Merrie vertoont symptomen van verwerping!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

indriss

Merrie vertoont symptomen van verwerping!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 14:20

Vanochtend kwam ik op stal aan en een drachtige merrie stond er vreemd bij.
Haar flanken waren opgetrokken, achterbenen stonden niet onder haar lijf, onrustig, schrapen, naar achteren kijken,staart van haar af dragen, beetje bruinige afscheiding. Dierenarts direct gebeld. Het leek alsof ze al verworpen had, maar er was niets te vinden.
Eenmaal aangekomen heeft de DA geluisterd naar haar darmen; die klonken wat kramperig, maar niet extreem. Ook heeft hij haar opgevoeld: de darmen waren gewoon leeg (moet wel zeggen dat ze van tevoren 3 keer een flinke hoeveelheid gemest had, waarvan de laatste een beetje diarree was).
Het veulen lag nog heel diep en leefde nog, dus dat is wel een goed teken zei de DA.
De bloederige afscheiding kwam volgens de DA door een paar gesprongen bloedvaatjes vooraan in de vulva en dacht dat het geen verband hield met haar symptomen. Hij verwachtte eigenlijk niet dat ze ging verwerpen, maar het kan natuurlijk wel zei hij. Ook kon het volgens hem zo zijn dat het veulen haar aan het irriteren was,of verkeerd lag, of dat ze toch een beetje koliekerig was.
Ze heeft een spuit gekregen tegen toch een eventuele koliek en verder kon ik helemaal niets doen dan afwachten. Wanneer ze gaat verwerpen is er niets tegen te doen.

Ik ben er natuurlijk totaal niet gerust op. Dit is haar 4de veulen en ze is ongeveer 5 1/2 de maand drachtig en heb zoiets nog nooit eerder gezien.

Heeft iemand ooit meegemaakt dat een merrie ook zulke symptomen vertoonde voor het verwerpen?
Heeft iemand ooit zulke symptomen bij een drachtige merrie meegemaakt, terwijl er niets aan de hand was?

friesiszwart

Re: Merrie vertoont symptomen van verwerping!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:21

Helaas kun je niets doen dan haar extra in de gaten houden.
Hopelijk is het loos alarm.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:23

Als het eruitkomt, komt het eruit. Daar doe je weinig tegen.

Het is hopen op herstel, en dat ze niet zal verwerpen!

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:27

Op mijn oude stage is er een merrie gehad die ook dr veulen heeft verworpen.
Deed op een ochtend zo vreemd, ook druk en ook in de stapmolen. (wij stom; dacht aan energie te veel)
Voor de rest lag er ook niks vreemds in stal of aan dr mest te zien.
Na 10 minuten terug gezet op stal, omdat ze de andere paarden in de stapmolen helemaal gek maakte.
Toen zijn we even pauze gaan houden 20 minuten. En we komen terug, lag daar dus een dood veulentje.
Vond het erg zielig, maar het bleek later dat het het 3e veulentje van de 4 'bevallingen' dat dood geboren was.

Hopelijk zal jou merrie herstellen en het niet verwerpen :) Dat het er gewoon nog lekker in blijft zitten.
Spreek het veulentje maar streng toe, dat het daar nog lekker warm is <3 (grapje natuurlijk) Maar wie weet helpt het

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:46

3½ jaar geleden had ik een merrie die begon met ongeveer 4- 4½ maand ook bloed te verliezen. Da gebeld volgens hem waren het (spat)aderen die sprongen door het bewegen van het veulen. Ik moest de vulva met lauw warm water en druppeltje (groene) badedas schoonmaken. Om eventuele verdere problemen zoals onstekingen te voorkomen..
Helaas was het bij mijn merrie niet een paar druppeltjes maar hele plassen bloed wat ik in de stal vond..
Ik ben de gehele dracht met angst en beven naar de stal gegaan, omdat ik bang was dat ze zou verwerpen.. Da was wel zo aardig om zijn "diagnose" iedere keer bij te stellen. De ene keer kon het geen kwaad, de andere keer was er kans dat de merrie de dracht en het werpen niet zou overleven.. Dan zouden merrie en veulen het beide niet overleven..

Gelukkig is alles goed gegaan en heb ik nu een mooi paard van bijna 3 jaar op stal staan.. Overigens was dit voor mijn merrie het 12e veulen..
Deze merrie heeft bij mij 1x een tweeling gekregen, dood geboren.(had de da gemist met scannen) 2x een gezond veulen maar na het laatste veulen heb ik de merrie verkocht.. Ik durfde met deze merrie niet meer te fokken..
(de da is ook niet meer welkom bij ons na de zoveelste misser)

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 16:05

wij hebben 3 weken geleden gehad dat de merrie ineens verwierp, na 7.5 maand dracht zo uit het niets, veulen onderzocht niks aan de hand.

Haar tekenen waren schrapen, veel liggen, niet eten, en trillend flamen(betekend pijn).

Wij hebben de DA laten komen gelukkig, het veulen lag nog helemaal niet in de verwerpingstand waardoor de merrie zich zelf kapot had geperst

Als ik jullie was en het idee heb dat ze toch gaat verwerpen dan zou ik echt de DA bellen, ze liggen helemaal niet klaar namelijk.
Bij onze merrie daarvan het veulen lag het been nog dubbel, en het hoofdje achter over, dit had ze nooit alleen gekunt! :(:)

Succes open op een gezond veulen *\o/*

indriss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 20:23

Tnx voor de reacties!
Ben net nog wezen kijken en ze stond er gewoon weer rustig bij.. Buik mooi ontspannen..
Weet dat het gevaar nog niet geweken is, maar voel me iets geruster..

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 13:13

Kan ook best zijn dat het veulen wat dwarslag, waardoor je merrie last kreeg en wat koliekerige verschijnselen vertoonde. Als de DA geconstateerd heeft dat het veulen leefde, is de kans op verwerpen niet heel groot.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 13:18

Je doet er toch niets aan, helaas.
Toen mijn merrie haar tweeling verwierp met 10 maanden liep ze er ook zo bij nadat er al één gekomen was. Maar die ging later ook liggen, rollen, persen.
Maar ik heb ook merrie's gezien die erg last hadden van het veulen, waarbij het soms leek alsof ze koliek hadden of ook verwierpen maar dat alleen het veulen dwars was. Maar dat was vaak later in de dracht, niet al bij 5,5 maanden.
Maar als het veulen nog leeft is verwerping niet erg reel, dat gebeurd normaal alleen als het veulen al dood is.

Als ze gaat liggen en rollen zou ik de DA maar weer bellen want dan is het niet goed.

indriss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 16:02

Even een update:
Ze was de dag erna nog niet helemaal lekker en keek af en toe nog naar achteren, maar hierna is ze volledig opgeknapt. Ik vraag me dus af of het wel het veulen geweest is.
Ik houd haar nu voor de zekerheid nog in de gaten (regelmatig een half uurtje observeren en temperaturen), maar ze gedraagt zich volstrekt normaal. Het enige afwijkende dat ik gezien heb, was 2 dagen lichte diarree.
Hoop iig dat het zo blijft, want moet er niet aan denken om een onvolgroeid veulen in de stal te vinden!