[WN] chippen of DNA-en

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Paintless

chippen of DNA-en

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 15:51

hallo.

ik had al een zoekfunctie gebruikt maar ben er niet zo handig in.

wat zouden jullie doen.

heel miss koop ik een Quarter veulen die nog niet gechipt is.
zouden jullie voor het gemak gaan en er een chip in doen? of zouden jullie die halsspieren ontzien en er een DNA profiel van laten maken.

ik weet dat dat laatste duurder is, maar dat maakt niet uit.

troi

Re: chippen of DNA-en

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 15:53

IK heb er een chip in laten stoppen.. Vond ik het meest logisch (regelgeving en kosten). Geen problemen mee gehad, Mo deed 2 stappen naar achter en dat was alles.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:42

DNA-en mag niet meer. Je zult dus moeten chippen.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 18:50

oh ik zag laatst een paardje wat ge-DNA 't (staat er een beetje raar) was. volgens de verkoopster en die da is het ook gewoon legaal.

ik heb het zelf ook wel vaker gezien, bij welsch-jes. die werden ook ge-DNA't.

maar als het niet meer mag, is de keuze een stuk makkelijker :D

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:57

Die van mij heb ik ook niet gechipt maar DNA laten typeren omdat ik niet zo voor chippen ben. Toen ik dat heb gedaan mocht dat nog en als een paard eenmaal DNA geïdentificeerd is in het paspoort, mag het dat blijven. Alleen mag je sinds vorig jaar een paard niet meer DNA laten typeren en ben je verplicht het te laten chippen ter identificatie.

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:46

Is een chip dan niet verplicht in NL? In België iig wel...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:16

Helaas heb je die keus nu niet meer maar zoals Mac al uitlegt mag een paard wat eenmaal geDNA't is dat ook blijven. Helaas is het DNA typeren vorig jaar afgeschaft en nu moet je dus gewoon chippen.
Echt jammer want het zou mijn keus ook niet zijn, ik heb Dot destijds ook direct DNA laten typeren.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 20:17

niet als je dier DNA geïdentificeerd is.

maar sinds 2009 mag je dat dus niet meer doen bij je veulens.. oke.

dus dat wordt chippen,

voor DNA is ze gewoon te laat geboren. jammer

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:32

Idd jammer, ik vind 't nogal een kwalijke zaak dat je verplicht wordt risico's te nemen (en die zijn echt wel reeel, ik heb ze van dichtbij gezien) maar als er iets mis gaat is't jouw probleem. En functieverlies is blijvend maar dat zal de heren regelgevers worst zijn. Weet je wat zo leuk is... Toen ik een paspoort bij mijn al wel gechipte paard (toen wist ik helaas nog niet zoveel als ik later wist) liet maken gaf de chipmeneer aan dat ik beter kon wachten met m'n veulen te chippen tot die minimaal 2 jaar was omdat er dan minder risico's aan zaten. Later werd het - dus tegen hun éigen advies in - verplicht voor veulens vanaf 7 maanden. :?
Ik vind het persoonlijk nogal belachelijk, zeker als je nagaat dat er al lang veel betere, minder 'invasive' en 'waterdichtere' systemen bestaan en het huidige systeem totaal niet werkt waar het voor bedoeld is (ook uit eigen ervaring ondervonden helaas). Niet bij diefstal maar ook niet om de 'voedsellijn' te monitoren... De chip is bedoeld om slachtvee te 'volgen' maar in slachthuizen wordt geen administratie bij gehouden van de chips, net zo min als op de paardenmarkten. Bij de zoektocht naar mijn paard kon de veilingmeester nog 2 stapeltjes formulieren doorbladeren van de laatste twee markten maar daarna verdwijnen al die verplichte chipnummers ergens in een archief en valt er niks meer terug te vinden. Bij het slachthuis werd niet eens een poging gedaan een nummer na te trekken omdat het gewoon niet geregistreerd wordt.
Dus bedenk zelf maar waarom die chip er dan wel in zit...

Jenni_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:55

ik zou chippen:)

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:59

Als je wel voor het veulen gaat, zou ik gewoon wachten tot zij twee of drie jaar is ,voordat je gaat chippen.

Ik weet heus wel dat een paard een paspoort (dus gechipt) moet hebben, voordat je er mee mag reizen.
Maar dat komt eigenlijk nooit voor, dat je wordt aangehouden en dat je dan het paspoort van het paard moet laten zien.

Wij hebben al heel wat af gereisd met verschillende paarden en het is nog nooit voorgekomen.
De enigste keer, dat bij mijn paard de chip ooit is bekeken, was op een grote wedstrijd. ;)

En mocht het toch als grote uitzondering voorkomen, dan weet je gewoon nergens van.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:02

Maar zonder chip mag je geen paspoort aanvragen en op de wedstrijden wordt een paspoort (als het goed is!) gecontroleerd op vaccinaties ...

