Stappenplan hengstenkeuze

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

donia

Stappenplan hengstenkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 11:46

STAPPENPLAN HENGSTENKEUZE

Door veel fokkers wordt via Bokt advies gevraagd over de hengstenkeuze.
De adviezen zijn zelden gefundeerd.
Dit stappenplan kan helpen om jezelf kansrijk te maken op een veulen dat beter is dan de moeder.

STAP 1 - HET BEPALEN VAN DE GENETISCHE KWALITEIT VAN DE MERRIE

Het is belangrijk te weten wat de positie van de merrie is in de populatie.
Van belang daarbij zijn de hoogte van de sportindex en de leeftijd.
Bij het KWPN kan een fokkerij-overzicht van de merrie worden opgevraagd waar de sport- en exterieurindex op vermeld staat.

A-GROEP Rijpaardmerries met een fokwaarde dressuur- c.q. springen van 140 en hoger en niet ouder dan 12 jaar.

De merries uit deze groep zijn de producentes van:

a) goedgekeurde hengsten
b) hengstenmoeders
c) sportpaarden

B-GROEP Rijpaardmerries met een fokwaarde dressuur- c.q. springen van 120 tot 139 van alle leeftijden + merries uit groep A ouder dan 12 jaar

De merries uit deze groep zijn producentes van:

a) incidenteel een goedgekeurde hengst
b) merries in groep A en B
c) sportpaarden

C-GROEP Rijpaardmerries met een fokwaarde dressuur- c.q. springen van 80 tot 120 van alle leeftijden + buitenlandse merries waarvan de fokwaarde niet te bepalen is

De merries uit deze groep zijn producentes van:

a) merries in groep B en C
b) sportpaarden

Het is niet raadzaam met merries te fokken die een sportindex hebben die voor springen en dressuur lager ligt dan 80.

HENGSTENKEUZE

STAP 2 - HET BEPALEN VAN DE GENETISCHE KWALITEIT VAN DE HENGST

A-GROEP

a. Rijpaardhengsten met een spring- c.q. dressuurindex van 140 en hoger met een
betrouwbaarheid tot 60%

b. Buitenlandse hengsten zonder KWPN sportindex met een vader en vader van de moeder die een sportindex hebben van 140+ (Frankrijk 25+)

c. Experimentele hengsten b.v. Volbloeds zonder KWPN sportindex

B-GROEP

a. Rijpaardhengsten met een spring- c.q. dressuurindex van 140 en hoger met een betrouwbaarheid van 60% tot 79%

C-GROEP

a. Rijpaardhengsten met een spring- c.q. dressuurindex van 140 en hoger met een betrouwbaarheid van 80% en hoger.

b. Rijpaardhengsten met een spring- c.q. dressuurindex tussen 120 en 140 met zeer positief verervende exterieurkenmerken.

STAP 3 - HET VOORKOMEN VAN INTEELT C.Q. TE NAUWE LIJNENTEELT.

Binnen de betreffende groep A, B of C, die hengsten uitsluiten die in de eerste 3 generaties een gemeenschappelijke voorouder hebben met de merrie.

STAP 4 - VERBETEREN VAN EXTERIEUR- EN/OF BEWEGINGSKENMERKEN

Naast hoogtemaat niet meer dan 3 of 4 kenmerken bij de merrie bepalen die correctie behoeven.
Die hengsten die deze kenmerken niet kunnen corrigeren uitsluiten.

STAP 5 - ‘’HET GEVOEL’’

Op de groep hengsten die dan is overgebleven kan ‘’het gevoel’’ worden losgelaten.
Dat kan zijn kleur, uitstraling, gedrag, een sprekend hoofd en oog etc.
Met de keuze van de hengst die uiteindelijk overblijft heeft de fokker al het mogelijke gedaan om zichzelf kansrijk te maken voor een goed product dat beter kan zijn dan de moeder.

