Te warm en scheren? wat te doen!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xGuusje

Te warm en scheren? wat te doen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 17:01

Hallo bokkers,

Ik zit met een probleempje.
Mijn verzorghaflinger (een merrie van bijna 3 jaartjes jong) is pas nog ontsnapt uit de wei.
Dit hoorde ik van de eigenaar nadat ik 2 maanden niet ben geweest ivm omstandigheden.

Hij vertelde mij dat ze ook vaak gaat "badderen" in het water terwijl het koud weer is.
Hij denkt dat dit misschien komt doordat ze het te warm heeft. Ze heeft gewoon een wintervacht en ook geen dekens of iets op. Ook gaat ze 's avonds op stal (maar daar is het niet heel veel warmer). vaker, maar er is nu 2 maanden niets met haar gedaan waardoor ze verder geen beweging heeft gekregen).

Mijn vraag is dus of het echt zo zou kunnen zijn dat ze het te warm heeft of dat het mogelijk is dat ze teveel energie heeft (ik longeerde haar
Ik weet dat het een raar verhaal is en ik weet er verder ook niks over omdat het niet is gebeurt in de tijd dat ik zelf daar was, maar misschien heeft ooit 1 van jullie dit eerder meegemaakt?

Ik denk erover na om haar te laten scheren, maar dat zal nu geen zin meer hebben denk ik. Ik ben verder niet bekend met het scheren van paarden en zou hier graag wat info over willen van jullie bokkers :D
Eventueel ook wat tips en info over welke dekens ik dan het beste kan gebruiken als ze eenmaal geschoren is.

Alvast heel erg bedankt!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 18:39

Ik denk gewoon dat het een goorlel is die graag in de modder rolt :+ Ik denk niet dat paarden zo slim zijn dat ze in een plas gaan rollen om af te koelen, bovendien is het niet echt warm voor de tijd van het jaar en moet een haflinger met een wintervacht, en zonder inspanning het prima redden :) En dat ze het ook niet omdat ze te veel energie heeft, je pony heeft waarschijnlijk na 2 maanden niets doen bijna geen conditie meer :)

Info over haflingers scheren heb je hier: [HA] Geschoren Haflingers? En dit zijn ook wel interessante links: scheren, de vacht en dekens

xGuusje

Re: Te warm en scheren? wat te doen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 18:54

Heel erg bedankt Marieke_K!

Ik vond het zelf ook al zo'n raar verhaal van de eigenaar :+
Aan de linkjes heb ik zeker wat!;)

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 00:22

Ik denk dat ze eerder wat jeuk heeft en wat is er lekkerder dan een modder bad
Scheren heeft geen zin het tegendeel dan moetje weer met dekens aan de gang

xGuusje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 14:54

Ja, dat klopt. Ze heeft inderdaad heel erg last van jeuk.
Ik heb al tegen de eigenaar gezegd dat hij haar moet controleren op wormen, dus ik ben benieuwd wat daar uitkomt.

Van mijn part kan hier een slotje ;)

saral

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:48

Nog een laatste tip dan... Als je nu nog gaat scheren, ben je echt te laat. Vanaf ong 1 januari groeit de vacht niet meer en wordt de zomervacht aangemaakt. Je verstoort dus de zomervacht als je nu nog scheert...

Groetjes, Sara

xGuusje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 16:23

Nu nog scheren was ik niet van plan, dat is inderdaad al veel te laat. Toch bedankt voor de tip!

Paarden31

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:39

Je moet natuurlijk wel de goede seizoen kiezen wanneer je je paard gaat scheren.

P_liefhebber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:19

Enne......heb je je pony al nagekeken op luis?

Ook voor die beestjes is het nu de juiste periode.
Even nakijken dus :j

xGuusje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 21:16

Ik was ook niet van plan om haar nu nog te scheren hoor! Dat zou dan pas volgend jaar zijn. Vind het gewoon fijn om ruim op tijd wat info te hebben. Binnenkort komt de dierenarts, maar we hebben het probleem al gevonden.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:07

Ik heb naast mijn Haflingers ook altijd IJslanders gehad. Die krijgen een nog dikkere wintervacht en hebben ook vaak last van de warmte. Nu is het te laat voor scheren, maar misschien een tip voor de volgende winter: Ik scheer altijd de onderkant van de hals. Ik maak een brede baan over de keel tot aan de borst. Ze kunnen zo gewoon buiten blijven zonder deken, maar wel hun warmte kwijt.