Zomers grasmasker op?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Christadk

Zomers grasmasker op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 23:21

Ik ben even benieuwd wie zijn haflinger met een grasmasker op, het land op zet. Ik zit er aan te denken om er voor mijn merrie 1 aan te schaffen omdat zij heel snel dik word en ik daar eigenlijk niet op zit te wachten. Vorig jaar stond ze op een klein stukje land met 3 grassprieten en 4 plakken hooi per dag. Nu wil ik haar gewoon in de kudde laten lopen omdat ik op een andere stal sta.

Dus wat zijn jullie ervaringen? Kan het paard wel goed eten en drinken? En kan ze er dag en nacht mee buiten staan?

Marieke_K

Re: Zomers grasmasker op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 08:48

Ik vind het persoonlijk geen fijne oplossing. Het belemmert het sociale contact (ze kunnen niet krabbelen bij elkaar, of een keer happen als iets ze niet zint), als je automatische drinkbakken op het land hebt staan kunnen ze niet drinken en ik vind het niet fijn dat ze met een halster op de wei in moeten.

Die van mij wordt ook snel dik en is gevoelig voor hoefbevangenheid. Die laat ik altijd de eerste maanden op een stuk staan waar ik zelf kan bepalen hoeveel gras hij per dag krijgt. Zo half juli gaat hij dan de kudde in. En dat gaat eigenlijk altijd prima.

RustyK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 09:11

Mijn shet stond vorige zomer met een graasmasker op en dat gaat prima. Drinken en eten ook, moeten ze even doorkrijgen. Knuffelen kunnen ze ook nog goed hoor. Ze had maar 2 keer in de hele zomer het ding af weten te krijgen dat vind ik dan wel vervelend gelukkig staan ze bij ons aan huis en heb ik het snel door als hij niet goed zit.

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 10:45

Ik heb er 1 hangen, maar doe deze alleen om als hij echt te dik aan het worden is. Hij heeft hem dan 1 a 2 weken om en dan kan ie weer af.

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 11:35

Zoals zo vaak is het kiezen wat voor het dier het prettigste is.
Hoefbevangen raken niet en op stal zetten ook niet,over blijft dus de inname van voer beperken.
Mijn dieren gaan in het voorjaar weer met graasmasker (green-guard)naar buiten.Staan in een groep van 20
en spelen gewoon mee.Ook kan er gegraasd (inname is zo wel beperkt) en gedronken worden.
Vindt het een fijne oplossing,dieren apart zetten of in het zand,stal vind ik minder fijn.
Ben dus heel tevreden over het dragen van het masker.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 11:40

hier gaan ze dit jaar ook aan een graasmasker en beperkte weidegang.
het idee van een halster aanlaten spreekt me ook erg tegen,maar liever dat dan weer een hb paard :-)

Ik twijfel nog voor welk masker te gaan..

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 18:02

Marieke_K schreef:
Ik vind het persoonlijk geen fijne oplossing. Het belemmert het sociale contact (ze kunnen niet krabbelen bij elkaar, of een keer happen als iets ze niet zint), als je automatische drinkbakken op het land hebt staan kunnen ze niet drinken en ik vind het niet fijn dat ze met een halster op de wei in moeten.

Die van mij wordt ook snel dik en is gevoelig voor hoefbevangenheid. Die laat ik altijd de eerste maanden op een stuk staan waar ik zelf kan bepalen hoeveel gras hij per dag krijgt. Zo half juli gaat hij dan de kudde in. En dat gaat eigenlijk altijd prima.

Het is misschien niet ideaal nee maar het voorkomt wel dat je paard hoefbevangen word. Met een masker op kan ze wel in de groep staan en toch lekker eten. We hebben geen automatische drinkbakken dus dat probleem is er ook niet. Halverwege de zomer een paard in een kudde zetten vind ik zelf niet zo'n strak plan. Dan doe ik liever de laatste 2 maanden het masker af. Het gaat voornamelijk om april/mei/juni als er veel gras is.

Het enige nadeel is wel dat het masker snel af kan gaan...Dus daar twijfel ik nog even over.

Adami

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 22:35

Mijn haf heeft sinds enkele jaren in de zomer een graaskorf aan , en het bevalt me prima , ze blijft mooi slank :D

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 22:39

dagmach schreef:
Zoals zo vaak is het kiezen wat voor het dier het prettigste is.
Hoefbevangen raken niet en op stal zetten ook niet,over blijft dus de inname van voer beperken.
Mijn dieren gaan in het voorjaar weer met graasmasker (green-guard)naar buiten.Staan in een groep van 20
en spelen gewoon mee.Ook kan er gegraasd (inname is zo wel beperkt) en gedronken worden.
Vindt het een fijne oplossing,dieren apart zetten of in het zand,stal vind ik minder fijn.
Ben dus heel tevreden over het dragen van het masker.

Kunnen ze ook drinken uit een automatische drinkbak?
Green-guard is dat een aanrader?

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 22:42

doei schreef:
Kunnen ze ook drinken uit een automatische drinkbak?
Green-guard is dat een aanrader?

Ik heb voor mijn merrie een Green Guard en dat vind ik echt een aanrader :j Bij de Paardendrogist kun je 'm ook eerst een week op proef nemen (kost iets van EUR 8,-). Als ie dan niet bevalt kun je 'm terugsturen en als je 'm wilt houden wordt het "huurbedrag" van het aankoopbedrag afgetrokken.
Ik gebruik overigens een normaal halster erbij, niet het speciale Green Guard-halster. Met automatische drinkbakken en GG heb ik geen ervaring, maar denk eigenlijk dat ie te breed is voor zo'n drinkbak.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 22:36

Wouter twee jaar geleden geprobeerd met graaskorf maar die kon er niks mee! Heeft hem een week om gehad, haalde hem snachts af want hij kon er niet door eten :(:) (viel die wel af :+ ) Hij werd er ook heel boos van en viel mensen in het land aan om te kijken of die hem af kon krijgen.