Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
daffiehaffie schreef:hoi!
het staat vast ergens maar ik kan het niet vinden!
als je een shetlander weghaalt bij de moeder en je zet die in de wei tegenover, moet je dat veulen dan een poosje(week) in een stal zetten omdat ie anders de hele wei gaat doorrennen?
alvast bedankt!
daffiehaffie schreef:nou, het zit zo, wij gaan een shetlandveulen kopen, maar wij wonen schuin tegenover ( 500/600) meter afstand van die wei, en wij willen het veulen dan bij ons in de wei zetten, maar ze is al oud genoeg om bij haar moeder weg te kunnen, maar ze kan ze waarschijnlijk wel zien staan, wij hebben wel geiten en ze zal dan ook niet alleen staan...
daffiehaffie schreef:nou, het zit zo, wij gaan een shetlandveulen kopen, maar wij wonen schuin tegenover ( 500/600) meter afstand van die wei, en wij willen het veulen dan bij ons in de wei zetten, maar ze is al oud genoeg om bij haar moeder weg te kunnen, maar ze kan ze waarschijnlijk wel zien staan, wij hebben wel geiten en ze zal dan ook niet alleen staan...
daffiehaffie schreef:Zet het veulen lekker in een grote kudde met andere veulens? Ik zou er niet aan beginnen, als ik jou zo hoor.nou, het zit zo, wij gaan een shetlandveulen kopen, maar wij wonen schuin tegenover ( 500/600) meter afstand van die wei, en wij willen het veulen dan bij ons in de wei zetten, maar ze is al oud genoeg om bij haar moeder weg te kunnen, maar ze kan ze waarschijnlijk wel zien staan, wij hebben wel geiten en ze zal dan ook niet alleen staan...
daffiehaffie schreef:dat een shetland veulen niet bij geiten inkan..
ik dacht altijd dat dat heel goed kon!:$
josien_m_ schreef:Je kunt ook heel paardvriendelijk de moeder en het veulen langzaam afwennen. Ze hoeven niet uit elkaars zicht. Ik doe het altijd heel natuurlijk en pas na een maand of 10 of 12 trouwens. In elkaars zicht en met gezelschap. Eerst een paar uur een hek ertussen maar wel zodat ze contact hebben. Na een week een dag of een nacht juist niet bij elkaar. Na een paar weken zijn ze dat gewend. Dan kun je ze helemaal niet meer bij elkaar laten zodat het veulen niet meer drinkt. Maar wel zo dat ze contact kunnen hebben. Het gaat dan helemaal zonder stress! En op de natuurlijke afspeenleeftijd.