Nicole288

Re: Stappenplan hengstenkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 01:27

EHK -> F-AM

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 01:32

Toch schattig dat je dit zo neerzet. Heb je ook een recept voor: andere rassen waar geen keuringen plaatsvinden, waar je het hebben moet van sportprestaties en de middelen van de eigenaar om een paard naar de top te rijden (of te laten rijden?) Of beperken we ons weer op KWPN en aanverwante rassen?

En inteelt en lijnteelt...waar komt dat in je verhaal voor?

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 07:59

Prima idee, een stappeplan om zo tot een goed overwogen hengstenkeuze te komen.
Veel fokkers zullen ,bewust of misschien zelfs onbewust, grotendeels dezelfde criteria gebruiken.
Misschien in een andere volgorde.
Wel goed om met de merrie te beginnen.
Aan de hengstenkant kun je ook bij stap 2 beginnen met alle hengsten te elimineren van de A-groep bijv.

Cassidy,
Wat andere rassen betreft, heb ik ook een advies voor de betreffende stamboeken.
Probeer ook eens data te verzamelen van die sportuitslagen, zo die er al zijn, van exterieur beoordelingen,
veterinaire rapporten enz.
Laat daar een wetenschappelijk onderbouwde berekening op los en........ voila, je hebt een zeer goed
ondersteunend middel voor je hengstenkeuze.
Let wel, het kost zeer veel inzet en vermogen.(letterlijk zelfs) en gaat met vallen en opstaan.
Omdat leden niet altijd dezelfde kant opkijken en een besluitvorming in de vooruitgang bij dat stamboek wel eens behoorlijk in de weg staan

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:31

Ik heb toch m'n twijfels met de paardenfokkerij voor een groot deel op cijfertjes te baseren..
Bij koeien en varkens is dit idd aangewezen, maar daar zijn de eigenschappen die je wilt verbeteren (meer vlees, meer melkgift etc) genetisch wel een pak minder complex dan sportaanleg in paarden...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 11:56

donia schreef:
STAPPENPLAN HENGSTENKEUZE

Door veel fokkers wordt via Bokt advies gevraagd over de hengstenkeuze.
De adviezen zijn zelden gefundeerd.

Een stap om dat te onderzoek is na te gaan wat de ervaring van diegene die adviseert is.
Ik weet zeker dat heel veel adviezen vanuit kennis en ervaring gegeven wordt

Als je iemand ziet die diverse keren dezelfde hengst voor verschillende merries aanprijst weet je dat het niet serieus is, ook kan de vragensteller doorvragen.
Dus ik vind dit een nogal kort door de bocht opmerking

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 11:58

misterA schreef:
Cassidy,
Wat andere rassen betreft, heb ik ook een advies voor de betreffende stamboeken.
Probeer ook eens data te verzamelen van die sportuitslagen, zo die er al zijn, van exterieur beoordelingen,
veterinaire rapporten enz.
Laat daar een wetenschappelijk onderbouwde berekening op los en........ voila, je hebt een zeer goed
ondersteunend middel voor je hengstenkeuze.
Let wel, het kost zeer veel inzet en vermogen.(letterlijk zelfs) en gaat met vallen en opstaan.
Omdat leden niet altijd dezelfde kant opkijken en een besluitvorming in de vooruitgang bij dat stamboek wel eens behoorlijk in de weg staan

OK, even gekeken naar de Quarters.
Sportuitslagen zijn makkelijk te vinden.
Veterinaire keuringen, Exterieurbeoordelingen, Characteranalyses, 100 dagen testen zijn er niet. Bij Quarters is geen hengstenkeuring. Exterieurbeoordeling bij de Quarters (Halter) wordt gedaan bij grote spierbundels van paarden, die niet voor iedere tak van de westernsport geschikt zijn, en die ik niet als ouderdier voor bijv. een reiner zou willen hebben.
En idd, een stamboek dat bij het fokken van paarden met erfelijke aandoeningen als HYPP en HERDA niet ingrijpt...of pas te laat ingrijpt om deze erfelijke aandoeningen de wereld uit te helpen.

Blijft over: gevoel....

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:11

Heel simpel, wat is het fokdoel???????
Beoordeel dat bij de nakomelingen, met zoveel mogelijk objectieve maatstaven,
baseer daar vervolgens een selectiesysteem op.
Niks gevoel.

