stijl of plat zijn?
Komt je PRE oorspronkelijk uit Spanje vandaan?

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 14:28

Kelly_Taco schreef:
Even heel iets anders maar wat er wel mee te maken kan hebben.
Hoe is de stand van zijn hoeven?
En dan bedoel ik met name of ze stijl of plat zijn?
Komt je PRE oorspronkelijk uit Spanje vandaan?

Hij heeft prima voeten, zeker niet stijl o.i.d, hij loopt met een ijzer redelijk goed,maar dan bedoel ik een stap ritje, draven en zandpaden lukt niet, dan is de belasting te veel.
Hij is met zijn 3,5e geimporteerd uit Spanje, dus alweer 9 jaar in Nederland.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:32

Het probleem met deze situatie is dat als je hem 'weggeeft' als grasmaaier/weidemaatje oid je niet weet of hij wel goed terechtkomt. Straks beloven ze je van alles en zodra je wegbent verkopen ze hem als zijnde rijpaard, met alle gevolgen van dien. Ik denk echt dat je zelf voor hem moet blijven zorgen als je zeker wil weten dat hij een goed leven houdt :)

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:33

Van nature hebben ze steile voetjes, zo worden ze ook gehouden in Spanje.
Als je dan teveel van de verzenen eraf haalt kunnen ze last krijgen van hun pezen (komt met regelmaat voor) omdat deze in principe té kort zijn door de steile stand die ze vaak in Spanje hebben.

Wil niet zeggen dat dit bij jouw paard het geval is maar als je al zo lang bezig bent en je paardje eigenlijk afgeschreven is als rijpaard zou je eens kijken hoe hij reageerd als je hem weer wat steiler op de voeten zet.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 14:40

Dat is een idee, zal het mijn smid eens voorleggen.
Hij gaat ook alleen weg als ik er zelf uit ben, en het liefst via via,je kunt altijd het een en ander op schrift zetten en desnoods zijn papier niet meegeven,daar is best iets op te verzinnen.

Momenteel heeft hij het goed, in een kudde, maar daar kan hij niet blijven, zo veel land hebben we hier niet in de buurt.
Heb ook vrijblijvend geinformeerd bij paarden in nood, die zoeken dan een goed thuis voor hem,maar zet ook zelf nog niet door...

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:44

Er was een vrouwtje hier op bokt die had zelfs de foto's meegegeven met het paard.. zoek maar eens op Vesijgje. Je kunt dingen niet in de hand hebben als er een "afgekeurd" paard in de handel komt helaas.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:56

ik zou persoonlijk ook heel erg uitkijken met weg geven of verkopen als 'grasmaaier' of weidemaatje.
je weet nooit in hoe ze uiteindelijk terecht komen, met goede pijnstilling zijn ze zo weer verkocht voor een hoop geld...

als je echt zekerheid hebt van een fijne plek en dat hij pijnvrij is is het natuurlijk super voor hem om hem nog die plezierige jaren te gunnen, maar bestaat de kans dat zo'n paard weer doorverkocht wordt als rijpaard zou ik toch liever kiezen voor zekerheid en in laten slapen, dat is hard voor een vrolijk en verder gezond paard, maar biedt wel de zekerheid dat hij niet een toekomst met mogelijk lijden tegemoet gaat...

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:06

Kelly_Taco schreef:
Als je dan teveel van de verzenen eraf haalt kunnen ze last krijgen van hun pezen (komt met regelmaat voor) omdat deze in principe té kort zijn door de steile stand die ze vaak in Spanje hebben.

Wil niet zeggen dat dit bij jouw paard het geval is maar als je al zo lang bezig bent en je paardje eigenlijk afgeschreven is als rijpaard zou je eens kijken hoe hij reageerd als je hem weer wat steiler op de voeten zet.

Dit is waar, veel PRE's staan van nature steil op de voeten en veel Nederlandse hoefsmeden willen ze dan meer achterover gaan bekappen. Dit omdat ze ervan overtuigd zijn dat het zo het beste is, maar dit is dan niet de natuurlijke stand van het paard.
Hierdoor kunnen ze inderdaad last krijgen van de hoeven en pezen.
En goede hoefsmit hoort dit te zien en de hoeven naar de natuurlijke stand te bekappen.
Heb je misschien een foto van de hoeven op dit moment?
Helemaal mooi als je er ook één hebt van hoe hij hier in Nederland kwam.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:07

Kelly_Taco schreef:

Sluit me hier geheel bij aan. PRE's staan van nature meestal steiler dan de Noord europese paarden. Helaas willen veel hoefsmeden er hier wel een Noord Europese voet van maken waardoor hun stand platter gemaakt wordt en dit hun pezen overbelast.

Verder zou ik ook uitkijken voor weggeven het gaat vaak mis.

Daarnaast schrijf je dat hij wel geschikt is voor lange lijnen, maar vergis je niet, dit is zwaar werk voor een paard!

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 09:19

Voorlopig ga ik het deze zomer maar eens aanzien, hoe het allemaal gaat thuis, met z'n 3en, dan kan ik makkelijker iets besluiten...
Ik heb wel begrepen, dat een paard geen of weinig pijn toont, maar het wel kan hebben, ook dat moet ik meenemen,terwijl ik denk dat hij vrolijk rond rent, heeft hij misschien toch pijn.

Weggeven komt pas aan de orde als zich iets aandient, waar ik volledig achter sta, familie van me kreeg zo'n plekje aangeboden, dat is super, soms moet je mazzel hebben!