[TI] Aanschaf Tinker

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

RainbowDash

Aanschaf Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 14:07

Hoi,
Ik ben nieuw hier op bokt.
Ik heb geen paard maar zou er wel erg graag een hebben.
Nu zou ik graag een Tinker aanschaffen (na verloop van tijd en zeker niet overhaast, wil eerst zeker zijn dat ik hem/haar kan blijven onderhouden, ook als er iets zou voorvallen)
Alleen had ik nog een paar vraagjes over Tinkers, die hier waarschijnlijk wel al allemaal apart gesteld zijn, maar graag had ik ze gewoon eens samen gesteld.

Nu, ikzelf hou absoluut niet van binnen rijden, ben een echt bos/natuur mens, en ben ook niet van plan om echt dressuur te rijden, misschien af en toe eens voor de afwisseling, dus ik denk dat ik op dat gebied wel goed zit met een tinker.
Wat ik mij dus afvroeg:

Zijn tinkers echt zo braaf als ze zeggen, bij buitenritten dus vooral? Aangezien ik dit veel wil gaan doen en zelf eigenlijk wel een schijterd ben. Of hangt dit af van paard tot paard?

Kun je met een tinker western gaan rijden? Niet dat ik echt op wedstrijd of sportniveau wil gaan rijden, maar het lijkt mij wel eens leuk.

Zijn ze geschikt om vrijheidsdressuur mee te doen?

Het liefst zou ik een heel rustig paard hebben, dat net als ik houd van gewoon wat rondhobbelen, buiten ritten maken en af en toe eens een echte inspanning wil doen.

Groetjes,

WenK

Re: Aanschaf Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:28

Op al jouw vragen is maar 1 antwoord: Dat verschilt per paard/tinker. Pin je niet vast op een ras, maar kijk rond, probeer, voel en test.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:42

Helemaal mee eens. Elk paard heeft zijn eigen karakter, en ook bij tinkers kan dat behoorlijk verschillen.

Mijn tinker is bijvoorbeeld behoorlijk pittig (en ja het is een tinker ;) ). Buitenrijden kan wel, maar ik moet er altijd op voorbedacht zijn dát ze opeens weg kan springen of wat dan ook. Er zijn ook tinkers die bomproof zijn buiten, maar dat heb je ook wel met andere rassen. Ik zou zeggen probeer verschillende tinkers uit ;)

DeCobvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:43

het klopt idd.. het verschild van paard tot paard, er zijn over dit onderwerp al meer topics geweest, als je even een zoek opdracht invuld, dan komt er vast genoeg uit.
verder is er ook een topic in dit forum over westerntinkers, (dus dit kan zeer zeker, mits het paardje aanleg heeft, maar dat is bij elk ras).
in de tinker zit er heel veel verschil, de een vind het heerlijk om buiten rond te crossen en de ander loopt weer lekkerder in een bak..
ik zou je eerst eens lekker gaan orrienteren op dit forum, en dan komt het vanzelf wel goed! :D
heel veel succes, en vragen staat vrij he!

RainbowDash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 20:03

Bedankt voor jullie antwoorden!
Ik kijk zoiezo eerst nog eens rond, maar is het niet normaal dat je een voorkeur hebt voor een bepaald ras?
Oke dat je je er niet blind op mag staren, maar als je eenmaal een ras in je hoofd hebt zoek je dan toch meer naar naar paarden van dat bepaalde ras die te koop staan?

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:22

Als je tinkers leuk vind gewoon ervoor gaan ;) Ze worden vaak wel bestempeld als oh zo braaf en sloom, maar dat gaat lang niet voor alle tinkers op :P Dus wat ik eerder zei, je kan beter gewoon wat tinkers uit proberen ;)

DeCobvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:44

Nee, als je gewoon weet dat de tinker wat voor jou is, dan moet je daar gewoon voor gaan!
ik zo niets anders meer willen.. en misschien is het zelfs beter om je eerst te verdiepen op 1 ras, en als het dan toch niet is wat je zoekt dan kan je altijd verder kijken toch!
komt vast wel goed..
want ik denk dat iedereen in dit forum het met mij eens is, als ik zeg dat de tinker een geweldig, veelzijdig ras is, met een prachtig varieerend uiterlijk..
good luck... en ga desnoods is bij een tinkerstal langs, staan verschillende stallen in het topic genoemd..
hun kunnen je als de beste inlichten over de verschillen, de plus en min punten en wie weet kan je zelfs een aantal paarden uitproberen!

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:05

Elk paard is anders en binnen het ras heb je verschillende karakters. Wat wel algemeen beken is van tinkers en koudbloeden is dat ze eerder verzet uiten in kracht dan in snelheid.

