Help!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lautnerx

Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 14:39

Hallo mensen,
Ik zit met een probleempje
binnenkort krijg ik mijn eigen Haff <3
maar kennissen van ons hebben ook 1 ,daar word neit zo heel veel meegedaan alleen mn moeder traint ermee maar hy gaat egt superhard in galop en kan egt ongelooflijk tegenwerken,
alleen nu wil mn moeder dat ik ermee in de les ga
ik wil wel maar eigenlijk durf ik niet op haar te rijden
want ik heb haar zien stijgeren enzo,
iemand tips?

xx

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:44

Geen eigen paard kopen als je nu al bang bent ;) lekker ergens op een magege gaan lessen waar je goed begeleid wordt ;)

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:46

ik heb voor mij zelf altijd zo iets van zulke paarden moet je leuk vinden om te rijden of om te durven rijden
ik heb wel vaker van zulke hafs gereden afgelopen zomer nog ook zon appart geval en die ging ook heel hard galloperen enzo maar daar gaf ik niks om en heb ook een vrij onafhankelijke zit dus kon het ook makkelijk uit zitten, en vond het ook wel grappig eigenlijk. als je je zelf er niet zo 1 2 3 mee vertrouwd moet je het niet doen. als je het wel zou willen begin dan alleen eerst eens met gewoon lekker stappen en als het dan goed voelt een paar pasjes draven nietmand verplicht JOU te galloperen. gewoon eerst lekker aan elkaar wennen.
succes ;)
Laatst bijgewerkt door farahtjuh op 24-01-11 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

EstherBakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:46

Ik zou zeker eerst wat ervaring opdoen, als je twijfelt en op het paard begint heeft deze ook gelijk door dat je er zelf niet voldoende vertrouwen in hebt en dan kan die het je knap lastig maken. Neem gewoon wat extra les, dan zal je zien dat het allemaal best wel meevalt. Ik denk dat het vooral wat gebrek aan ervaring is?

Lautnerx

Re: Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 14:56

We gaan hem ook van te voren longeren omdat dat wel helpt maar daar zat ik dus ook mee, ik weet dat ze niet gemeen is , en als je valt blijft ze staan maar ik zal die twijfels wel houden en dat voelt zij ook

Valerieeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:07

Ik zou eerst op de manege gaan rijden.. tot dat je het niet meer eng vind

alena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:01

als je al op haar gaat rijden moet je inderdaad wel over die angst heen,
verder moet je geen emoties tonen aan paarden die uitproberen,
dus niet boos worden, of bang... blijf rustig rijden, en als ze er een keer vandoor gaat niet trekken of tegenwerken gewoon meegaan in de bewegingen en zorgen dat je de overhand krijgt, door bevoorbeeld een volte in te zetten en vervolgens als het paard moe wordt er nog een galop rondje boven op doen,
zorg dat je voor je gevoel de controle houdt zodat het dier doorkrijgt dat haar streken(ik ga ervanuit dat dit ontstaat uit dwarsigheid en niet uit mogelijke pijnklachten) geen effect op je hebben.
ook met het stijfsten voorwaarts rijden veel figuren zorg dat ze moet blijven nadenken over waar jullie mee bezig zijn zodat ze geen tijd heeft om te bedenken hoe ze je dwars kan zitten.

ik hoop dat je er wat aan hebt, dit zijn in ieder geval de basis principes voor een paard wat graag wat uitprobeerd ;)

ellebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:10

Ik zou eerst wat ervaring opdoen...
Paarden voelen het héél goed als je er bang of angstig op zit, daar maken ze vaak dan ook graag gebruik van... zo wordt jij nog banger en gaat het je allemaal misschien wel tegenstaan... dan is de lol er ook gauw af.

Eerst longeren kan inderdaad, maar als je dat iedere keer moet doen dan wordt je daar ook niet vrolijk van! Ik zou toch eens nadenken of je nu al een eigen haflinger aan moet schaffen, of eerst bijvoorbeeld een jaartje op een manege gaat rijden, lijkt me wel goed om eerst wat ervaring op te doen op verschillende paarden.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:23

Je advies van je moeder eerst lessen is niet verkeert
als je moeder denkt dat het een leuke pony voor je kan zijn waarom niet
Vertel wel over je angst dan kan ze de goede beslissing nemen
tips
vertel je pony tijdens het rijden alles wat je voelt en ziet
dan is je ademhaling goed en niet krampachtig en wordt je pony ook rustig
Maar waarom in galop als je haar daar niet in houden
begin met veel overgangen stap draf en de eerste 2 maanden niet galoperen
Ook niet doen dan hoor
als haar overgangen goed gaan kan je als je durft eens in galop aan springen
en gelijk weer in draf
Steiger is verzet gas geven en tegen houden gaat je fiets ook steigeren hoor

Ik heb een meisje op stal die met het zelfde probleem zat als jij
op deze manier heeft ze een super leuke pony gekregen met veel zelf vertrouwen voor beide

kiwiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 10:50

Als je nu al bang bent voor je nieuwe paard, zou ik hem niet nemen.
Zelf vind ik het geweldig als ze druk zijn, maar ik zou als ik jou was toch een ander paardje uitzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 15:22

levine schreef:
Geen eigen paard kopen als je nu al bang bent ;) lekker ergens op een magege gaan lessen waar je goed begeleid wordt ;)

Inderdaad, je kunt beter niet aan een eigen paard beginnen als je niet durft te rijden.
Als je wat lessen op de manege hebt gehad, kun je misschien een poging doen om op de haflinger te stappen, met begeleiding!