Ik vind het ook grote onzin, dat verplichte chippen :(

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:25

En zonder paspoort geen vaccinaties in je paspoort dus als je'm dan later aanvraagt moet je je paard ook nog es opnieuw een basisenting laten geven om de entingen 'up to date' te krijgen. Alsof ze nog niet genoeg zooi ingespoten krijgen (nog zoiets belachelijks, verplicht jaarlijks of zelfs 2 keer per jaar enten...).

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:42

Onze paarden worden pas geënt, vlak voordat ze ingereden worden.
Zij staan gewoon bij ons thuis of op het land en komen dan niet in aanraking met andere paarden, zodat er geen besmettingsgevaar is/zou zijn.
Dan wordt ook het paspoort aan gevraagd. :D

Met andere woorden, je er nu niet zo druk om. ;)
Laatst bijgewerkt door sliding op 25-01-11 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:44

Tja, maar die situatie is niet voor iedereen weggelegd en zodra je ergens in pension of opfok komt te staan ben je verplicht te enten en móet je een paspoort, dus ook een chip hebben.

lotusss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:47

dit vind ik ook wel intressant om te weten, vroeg het me laatst ook af.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 10:49

als ik besluit haar te kopen, kan ik nog kiezen.
ik laat haar daar staan.. = eigen terrein en dus wachten met chippen, of ik zet dr in Sondel neer, is ver rijzen en moet gechipt en geënt worden. vind ik zelf wel zo prettig want daar staan andere paarden. ik wil niet dat ze ziek wordt.

alleen chippen zit ik wat mee. het komt wel in een spier, dus die veranderd van samenstelling en werking dus.

eigenlijk wou ik gewoon DNA trekken, maar aangezien ze ons dus idd verplichten de chip er in te drukken, zal ik dat moeten doen. (brave henderik, luistert altijd naar de baas)
maar zolang ze daar nog staat hoeft het niet. (nou ja, moet wel, maar doe ik niet)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 12:58

DNA is idd niet meer mogelijk, alleen chippen kan nog.
Verder kun je idd de gok nemen en je paard ongechipt/zonder paspoort aan huis of fokstal te laten staan, maar de kans dát je eens de weg op moet is zeer reëel.
Verder weet ik dat Utrecht geen paarden accepteerd/behandeld die niet gechipt zijn. Ik weet niet of dit voor andere klinieken ook geldt.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 13:11

Francis schreef:
En zonder paspoort geen vaccinaties in je paspoort dus als je'm dan later aanvraagt moet je je paard ook nog es opnieuw een basisenting laten geven om de entingen 'up to date' te krijgen. Alsof ze nog niet genoeg zooi ingespoten krijgen (nog zoiets belachelijks, verplicht jaarlijks of zelfs 2 keer per jaar enten...).

Onze DA geeft gewoon de enting en schrijft dat op een briefje. Wordt dan later in het paspoort gezet. Hij adviseert trouwens ook pas te chippen als het paard minimaal een jaar oud is.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 16:06

we worden inderdaad door veel instanties maar gewoon verplicht om een lichaamsvreemd ding in je paard te stoppen en hopen dat het goed blijft.

ik vind het nog al wat. mijn katten heb ik gechipt, maar daar komt het onder de huid.. niet in een spier. wie bedacht heeft dat het in een spier moet, en je dus de hele spier pakt en veranderd.. is niet bij nagedacht.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 17:07

Precies, bij nagenoeg elke andere diersoort waarbij gechipt wordt, wordt dat onderhuids gedaan, niet in de spier. Daar heb ik minder moeite mee (hoewel daarbij ook al wel problemen geregistreerd zijn, m.n. de groei van kankercellen rond de chip), het gaat mij idd om het feit dat je dwars door belangrijk weefsel heen gaat en als ze een beetje ongelukkig prikken door meridianen waardoor het dus nog meer gevolgend kan hebben dan alleen plaatselijk.
't Is toch ook niet voor niets dat dure sportpaarden niet gechipt hoefden te worden (weet niet of dat nog zo is maar volgens mij kunnen topruiters er nog steeds onderuit).

Check de site van Invisio nog maar eens, er staan verschillende artikelen bij het nieuws en men is nog steeds bezig om alternativen toegestaan te krijgen http://www.invisio.nl/antichip/
Beetje lastig te lezen verhaal maar op deze hyvespagina staat een verhaal over hoe de chip de diverse spiergroepen en ligamenten kan beinvloeden: http://sitanda.hyves.nl/blog/, gewoon even naar beneden scrollen, het verhaal is in twee berichten geplaatst.
Of hier (ook van dezelfde mensen als de invisio site): http://diervriendelijkeidentificatie.wordpress.com/

oh, en hier kun je de petitie tekenen om diervriendelijke identificatie weer toegestaan te krijgen http://petities.nl/petitie/alternatieve ... r-toestaan

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 17:17

Onze paarden zijn ook DNA getypeert, gelukkig "mocht" dat toen nog. Ik vraag me af wat de instanties zouden doen als alle paarden eigenaren hen, schriftelijk en ondertekend, aansprakelijk zouden stellen voor evt. gevolgen van het chippen, zoals het bijv. niet meer kunnen functioneren als sport paard. Eigenlijk is toch te gek voor woorden dat die instanties dit soort dingen kunnen opleggen terwijl er bewijzen genoeg zijn dat het, flink, mis kan gaan.