Je kunt alle diciplines met alle rassen rijden als je je bewust bent van de fysieke of mentale beperkingen van je paard, maar ook van jezelf.

Voor recreatie zijn tinkers geschikt omdat ze makkelijker een paar dagen stil kunnen staan en dan weer gaan rijden dan warmbloedigere paarden.

Dit is over het algemeen gesteld, er zijn altijd uitzonderingen te vinden. Karakter is wat anders dan opvoeding. Mijn paardje is van karakter ondeugend, maar inmiddels wel goed opgevoed. Hij is dus erg braaf in de omgang geworden, maar hij zal altijd wat ondeugend blijven.

Mijn advies is om een paard te zoeken waar je een klik mee hebt, dat kan zeker een tinker zijn en je moet je ergens beginnen te orienteren. Ook zou ik wel wat lessen nemen, een fysiek getraind paard (rechtgericht) is fijner buiten te rijden en gaat langer mee.

Ga ook eens op onderzoek uit naar goed passend harnachement, een passen westernzadel voor een tinker moet je al snel aan 1500/2000 euro denken of je moet mazzel hebben dat je een passende tweedehands vind. Evelien van eurohorse kan je daar goed in adviseren.

Ieder paard kan vrijheidsdressuur. Mijn motto is altijd: het is makkelijk aan te leren, maar het handhaven is een hele andere kwestie! Je paard een kunstje aanleren heeft altijd gevolgen en je moet dus ook de gevolgen kunnen begrijpen en er mee om leren gaan. Het enige dat je beperkt is je eigen kennis en voor sommige kunstjes kan de bouw en soepelheid van je paard parten gaan spelen.

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 09:18

Als jij weg bent van het ras Tinker dan lijkt het mij stug dat er geen Tinker te vinden is die niet voldoet aan jou wensen. Ik heb ook een heel lief braaf mak hobbelbeestje. Ik ben ook een angsthaas en zij kwam op mijn pad alsof het zo moest zijn. Probeer hier en daar wat uit tot je de klik voelt!! Succes!!

RainbowDash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 12:52

Bedankt voor jullie reacties!
Ik denk dat ik inderdaad maar eens heel veel ga rondkijken..

@Dapperdier: Ik keek eens op jullie site, en wat leuk dat jullie al op de elf fantasy fair te zien zijn geweest! Ik heb het jammer genoeg gemist denk ik..het ziet er echt leuk uit wat jullie allemaal doen!

foufer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:23

Vrijheidsdressuur kan je met alle paarden doen ;)

Kijk anders even op de site van Joyce de Vos. Hele goede site moet ik zeggen ;)

succes verder!

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 19:01

Leuk dat je aan een tinker zit te denken!

Nee, tinkers zijn niet per definitie braaf. Net als bij elk anders paard gaat daar tijd en opvoeding in zitten. Wel is het zo dat ze over het algemeen een stuk koeler in het hoofd zijn. Na een schrikactie heb je ze meestal weer een heel stuk sneller terug dan een warmbloed.
Als ik jou was zou ik gewoon lekker rond gaan kijken. Kijk niet naar de jonge dieren, maar juist naar de dieren die er al heel wat kilometers op hebben zitten, zo vanaf een jaartje of 9/10. Ga ook meerdere malen langs en vraag of je ook een stukje naar buiten kan, dan weet je ook gelijk hoe het paard buiten is.

Succes!

taggart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:11

Hoi

Ik was ook altijd gek op tinkers en ben een beetje zoals jij ook beschrijft, ik wilde ook gewoon een bomproof paard waar ik heerlijk mee kan buiten rijden, ik ben zelf ook geen held

En ik heb mijn geweldige tinkie gevonden hoor, ze is echt superbraaf en ik voel me heel veilig op haar vanaf de eerste minuut
Ik kan overal naartoe met haar, ze is praktisch bomproof
Ze wil af en toe weleens schrikken van iets wat absoluut niet eng is, een raar boomstammetje ofzo hahaha
Maar ik krijg haar overal langs
Ze kan ook weleens lekker eigenwijs zijn, maar als je een beetje consequent bent heb je een superpaard

Ze is wel een beetje lui en moet effe warmdraaien, maar eenmaal op gang kan ze goed lopen hoor (zeker op weg naar huis )

Ik ben helemaal verliefd op haar , en ik denk dat er zeker meer van zulke tinkers zijn

