Wat is een goed boek over de geboorte

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Niekje51

Wat is een goed boek over de geboorte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 22:21

Wie kan mij een goed boek aanraden over de periode voor, tijdens en na de bevaling van paarden? Mijn merrie is over 3,5 maand uitgerekend en ik weet er wel het e.e.a. van, maar ik wil me even goed inlezen. Het is mijn eerste veulen. Nou zie ik wel het een en ander aan boeken op de markt, maar tja. Van welk boek kan ik echt wat leren? Ik hoop dat er goede tips binnen komen :)

Cynthia82

Re: Wat is een goed boek over de geboorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:28

Ik heb Paardenfokkerij van Peter de Vries. Dit is een erg mooi, goed, duidelijk geschreven boek met mooie, duidelijke foto's.
Het gaat niet alleen maar over de mooie kanten, maar juist ook over wat er allemaal mis kan gaan. Erg leerzaam!

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 22:32

Ja, vooral inderdaad over de dingen die mis kunnen gaan wil ik veel weten. Als er iets is wat niet klopt dat ik het meteen herken en zo spoedig mogelijk actie kan ondernemen. Uiteraard hoop ik dat ik alleen maar hoef te te kijken hoe een prachtig wonder zich voltrekt, maar wil op alles voorbereid zijn!

Dank je wel!

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:34

Ja, dat wil iedereen ;) Ik ook, ik kan ook niet wachten..
Dit is echt een heel goed boek. Ik heb er veel aan gehad en ga hem binnenkort weer lezen.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:34

Ook ik heb dat boek toen gelezen , De paardenfokkerij.
Heb daar ook veel uitgehaald.

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 22:50

Heb em op internet even bekeken en er staan ook super recensies bij, heb em zojuist besteld! Dank je wel :-D

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 11:26

Veel plezier met lezen! :)

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:57

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:46

ik heb de volgende boeken in mn kast staan:

Paardenfokkerij van Paul de Vries (die werd hier al genoemd)
van veulen tot volwassen paard van Janet Lorch

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 14:49

@TJolieke: Thanks, ik heb er al even op gekeken maar wilde net nog even kijken, gaf de website een foutmelding...

@ CubaLibre: Thanks, die tweede heb ik, maar die geeft mij toch wat weinig info over de geboorte en die tweede probeer ik te bestellen, maar is helemaal uitverkocht :'-( Helaas. Heb nu een poging ondernomen via bol.com 2e hands. Ben benieuwd of dat gaat lukken.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 15:10

Jammer dat hij uitverkocht is....

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 08:20

ja die van paul de vries is super,heb ik ook! ik hoop dat je hem snel kan bestellen

dat boek van janet lorch,is dat wat?ik zoek nl een boek juist voor de periode van het veulen nadat het geboren is

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 10:19

@Snoevie: Ik was in de war met een ander boek kom ik net achter, ik heb een boek over weer een stapje verder, van onbeleerd naar beleren vanaf jaarling. Zit ook een stukje veulen bij, maar niet wat jij zoekt denk ik.

Het boek van Paul de Vries is echt moeilijk te krijgen... Uitverkocht en wordt niet herdrukt zoals ik heb begrepen. Heb geprobeerd te bestellen via Bol.com 2e hands, maar de aanbieders reageren niet. Zucht, nog niets. Nu heb ik het boek van Janet Lorch besteld, hoop dat ik ze beide in de kast heb binnenkort, maar ik vrees het. Mocht iemand hem willen verkopen, ik hou me aanbevolen ;-)

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 10:37

@Snoevie: Ik heb ook veel aan het boek van Janet Lorch gehad, gaat eigenlijk over alles wat er bij het fokken van een veulen komt kijken. Van hengstenkeuze tot geboorte en daarna over alles wat je moet weten omtrent de merrie en het veulen maar het gaat ook door over jaarlingen, 2 jarige en 3 jarige, (tot het zadelmak maken zeg maar).

@MarliesB: Helaas kan ik je daarmee niet helpen, ik heb mijn boeken al enkele jaren (dit word mijn 3e veulen) en ben er wel erg blij mee. Hopelijk vind je alsnog het boek van Paul de Vries.