Mijn Arabier is ooit wel gechipt; het was maar goed dat de persoon die dat deed snel weg kon springen want hij vloog haar bijna aan, het doet dus echt wel flink pijn! Hij heeft ook altijd een voelbare bult in zijn spier gehad waar het onding zat en is in zijn hele leven er nooit op gecontroleerd; niet tijdens transport, bij shows of wat dan ook!

Het is ronduit idioot dat een dier wat voor de sport gebruikt wordt en die zijn spieren goed moet kunnen gebruiken juist daarin een lichaamsvreemd object geplaatst krijgt wat zelden tot nooit gecontroleerd wordt maar wel vaak defect is!

Misschien zouden paardenhouders gewoon "nee" moeten zeggen, ik vraag me af wat de instanties dan zouden doen. Het gaat steeds meer zoals voorspeld in het boek 1984: Big Brother is watching you ( and telling you what you have to do!).

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 17:29

Ja, ik vind het ook behoorlijk krom allemaal, zeker omdat ik zelf heb meegemaakt hoe ik totaal NIKS had aan de chip die ik (toen wist ik nog niet beter) in Fly d'r nek heb laten rammen, op het moment dat ik het nodig had. Ik heb 't hele verhaal wel es ergens geplaatst maar 't komt er op neer dat alle dingen waarvoor men zegt dat de chip dient, niet werken. Zelfs via de 'chipnummer-traceer-sites' was niet te ontdekken dat ik nog als haar eigenaar te boek stond, alleen als je wist dat ze via het KNHS was gechipt (en dat is voor een Paint uitzonderlijk omdat die al heel snel via de NQHA gedaan werden daarna) kon je via de chipnummerzoeker op de KNHS site er achter komen dat ze van mij was. Maar wie weet waar ik m'n paard heb laten chippen als'ie gestolen op een wei staat?
Ook is er in de tijd dat ze niet van mij was maar nog wel op mijn naam stond kennelijk nooit gecontroleerd (bij mij trouwens ook niet) door een DA of iets dergelijks, want niemand heeft ook maar 1 vraagteken gezet bij 't feit dat dat paard dus blijkbaar niet op de naam stond van degenen die haar op dat moment had. Als een paard gestolen is, is er dus geen haan die daar naar kraait en geen hond die ook maar 1 keer een chip checkt en daar achter komt. Ook de politie heeft geen mogelijkheden, anders dan de - niet werkende - chiptraceerwebsites.
De slachthuizen konden mij niet vertellen of paard met chipnummer X geslacht was en de paardenmarkten konden me niet vertellen of paard met chipnummer X geexporteerd was.
Iemand enig idee waar de chip dan wel voor dient?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:24

Mijn Arabier is vorig jaar ingeslapen, het paspoort heb ik hier nog en zijn stamboekpapier; er is nooit gevraagd naar de chip, nooit iets gecontroleerd, zelf nooit gevraagd of hij wel een paspoort had.

Het paspoort zou dus gebruikt kunnen worden om bij een soortgelijk paard geveogd te worden, en dat er geen chip te lezen of te vinden zou zijn als dat zou gebeuren zou niemand zich over verbazen, dat gebeurt wel eens vaker. :o De oplossing is net zo simpel, ze stoppen er gewoon een nieuwe chip in!!

Dus i.p.v. de chip/ paspoort te gebruiken voor identificatie kan het langs deze weg heel makkelijk ( als iemand dat zou willen) gebruikt worden om een niet gechipt, rasloos paard opeens in een gechipte Arabier met papieren te veranderen .

Jammer genoeg gebeuren dit soort dingen i.r.l.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:35

Oh, wat dat betreft is't zo makkelijk... Omdat er niks gecontroleerd wordt heb ik ook al een paard wat voor de slacht was verkocht (door Koos de Ronde nog wel!) terug gevonden in Schotland onder andere naam met valse papieren. De huidige eigenaar zocht info over haar paard en ik ben voor haar aan't zoeken gegaan: [OV] [EG] Zwartbonte merrie It's Nellie, d. v. KWPNhengt Forever
En deze ook: [OV] [EG] KWPN vos ruin 'Lovegame', zoon van Triton
Beide paarden hadden bij de handelaar in Engeland een paspoort bij zich wat niet bij het paard hoorde. Van het eerste paard staat vast dat ze eigenlijk geslacht had moeten worden maar in het 'grijze circuit' terecht is gekomen, van het tweede paard is dat vermoedelijk ook het geval.