Bloedspreiding binnen de KWPN fokkerij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dobbelsteen

Bloedspreiding binnen de KWPN fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 12:21

Het lijkt mij toch dat we daar nog lang niet over uitgepraat zijn.

Graag wel ontopic blijven zodat dit topic ook goed leesbaar blijft voor andere geïnteresseerden die niet willen bijdragen aan een discussie.

Zelf vind ik het jammer dat het KWPN zo weinig bekend maakt over de nafok van hengsten die niet KWPN goedgekeurd zijn! Te denken aan een sportindex, exterieurindex, veulenbeoordeling? Hiermee zou het voor een fokker een stukje gemakkelijker en betrouwbaarder kunnen worden om hengsten buiten het KWPN te gebruiken en dus meer bij te kunnen dragen aan de bloedspreiding.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 12:37

Dobbelsteen schreef:
Zelf vind ik het jammer dat het KWPN zo weinig bekend maakt over de nafok van hengsten die niet KWPN goedgekeurd zijn! Te denken aan een sportindex, exterieurindex, veulenbeoordeling? Hiermee zou het voor een fokker een stukje gemakkelijker en betrouwbaarder kunnen worden om hengsten buiten het KWPN te gebruiken en dus meer bij te kunnen dragen aan de bloedspreiding.

Dat lijkt me niet aan het kwpn, is onbegonnen werk om van alle hengsten die ze níét goedkeuren van een ander stamboek toch alles bij te houden. Dat is aan het stamboek van de desbetreffende hengst zelf. Als het KWPN een hengst goed vindt, keuren ze hem wel goed en houden dan alles bij. Anders gooien ze toch hun eigen glazen in?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 12:43

Dobbelsteen schreef:
Zelf vind ik het jammer dat het KWPN zo weinig bekend maakt over de nafok van hengsten die niet KWPN goedgekeurd zijn!

Vind je dat zelf ook niet een beetje een rare kronkel? :(:)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:23

Bij de meeste 'andere' Stamboeken zijn die gegevens wel beschikbaar ... dus als de merriehouder daar echt in geinteresseerd is kan het opgevraagdt worden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 18:49

Peterina schreef:
Bij de meeste 'andere' Stamboeken zijn die gegevens wel beschikbaar ... dus als de merriehouder daar echt in geinteresseerd is kan het opgevraagdt worden.

Dus bij het Hanoveraanse, Holsteiner etc etc stamboek kan je alle gegevens van het KWPN opvragen?

Nou, dan neem ik de volgende keer die route....is kijken of dat werkt.

Edit mwoh...probeer ik net op deze site: http://www.holsteiner-verband.de/cms/fr ... hp?idcat=7
Jazz op te zoeken...vind die site helemaal niks :?

En op de site van het Hanoveraner verband krijg je alleen info over Jazz Time...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:05

[***] schreef:
Dobbelsteen schreef:
Zelf vind ik het jammer dat het KWPN zo weinig bekend maakt over de nafok van hengsten die niet KWPN goedgekeurd zijn!

Vind je dat zelf ook niet een beetje een rare kronkel? :(:)

Ik vind het helemaal niet zo'n rare kronkel, tenminste als ze niet goedgekeurd maar wel erkende hengsten (van bijv. Westafelen, Hiolsteiner etc) bedoelt.
Bijv. Laudabilis, Weltmeyer, Lauries Crusador XX om maar even wat te noemen, zijn toch wel namen die je tegenkomt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:01

Alane schreef:
Ik vind het helemaal niet zo'n rare kronkel, tenminste als ze niet goedgekeurd maar wel erkende hengsten (van bijv. Westafelen, Hiolsteiner etc) bedoelt.
Bijv. Laudabilis, Weltmeyer, Lauries Crusador XX om maar even wat te noemen, zijn toch wel namen die je tegenkomt.

Die zijn niet allemaal KWPN erkend. De stamboeken waar zij voor zijn goedgekeurd zijn KWPN erkend.
Dat er soms zonen van die hengsten worden goedgekeurd is weer iets anders.

http://hengsten.kwpn.nl/

Hier kom je heel veel informatie tegen over goedgekeurde en erkende hengsten.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 23:26

NatasjavE schreef:
Peterina schreef:

Dus bij het Hanoveraanse, Holsteiner etc etc stamboek kan je alle gegevens van het KWPN opvragen?