Is het werkelijk zo dat sommige stamboeken geen fokdoel hebben????
zelfs kleur(afwijkingen), spierbundels, aaibaarheid, zou wel een selectiecriterium kunnen zijn.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:29

Sorry maar van zo'n stappenplan wordt ik boos. Mijn eerste gedachten was ... 'daar hebt je weer zo'n penny die denkt dat ze het uitgevonden hebt!'.
Niet alles kan zwart-wit op papier in mooie vakjes gezet worden om dan te verwachten dat alles klopt.

Ben het eens met s0173957 wat betreft wantrouwen over paardenfokkerij te baseren op cijfertjes.

Wie bepaald de indexen, of liever gezegt wie teld wat informatie samen ... hier is al jaren in geschommeld en de cijfers wordt gecreert om binnen het plaatje van de fokdoel van de Stamboek (eenderwelke) te passen.
Er is nog altijd geen 'index' voor de mentaal capaciteiten van een paard om sport op niveau aan te kunnen en het is net vaak dit 'vechters lust' die winners bepaald.
Er is nog altijd geen 'index' voor, zoals Cassidy al aangeeft, de potentieel die wegvalt omdat het paard toevallig is geboren bij fokkers of bij een eigenaar terecht komt die het niveau waar de punten van indexen van betekenis zijn niet kan betalen. En vergis je niet het is in DEZE punt waar de grootste aantal van de gefokte paarden met potentieel stranden. Dus m.i. is van een 'overzicht' wat indexen betreft geen sprake.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:33

Het feit dat niet iedereen het kan betalen om zijn paard te laten "studeren" had ik in het hele verhaal idd ook niet niet opgenomen. Maar verder is het niet zo dat de gemiddelde Quarterfokker het geld er niet voor heeft of over heeft om in een of andere index te belanden...het is er gewoon niet, en nee, ik ga hem ook niet opstarten. We hebben bij de Quarters wel over 5 Miljoen ingeschreven dieren....

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:27

Peterina schreef:
Sorry maar van zo'n stappenplan wordt ik boos. Mijn eerste gedachten was ... 'daar hebt je weer zo'n penny die denkt dat ze het uitgevonden hebt!'.
Niet alles kan zwart-wit op papier in mooie vakjes gezet worden om dan te verwachten dat alles klopt.

Ben het eens met s0173957 wat betreft wantrouwen over paardenfokkerij te baseren op cijfertjes.

Wie bepaald de indexen, of liever gezegt wie teld wat informatie samen ... hier is al jaren in geschommeld en de cijfers wordt gecreert om binnen het plaatje van de fokdoel van de Stamboek (eenderwelke) te passen.
Er is nog altijd geen 'index' voor de mentaal capaciteiten van een paard om sport op niveau aan te kunnen en het is net vaak dit 'vechters lust' die winners bepaald.
Er is nog altijd geen 'index' voor, zoals Cassidy al aangeeft, de potentieel die wegvalt omdat het paard toevallig is geboren bij fokkers of bij een eigenaar terecht komt die het niveau waar de punten van indexen van betekenis zijn niet kan betalen. En vergis je niet het is in DEZE punt waar de grootste aantal van de gefokte paarden met potentieel stranden. Dus m.i. is van een 'overzicht' wat indexen betreft geen sprake.

Ik noemde ook kleurtjes als een fokdoel, is nog makkelijk te meten ook.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:30

Kleurtje is een extra...als enige kriterium voor een fokdoel niet aan te bevelen...

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:43

Peterina schreef:

Oké, mijn post levert niks bij tot de discussie op zich, maar een goed gebruik van de Nederlandse taal mag toch wel aangeprezen worden.
Zoveel dt fouten in een post dat m'n oren er van tuiten...
Een evt spellingsfout kan altijd, maar probeer toch ff op de algemene basisregels van de Nederlandse taal te letten aub.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:47

En ik vind de spelling weer niet zo belangrijk. Ik begrijp de inhoud en dat is waar taal voor bedoeld is... dat je elkaar begrijpt.

