5 mei uitgerekend, nu al uierontwikkeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

5 mei uitgerekend, nu al uierontwikkeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 18:08

Mijn merrie is op 5 mei uitgerekend, maar heeft nu al beginnende uierontwikkeling. Vorig jaar was ze ook vroeg en kreeg ze het veulen ook al ruim 2 weken voor de uitgerekende datum, en dat als maidenmerrie. Ik ga er nu van uit dat het veulen de 342 dagen sowieso niet gaat halen. Denk eerder dat ze hem met een beetje geluk tot de 328 ofzo weet binnen te houden (vorige veulen was 330 dagen). Echter ze is nu nog maar 238 dagen drachtig en dan vind ik uierontwikkeling wel erg vroeg. Het is ook geen zucht voor of achter het uier, echt de spenen die dikker waren. Na wat beweging was het wel goed weggetrokken, echter het viel me wel op dat ze iets gevoelig op haar voeten leek (ze wou liever in de berm lopen dan op straat). Haar buik groeit gewoon goed (ze is zelfs breder dan vori jaar op hetzelfde punt in de dracht) en het veulen is lekker levendig. Vandaag kom ik hem goed voelen schoppen. Vorig jaar heeft deze merrie een zeer groot veulen gekregen dus ik denk dat het dit jaar weer zo is. Over de buikgrootte maak ik me geen zorgen. Ze is een aantal keren gescand, dus kans op tweeling is bijna niet bestaand. Verder is ze maar 1 keer geinsemineerd, ben dus 100 % zeker van de dekdatum en de uitgerekende datum.
Wat denken jullie is dit normaal om zo vroeg al wat uierontwikkeling te hebben?

loveFlicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 18:10

ik denk dat het iets te vroeg is! ik hoor misschien een ander niet!

Joto

Re: 5 mei uitgerekend, nu al uierontwikkeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 18:17

Gewoon goed in de gaten houden. Meer kan je gewoon niet doen

*Hier vorig jaar een maiden merrie die 2 maand na drachtigheid 9 maand met vol uier heeft gelopen. Is helemaal goed gekomen!

330 dagen is niks mee! Gemiddelde dracht zit tussen de 320 en 365 dagen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 18:20

Ik vond 330 voor een groot paard wat aan de korte kant, zeker voor een eerste dracht. Ik weet dat er merries zijn die altijd vroeg bevallen, maar dat zijn meestal de kleinere rassen.
Ben benieuwd hoe lang ze dit keer gaat dragen, ik denk meer richting de 225 dagen.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:09

Mijn merrie krijg de eerste keer en afgelopen jaar ook vrij 'vroeg' uier (voor de preciese tijd moet ik eens foto's terug kijken). De eerste dracht was 330 dagen afgelopen jaar op 351 dagen bevallen _O- Ik zou me dus niet teveel zorgen maken ;)

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:42

Mijn merrie moet to 29 mei en loopt nu ook al met een beetje uier rond. Al een maand of twee trouwens. Gewoon goed in het oog houden.
Hier een foto van toen ik het pas had opgemerkt:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-4O4RJPZQ.jpg

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 13:59

ok dan hoef ik me dus geen zorgen te maken. Dank jullie voor de reacties

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 23:18

zolang ze niet gaat kegelen. gewoon in de gaten houden.
wij hebben ook paarden waarbij de uier voor die tijd al groeit.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 12:30

Niet elk paard kegelt, sommige merrie zijn erg goed in foppen.
Als ik jou was zou ik net voor de 330 dagen een alarm omdoen indien je denkt dat ze wel eens zou kunnen gaan bevallen. Hier afgelopen jaar ook een alarm gehad en heb goed kunnen slapen :D

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 15:34

Geboortealarm werkt bij deze merrie niet goed. Ze ligt namelijk plat op haar zij te slapen en ik wil er niet honderd keer per nacht uit voor een paard dat rustig slaapt.
We hebben een camera in de stal hangen en daar kijk ik regelmatig op, zo kan ik haar veel beter in de gaten houden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 16:42

Je hebt toch een aparte instelling voor merries die volledig platliggen.