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 17:28

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 21:35

Ik zou zeggen: je zit hier goed! Rubriek Kraamstal heeft meer ervaringsdeskundigen dan de schrijver van 1 boek :j .

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 22:42

CubaLibre schreef:
ik heb de volgende boeken in mn kast staan:

Paardenfokkerij van Paul de Vries (die werd hier al genoemd)
van veulen tot volwassen paard van Janet Lorch

Ik heb ook beide boeken en ik vind ze allebei erg goed. Alleen gaat Paardenfokkerij wel meer over vanaf het moment dat je besluit je merrie te laten dekken, via de hengstenkeuze, verschillende vormen van inseminatie, de dracht, wat er allemaal bij komt kijken en fout kan gaan, naar de ontwikkeling en geboorte en de tijd daarna.
Het mooie van dit boek vind ik vooral de duidelijke foto's van echt alles; (inwendige) geslachtsorganen, verworpen veulens, aandoeningen bij merrie of veulen.. Echt super interessant!

Van veulen tot volwassen paard is ook gericht op één- twee- en driejarigen. Ook erg interessant, maar Paardenfokkerij zoomt veel meer in op alles rondom de dracht en geboorte.
@ Snoevie, ik denk wel dat jij veel van wat je zoekt terugvindt in Van veulen tot volwassen paard.

Iedere keer als Dais drachtig is, lees ik beide boeken weer :)

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 15:11

Het is eindelijk gelukt, beide boeken zijn besteld :D Nog 89 dagen te gaan, we gaan ervoor!

Van veulen tot volwassen paard was uitverkocht, maar de nieuwe druk wordt morgen verwacht en heb ik al gereserveerd. Paardenfokkerij is echt uitverkocht en wordt ook niet meer herdrukt, dus echt einde van dit boek. Na een oproep op mijn hyves kwam ineens een stalgenootje met het boek op de proppen, heel toevallig had zij het bijna nieuw in de kast staan en met haar twee ruinen deed ze er niets mee na het een keer doorgebladerd te hebben. Perfect! Wel erg jammer dat het boek verder uit de handel genomen is, als ik de reacties hier zo lees is het een erg leerzaam boek, het staat zelfs op de lijst van leerboeken Paardenhouderij in Barneveld. Ik krijg als het goed is ook een digitale versie, dus als iemand geinteresseerd is in het boek die het ook niet meer kan krijgen, laat het even weten. Zonde als deze info verloren gaat.

Iedereen bedankt voor de input!!
En uiteraard iedereen veel succes met alle bevallingen die er aan zitten te komen :D

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 21:37

Dat is goed nieuws!! Heel veel leesplezier!
En laat eventjes weten wat je van de boeken vond :)

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:40

ik heb het boek Paardenfokkerij van Paul de Vries ook...

Wil hem eventueel wel verkopen, als iemand het boek zoekt en niks kan vinden ;)
pb me dan ff

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:49

Ìk weet niet waar je woont, maar bij ons in de Achterhoek worden door de DA's ook cursussen gegeven m.b.t. de bevalling. Ik heb er destijds een gevolgd bij de Graafschap Dierartsen te Vorden. "Helaas" heeft die cursus zijn geld wel opgebracht: de eerstvolgende bevalling ging onzettend mis (eerst placenta, toen een dood veulen wat er pas na 3 uur afgezaagd was). Door de opgedane kennis konden we toen goed handelen.

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 16:52

@Hoogendroog: Ik woon in Heteren, da's nog bijna een uurtje rijden. Ik zal ook eens informeren hier in de buurt. Anders is het wellicht toch de moeite waard. Goede tip!

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 22:23

bij Divoza hebben ze het boek paardenfokkerij nog

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 22:29

Cynthia82 schreef:
Ik heb Paardenfokkerij van Peter de Vries. Dit is een erg mooi, goed, duidelijk geschreven boek met mooie, duidelijke foto's.
Het gaat niet alleen maar over de mooie kanten, maar juist ook over wat er allemaal mis kan gaan. Erg leerzaam!

helemaal mee eens , heb dit boek ook aangeschaft toen ons veulen opkomst was (volgens mij is het paul de vries)

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 22:30

Ja, dat bedoel ik ook. Je verstaat het alleen niet goed :+