Maar inderdaad ook onder de tinkers kunnen karakters verschillen! En ook temperament

jet99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:12

het karakter van een paard is altijd heel verschillend, wij hebben op de manege een haflinger staan die het buiten echt helemaal geweldig vind en ook een die buiten soms heel vervelend doet en het dus een beetje saai vind. maar opzich zijn tinkers hele liefe en rustige paarden ;) veel plezier en ik hoop dat je hier wat aan hebt
groetjes. :D

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:30

elk paard is anders en dus ook zo met een tinker

ik heb er 5 rondlopen allemaal super braaf , maar wilgje is bijvoorbeeld de kleinste maar wel weer degen die echt kan genieten van een lekkere sprint
mijn hengst is echt een goedzak , etc etc

allemaal super paardjes en elk met een eige karakter

en ook voor jou zal er een tinker rondlopen die bij je past

zonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:35

RainbowDash schreef:
Hoi,
Ik ben nieuw hier op bokt.
Ik heb geen paard maar zou er wel erg graag een hebben.
Nu zou ik graag een Tinker aanschaffen (na verloop van tijd en zeker niet overhaast, wil eerst zeker zijn dat ik hem/haar kan blijven onderhouden, ook als er iets zou voorvallen)
Alleen had ik nog een paar vraagjes over Tinkers, die hier waarschijnlijk wel al allemaal apart gesteld zijn, maar graag had ik ze gewoon eens samen gesteld.

Nu, ikzelf hou absoluut niet van binnen rijden, ben een echt bos/natuur mens, en ben ook niet van plan om echt dressuur te rijden, misschien af en toe eens voor de afwisseling, dus ik denk dat ik op dat gebied wel goed zit met een tinker.
Wat ik mij dus afvroeg:

Zijn tinkers echt zo braaf als ze zeggen, bij buitenritten dus vooral? Aangezien ik dit veel wil gaan doen en zelf eigenlijk wel een schijterd ben. Of hangt dit af van paard tot paard?

Kun je met een tinker western gaan rijden? Niet dat ik echt op wedstrijd of sportniveau wil gaan rijden, maar het lijkt mij wel eens leuk.

Zijn ze geschikt om vrijheidsdressuur mee te doen?

Het liefst zou ik een heel rustig paard hebben, dat net als ik houd van gewoon wat rondhobbelen, buiten ritten maken en af en toe eens een echte inspanning wil doen.

Groetjes,

1. Ja Mijn verzorg pony en mijn eigen zijn ook Tinkers en zijn super braaf!
2. Ja je kunt er western rijden!!
3. Ja vrijheidsdressuur kan elk paard
4. Het zijn hele rustige en werklustige paarden ook zijn ze erg aardig!!!!!!!!!
Maar...... Elk paard is anders!!

kasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:48

Hallo, zo zijn er bij tinkers net als bij alle rassen, brave, ondeugende, snelle en slomere bij.

Laat je goed informeren o.a. de de bonte parels, zij weten er heel veel van, gewoon eerlijk zeggen wat je er mee wilt doen en vraag alles wat je vragen wilt daar, ze zullen je goed op weg helpen met je keuze. Dit is een betrouwbaar adres.

En denk om bij een doodbraaf tinker( paard), die kan iets onder de leden hebben, wat de vorige eigenaar niet eerlijk aangeeft tegen de aspirant koper, je zou niet de eerste zijn die daarmee opgezadeld zou worden, ken nl. zo'n lieve merrie die een paar maanden geleden verkocht is, doodbraaf, bomproof, maar in feite niet de energie heeft om iets ( stouts ) te doen, o.a. door hart- en luchtwegproblemen en denk om gevoelig bij vliegjes is dus gewoon zomerexceem. mensen die al meteen verliefd op het paardje zijn omdat het zoooo braaf/bomproof is, stinken er zo in. en jij maar denken dat je zo'n goede koop hebt gedaan.

laat aub dus je paard keuren door je eigen dierenarts en laat je niets wijs maken door de verkoper door eerdere keuringen.

goede raad, google goed de naam van de tinker die je op het oog hebt op bokt enz., daar kun je heel wat uithalen/lezen als je even goed voor gaat zitten

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:57

Zoals al gezegd is; dat verschilt echt van paard tot paard! Ik zie dat je in oost-vlaanderen woont? Dan raad ik je zeker eens aan om een bezoekje te brengen aan de Gentste tinkerhoeve (ze hebben ook een site, moet je maar even in google intikken ;) ) Staan hele leuke paarden en kan je eens rondkijken welk karakter er bij jou zou passen. Ik heb hier zelf een tinkermerri van en ben er erg tevreden over!

mikafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:53

Een Tinker is de ander niet
Ieder Tinker heeft ander trekje
Geld voor ieder ras :D
Ik hoop dat je je vind wat je zoekt *\o/*