Nou, dan neem ik de volgende keer die route....is kijken of dat werkt.

Edit mwoh...probeer ik net op deze site: http://www.holsteiner-verband.de/cms/fr ... hp?idcat=7
Jazz op te zoeken...vind die site helemaal niks :?

En op de site van het Hanoveraner verband krijg je alleen info over Jazz Time...

Ah nee, ik had de vraag verkeert verstaan. Als het alleen over KWPN registreerde hengsten die niet KWPN gekeurd zijn gaat dan idd is er niets te vinden, maar als het over andere stamboek geregistreerde hengsten die niet KWPN gekeurd zijn (of worden) maar wel ggk zijn in een specifieke stamboek, dan kan je wel info vinden.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:28

Er wordt achter de schermen gewerkt aan een Europees systeem voor sportindexen. Zo is al in 1998 Interstallion opgericht. Nu gebruikt elk land z'n eigen systeem (andere modelparameters, andere bron van data etc) waardoor de indexen onderling quasi onmogelijk te vergelijken zijn.

Eens zo'n systeem op poten zou staan, alhoewel dit niet voor direct zal zijn, zou er al direct veel meer objectieve informatie aanwezig zijn...

Nu, in mijn ogen kunnen die cijfertjes iets meebrengen, maar om daar nu een hengstenkeuze van te laten afhangen... en ja, ik weet hoe ze aan de cijfertjes komen, aangezien ik er nu al van september onderzoek in doe voor m'n Masterthesis.

Dus zeggen dat er geen info is over buitenlandse hengsten klopt niet, alleen moet je de getallen anders interpreteren dan de KWPN indexen.

Anoniem

Re: Bloedspreiding binnen de KWPN fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:54

TS stelt ook niet dat er geen info is van buitenlandse hengsten, maar vindt het raar dat het KWPN die info niet van alle hengsten beschikbaar heeft.
Ik vind het niet meer dan logisch dat het KWPN alleen info heeft over KWPN goedgekeurde of erkende hengsten.
Andersom heeft Westfalen of Oldenburg ook niet alle KWPN hengsten in het bestand, alleen degene die ze goedkeuren.

Een Europese index, dat zou wat zijn!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:55

Ik snap niet zo goed wat het te maken heeft met bloedspreiding binnen de KWPN fokkerij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:57

Het makkelijker maken om buitenlandse hengsten te gebruiken voor mensen die geen Duits kunnen? :+

Ik begrijp het idd ook niet helemaal.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 11:00

De TS wilt hier volgens mij mee zeggen dat er, indien er meer info zou zijn van buitenlandse hengsten, hier makkelijker naar gegrepen kan/zal worden.
En dat ze vindt dat dit mede een taak is van het KWPN om zo de bloedspreiding van z'n eigen fokstapel optimaal te houden.

(nu moet ik wel oppassen dat ik hier niet weer weggejaagd wordt door bepaalde KWPN fokkers omdat ik toevallig m'n paarden in een ander stamboek inschrijf, maar wat er achter indexen zit weet ik nu eenmaal veel van)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 11:27

Dobbelsteen schreef:
Het lijkt mij toch dat we daar nog lang niet over uitgepraat zijn.

Graag wel ontopic blijven zodat dit topic ook goed leesbaar blijft voor andere geïnteresseerden die niet willen bijdragen aan een discussie.

Hier zijn al tig topics over geweest
De conclusie was meestal dat het KWPN zijn best doet zoveel mogelijk ander bloed, als het voldoet aan de voorwaardes die het KWPN stelt, binnen te halen. Dat zelfs uitdrukkelijk promoot, maar dat het de fokkers zijn die kiezen voor de meest commerciële hengsten en dat is dus ook het meest gebruikte bloed.
Een fokker is vrij in zijn keuze, dus het is aan de fokker om die keuze te maken.
Buitenlandse keuringen worden beschreven in IDS, met daar ook de fokwaardes en gegevens van die hengsten erbij.
Al het bloed van echt belangrijke Duitse hengsten is in de KWPN fokkerij aanwezig, maar wbt individuele hengsten moeten die, of hun KWPN kinderen aan de eisen voldoen die bij het KWPN gelden.
Dus waarom zou het KWPN voorlichting geven over individuele buitenlandse hengsten die niet voldoen aan die eisen???

Dobbelsteen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 11:30

s017.. Jij omschrijft exact wat ik bedoel.