Dan het stappenplan: Als het zo makkelijk was reden we allemaal wel op een Totilas. ;)
Ik vertrouw liever op mijn gevoel gecombineerd met wat gezond verstand dan op een stappenplan en ben erg tevreden met mijn fokproducten. Stap 5 is bij mij stap 1. Zo zie je maar weer; ieder zijn ding. ;)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:12

Voor de fjorden hanteer ik dit stappenplan:

Stap 1. Bedenken waarvoor je een veulen fokt (verkoop, om te houden en in geval van houden, met welk doel? Voor de fok, sport, recreatie?)
Stap 2.Merrie beoordelen op sterke en zwakke punten.
Stap 3. Bepalen welke punten je terug wil zien in je veulen.
Stap 4. Inteelt uitsluiten (inteelt vanaf de 4e generatie valt van papier en is daardoor toegestaan).
Stap 5. Overgebleven hengsten selecteren op geschiktheid voor de merrie (met name aan de hand van nakomelingen).
Stap 6. Overgebleven hengsten selecteren op de punten die je in een veulen wil zien.
Stap 7. Persoonlijke top 3/4/5 maken (1e keus kan (tijdelijk) uit de particuliere fokkerij verdwijnen of de afstand wordt simpelweg te groot ivm verplaatsing van hengsten eens in de zoveel tijd).
Stap 8. Bij mensen met kennis cq. andere actieve, serieuze fokkers polsen wat zij op de betreffende merrie zouden zetten. Komt dat overeen met je top 3/4/5 dan heb je mijn inziens een doordachte keuze gemaakt.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:13

misterA schreef:

Ik zie niet wat kleuren met indexen en de topic te maken heeft?

Voor de goede orde ik fok SPORTPAARDEN die toevallig wel of niet een 'kleurtje' hebben. Bloedlijnen, exterieur, beweging, karakter staan allemaal voor het 'kleurtje'!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:15

s0173957 schreef:
Oké, mijn post levert niks bij tot de discussie op zich, maar een goed gebruik van de Nederlandse taal mag toch wel aangeprezen worden.
Zoveel dt fouten in een post dat m'n oren er van tuiten...
Een evt spellingsfout kan altijd, maar probeer toch ff op de algemene basisregels van de Nederlandse taal te letten aub.

Jammer dat je alleen kijkt naar de geschreven taal en niets te zeggen hebt over de inhoud. :(:)

Nog iets ... Nederlands is niet mijn eerste taal.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:05

Peterina schreef:
misterA schreef:

Ik zie niet wat kleuren met indexen en de topic te maken heeft?

Voor de goede orde ik fok SPORTPAARDEN die toevallig wel of niet een 'kleurtje' hebben. Bloedlijnen, exterieur, beweging, karakter staan allemaal voor het 'kleurtje'!

Ben je nog steeds boos? *\o/*
Wel kort door de bocht om de topicstarter voor penny uit te maken.
Ze geeft in ieder geval aan serieus over een hengstenkeuze na te denken en dat te doen d.m.v. een vooraf vastgelegd schema.
Ik vind dat logisch, te beginnen met de merrie.
Dan vind ik het niet van belang wat fjordina stelt,in haar eerste stap, of je een veulen fokt "voor jezelf" of voor de verkoop.
Ik ga er altijd van uit om het best haalbare te bereiken.
Ga door naar stap 2 -mee eens.
stap 3-denk bij de eerste selectie van de hengst niet in punten maar in een totaal plaatje,
dus ik maak een selectie van de best verervende hengsten en hengsten met een (zeer) hoge afstammingsindex.
daarna binnen die groep selecteren op de sterke punten waarin de merrie ondersteuning nodig heeft en dan naar de sterke punten
bij de merrie waar je niet op toe wil geven.

Dus geen natte vingerwerk, gevoel zit sowieso al in je eerste hengstenselectie inbegrepen.
Immers een hengst die je niet aanstaat zal je nooitin je keuzelijstje opnemen.

