shetlander apart als ze weggaat bij moeder?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

daffiehaffie

shetlander apart als ze weggaat bij moeder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 18:28

hoi!
het staat vast ergens maar ik kan het niet vinden!
als je een shetlander weghaalt bij de moeder en je zet die in de wei tegenover, moet je dat veulen dan een poosje(week) in een stal zetten omdat ie anders de hele wei gaat doorrennen?
alvast bedankt!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 18:29

daffiehaffie schreef:
hoi!
het staat vast ergens maar ik kan het niet vinden!
als je een shetlander weghaalt bij de moeder en je zet die in de wei tegenover, moet je dat veulen dan een poosje(week) in een stal zetten omdat ie anders de hele wei gaat doorrennen?
alvast bedankt!

Als je een veulen afspeent is het het eerlijkst tegenover moeder en kind dat je ze een poos zo ver uit elkaar zet dat ze elkaar niet kunnen horen, zien en ruiken.

Dennis

Re: shetlander apart als ze weggaat bij moeder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 18:49

Als je een veulen afspeen moet het veulen bij vriendjes staan (zeker niet alleen) en verweg bij moeder. Buiten zicht en hoor veld.

Een week is veel te kort, ik heb er een paar lopen die bewezen hebben dan 3 maanden soms zelfs te kort is.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:11

Het allerbeste is inderdaad veulen buiten zicht en hoorveld van de merrie, dan kunnen ze zich beiden niet al te druk maken en elkaar opjutten. Helaas heeft niet iedereen deze mogelijkheid echter.

Veulen dat afgespeend moet worden écht niet alleen laten staan, dat vind ik zelfs onder geestelijke mishandeling vallen. Lekker bij vriendjes zetten, minstens 1. Ideaalste is een opfok groepje met allemaal jonge pony's en veulens.
Veulen in de stal opsluiten vind ik nergens voor nodig; als je hem er uit laat gaat hij toch wel rennen in het begin, dat voorkom je toch niet.
En dus gewoon écht niet alleen neer zetten!

daffiehaffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 22:22

nou, het zit zo, wij gaan een shetlandveulen kopen, maar wij wonen schuin tegenover ( 500/600) meter afstand van die wei, en wij willen het veulen dan bij ons in de wei zetten, maar ze is al oud genoeg om bij haar moeder weg te kunnen, maar ze kan ze waarschijnlijk wel zien staan, wij hebben wel geiten en ze zal dan ook niet alleen staan...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:28

daffiehaffie schreef:
nou, het zit zo, wij gaan een shetlandveulen kopen, maar wij wonen schuin tegenover ( 500/600) meter afstand van die wei, en wij willen het veulen dan bij ons in de wei zetten, maar ze is al oud genoeg om bij haar moeder weg te kunnen, maar ze kan ze waarschijnlijk wel zien staan, wij hebben wel geiten en ze zal dan ook niet alleen staan...

Ik zou ervoor zorgen dat je haar in het begin ergens neerzet waar ze haar moeder niet kan zien, horen en ruiken. Doe je het niet heb je grote kans dat of moeder, of dochter door het draad heen gaat.

Daarnaast zijn geiten natuurlijk geen gezelschap voor een veulen. Veulens, hoe klein ook, horen op te groeien tusssen soortgenootjes, met leeftijdsgenootjes om mee te spelen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:33

daffiehaffie schreef:

Begin dan alsjeblieft helemaal niet aan een pony. Koop er een andere pony bij of ga op zoek naar iemand die zijn pony bij die van jou wil neerzetten.
Een pony van welke leeftijd dan ook (en juist hélemaal een veulen!) hoort niet met geiten/schapen/kippen/koeien/herten etc. etc. te staan, maar met soortgenoten. Paarden zijn kuddedieren, en dat is niet voor niets.