@ reacties daarboven, tuurlijk snap ik dat het KWPN niet alles op straat gaat gooien over hengsten van andere stamboeken. Maar ze zouden opzich wel wat meer informatie kunnen geven over de KWPN erkende hengsten bijvoorbeeld. Daar is nu bij lang niet alle hengsten iets bekend over de nafok, terwijl ze zeker nakomelingen hebben.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 11:34

Dobbelsteen schreef:
s017.. Jij omschrijft exact wat ik bedoel.

@ reacties daarboven, tuurlijk snap ik dat het KWPN niet alles op straat gaat gooien over hengsten van andere stamboeken. Maar ze zouden opzich wel wat meer informatie kunnen geven over de KWPN erkende hengsten bijvoorbeeld. Daar is nu bij lang niet alle hengsten iets bekend over de nafok, terwijl ze zeker nakomelingen hebben.

Het KWPN erkend onder restricties alle hengsten van erkende stamboeken

Bedoel je nu echt serieus dat ze van al die hengsten, waarvan nogmaals de KWPN gefokte kinderen aan de KWPN eisen moeten voldoen om ingeschreven te worden, informatie moeten verstrekken :? .
Dat doen die stamboeken toch ook niet over de KWPN hengsten, lijkt me een taak van het stamboek waar ze ingeschreven staan

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:01

Alleen is er dan een serieus probleem met het vergelijken...
maw, werk aan de winkel!

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:05

Met andere woorden, wij als KWPN-leden moeten dus onze eigen selectie degraderen door onze mede-leden
bij hun hengstenkeuze er nadrukkelijk op te wijzen dat ze er verstandig aan doen om vooral naar hengsten van andere stamboeken te kijken. :?

Verder verwoordt Sarabande het heel duidelijk.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:09

Daar wil ik nog aan toevoegen dat het in deze tijd van internet en Google niet bepaald moeilijk is om aam gegevens te komen
De pioniers van vroeger moesten naar de hengstenkeuringen, stoeterijen, Duitse brieven schrijven en dan soms 1000 km met hun paard er naar toe, dat hadden we er allemaal voor over.

Dus als iemand nu miept dat ze niet aan gegevens kan komen trek ik wel een wenkbrauw op :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:18

Bovendien, er lopen qua bloedspreiding momenteel best wat interessante hengsten in de 2e bez.
En er zijn ontzettend veel hengsten goedgekeurd bij het KWPN, volgens mij is er nog keus zat, ook omdat je altijd nog naar buitenlandse hengsten kan als je knel raakt. Fokkers kiezen zelf steeds voor de stempelhengsten/populaire hengsten.

En daarbij, een hengst uitzoeken alleen op basis van gegevens van een buitenlands stamboek is niks voor mij, ik zie de hengsten en/of nakomelingen liever in het echt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:43

NatasjavE schreef:
Alane schreef:

Die zijn niet allemaal KWPN erkend. De stamboeken waar zij voor zijn goedgekeurd zijn KWPN erkend.
Dat er soms zonen van die hengsten worden goedgekeurd is weer iets anders.

http://hengsten.kwpn.nl/

Hier kom je heel veel informatie tegen over goedgekeurde en erkende hengsten.

Zo bedoelde ik het ook :D erkende stamboeken.
maar daar vind je ze niet terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:25

Dus het KWPN moet van duizenden hengsten gegevens beschikbaar stellen?
Dat kan je toch gewoon bij het desbetreffende stamboek opvragen?

Dobbelsteen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 10:21

Zoals ik al zei, erkende hengsten. Als je als stamboek hengsten gaat erkennen, kun je toch ook gegevens openbaar maken? Anders laat je toch hengsten je stamboek binnen waarvan de fokkers geen flauw benul hebben hoe ze echt vererven?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:39

Dobbelsteen schreef:
Zoals ik al zei, erkende hengsten. Als je als stamboek hengsten gaat erkennen, kun je toch ook gegevens openbaar maken? Anders laat je toch hengsten je stamboek binnen waarvan de fokkers geen flauw benul hebben hoe ze echt vererven?

Wie zegt dat ze die het stamboek binnen willen halen???

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:56

Dobbelsteen schreef:

Dan moet je die gegevens toch ook maar hebben.
Waarom zouden buitenlandse stamboeken die gegevens aan het KWPN geven.