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:13

Moet wel bekennen dat ik karakter ook ERRUG belangrijk vind, want een van mijn merries springt enorm en kan super bewegen, maar wat een ontzettend moeilijk te rijden paard.

Dan heb ik toch liever een hengst erachter, die misschien een ietwat makkelijker werkbaar karakter heeft. Als je dit in cijfers uitdrukt hangt het er weer vanaf wie die cijfers geeft, want vraag je 2 totaal verschillende mensen over mijn merrie haar werkbare karakter dan zegt de ene een 3 en de ander een 8, omdat ze een super klik met haar heeft, dus tja zeg het maar.;)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:04

misterA schreef:
Ben je nog steeds boos? *\o/*
Wel kort door de bocht om de topicstarter voor penny uit te maken.

Boos niet meer, maar wel weer teleurgesteld.

Waar maak ik de TS uit als penny?
Lezen is zo moeilijk ... en dan wordt ik op mijn taal gebruik gewezen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 01:19

Peterina schreef:
.

Men zou bovenstaande zin waarin je je eigen gedachten onder woorden brengt weleens kunnen interpreteren dat je de ts een Penny vindt....

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 11:42

Cassidy schreef:
Toch schattig dat je dit zo neerzet. Heb je ook een recept voor: andere rassen waar geen keuringen plaatsvinden, waar je het hebben moet van sportprestaties en de middelen van de eigenaar om een paard naar de top te rijden (of te laten rijden?) Of beperken we ons weer op KWPN en aanverwante rassen?

He zeg...wat aardig weer....

Dit is een Nederlands forum en het KWPNpaard is hier te landen het meest gefokte paard.
Toch niet zo gek dat we het veel hebben over de KWPN fokkerij? Er is tenslotte niet een apart forum voor de KWPN fokkers op bokt.

Ik vind het helemaal niet zo'n gek stappenplan voor mensen die weinig ervaring hebben met de KWPN(sport)paarden fokkerij. Het geeft je een mogelijkheid er wat meer gestructureerd naar te kijken en er zelf wat van te leren. En natuurlijk zal bij de een of de andere bepaalde stappen in een andere volgorde staan of geschrapt worden(en andere zaken toegevoegd worden)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 11:54

Cassidy schreef:

Al eerder wees ik jou op het feit dat je voor jouw fokkerij veel meer mogelijkheden hebt op Bokt, zeker gezien de relatief kleine omvang van jouw fokkerij en sport hier in Nederland, dan de KWPN fokkers hebben die hun grootste en succesvolste sportpaardenfokkerij ter wereld moeten delen met allerlei neven zaken
Ik wijs hierbij ook op de stickie over hengstenkeuringen en shows, het is tekenend dat het KWPN hierin niet eens genoemd wordt.
Maar voor jou zijn er:

Forum Onderwerpen Berichten Laatste bericht
[WN-AM] Western Algemeen
Voor alles wat de western ruiter bezig houdt.

[WN-EV] Western Evenementen
Hier komen aankondigingen voor wedstrijden/clinics en dergelijke zaken.

[WN-TR] Tack room
Alle vragen op gebied van western harnachement.

[WN-FA] Western Fokkerij
Alles wat betrekking heeft op het fokken van Quarters, Paints et cetera.

[WN-ITP] Western Foto's
Western paardenfoto's.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 11:57

Tssk Cassidy hoe durf je over de rand van je bord heen te willen kijken en bij te willen leren.
Hup, vort, in je mand.... ~~}>

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 12:00

Cassidy schreef:
Tssk Cassidy hoe durf je over de rand van je bord heen te willen kijken en bij te willen leren.
Hup, vort, in je mand.... ~~}>

Nee ik geef alleen aan dat je geen appels met peren moet vergelijken en geen zaken uit de Western fokkerij die een totaal andere insteek heeft, met de gespecialiseerde KWPN sport fokkerij moet vergelijken.
En dat je als je behoeft hebt om dit soort cijfers over jouw fokkerij te krijgen, daar meer dan voldoende mogelijkheden toe hebt, zonder verwarring in de discussie hier te brengen.