Echte hoge uitzonderingen daar gelaten (paarden die zo verknipt zijn dat ze helemaal niet meer met andere overweg kunnen) vind ik het alleen zetten van een paard pure geestelijke mishandeling. En aan die geiten heeft hij echt niets; geiten spreken geen 'paards', met geiten zal hij ook niet spelen, geiten zullen hem niet opvoeden en terecht wijzen, geiten zullen hem niet terug kriebelen.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:42

daffiehaffie schreef:
Zet het veulen lekker in een grote kudde met andere veulens? Ik zou er niet aan beginnen, als ik jou zo hoor.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 00:28

SMP -> KS

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 15:50

is het geen optie om er nog een veulen bij te kopen?
en dan beiden ergens anders ver weg op de weide zetten voor een tijdje en daarna pas samen op de weide tussen de geiten..

daffiehaffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 22:20

bedankt voor alle tips! ik had het niet verwacht ;)
ik ga er goed overna denken hoe we dit kunnen oplossen,
nogmeer tips zijn welkom !

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:33

Wat had je niet verwacht?

daffiehaffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 22:34

dat een shetland veulen niet bij geiten inkan..
ik dacht altijd dat dat heel goed kon!:$

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:38

daffiehaffie schreef:
dat een shetland veulen niet bij geiten inkan..
ik dacht altijd dat dat heel goed kon!:$

Alles kan....... paard 24/7 in een donker hokje, in meters eigen stront opsluiten en er nooit uit halen kan ook....

Je moet je afvragen of dat wel eerlijk is tegenover de pony; pony heeft er niet om gevraagd dat jij toevallig zo graag een pony wilde. Jij als eigenaar dient de nodige zorg en verantwoordelijkheid over zo'n diertje te nemen, wat ook betekent dat je tenminste in zijn basisbehoeften voorziet.
Paarden zijn kuddedieren, bewegingsdieren, vluchtdieren. Allemaal dingen om rekening mee te houden.

Als ik mijn pony alleen zou moeten houden en ik kan echt met de grootste moeite nergens een andere pony vinden die er bij in kan staan, zou ik hem nog liever verkopen. Met pijn in mijn hart, maar het welzijn van mijn pony gaat vóór mijn plezier om die pony te hebben.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:44

Je kunt ook heel paardvriendelijk de moeder en het veulen langzaam afwennen. Ze hoeven niet uit elkaars zicht. Ik doe het altijd heel natuurlijk en pas na een maand of 10 of 12 trouwens. In elkaars zicht en met gezelschap. Eerst een paar uur een hek ertussen maar wel zodat ze contact hebben. Na een week een dag of een nacht juist niet bij elkaar. Na een paar weken zijn ze dat gewend. Dan kun je ze helemaal niet meer bij elkaar laten zodat het veulen niet meer drinkt. Maar wel zo dat ze contact kunnen hebben. Het gaat dan helemaal zonder stress! En op de natuurlijke afspeenleeftijd.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:15

josien_m_ schreef:
Je kunt ook heel paardvriendelijk de moeder en het veulen langzaam afwennen. Ze hoeven niet uit elkaars zicht. Ik doe het altijd heel natuurlijk en pas na een maand of 10 of 12 trouwens. In elkaars zicht en met gezelschap. Eerst een paar uur een hek ertussen maar wel zodat ze contact hebben. Na een week een dag of een nacht juist niet bij elkaar. Na een paar weken zijn ze dat gewend. Dan kun je ze helemaal niet meer bij elkaar laten zodat het veulen niet meer drinkt. Maar wel zo dat ze contact kunnen hebben. Het gaat dan helemaal zonder stress! En op de natuurlijke afspeenleeftijd.

Ik ga er wel vanuit dat het veulen van jongs af aan meerdere keren weg is geweest van de moeder.

Als het dat niet is zou ik hem toch echt in 1x weghalen, omdat mijn ervaring is dat ze door het hek heen breken als je er alleen een hek tussen hebt zitten.