Vandaag de dag bestaat onze kudde uit 1 shire merrie ze wordt dit jaar 22 en 2 mini-shetlanders hengsten worden dit jaar 4. Onze paarden staan aan huis. We wonen hier tijdelijk tot onze vorige woning is verkocht. Zodra onze vorige woning is verkocht gaan we pas opzoek naar een nieuw huis. Nu hebben wij altijd de gedachten gehad om onze kudde pas uit te breiden als wij in ons nieuwe huis wonen. Zodat de paarden zo min mogelijk hoeven te verhuizen. Wij zouden onze kudde graag uit willen breiden met meer mini-shetlanders en nog minimaal 1 rijpaard, voorkeur shire of haflinger of een ander leuk paard wat op ons pad komt.
Ik ben verliefd geworden op de mini-shetlander toen wij opzoek gingen naar een maatje voor onze Shire merrie. In eerste instantie waren wij opzoek, naar een shire als maatje. Er was enige spoed bij omdat ze op korte termijn alleen kwam te staan. Er kwamen 2 mini-shetlanders op ons pad, die opzoek waren naar een goed tehuis en daar begon mijn liefde voor deze fantastische beestjes. Ik vind ze nu zo leuk, misschien nog wel leuker dan paarden. Ik kan er uren mee wandelen, grondwerken en ook van de verzorging kan ik heel erg genieten. Echter wil ik wel altijd blijven paardrijden, mijn huidige merrie begint al op leeftijd te komen vandaar onze wens voor een tweede paard in de toekomst. Een grote groep mini-shetlanders zien wij in de toekomst dus wel zitten.
Onze mini-shetlanders zijn nu écht hengst. Wat betekend dat ze onze shire merrie maar al te graag zouden dekken. Onze shire merrie heeft daar tijdens haar hengstige periode wel oren naar. Nu ze niet hengstig is, kunnen ze prima samen staan. Maar op de hengstige dagen haal ik ze toch even uit elkaar voor de rust. Alleen vinden wij het niet zo leuk om ze uit elkaar te moeten halen (draadje ertussen). Nu vraag je, je misschien af waarom ze niet eerder ruin zijn geworden. Dit is omdat ze helaas niet altijd een goed leven hebben gehad en een lange tijd nodig hebben gehad om er boven op te komen. Op advies van de dierenarts hebben we ze eerst goed laten ontwikkelen tot een echte hengst, ze op een gezond gewicht krijgen etc. In overleg met de dierenarts worden ze dus dit voorjaar wel ruin.
Nu lijkt het ons heel mooi, om van je eigen paarden een veulen te krijgen. Vanaf de eerste dag alles meemaken. Vanaf de dekking, tot dikke buiken, vanaf de bevalling tot de eerste stapjes. Nu wilde wij eigenlijk pas onze kudde uitbreiden als wij zijn verhuisd, maar dan zijn onze hengsten naar alle waarschijnlijkheid al ruinen. De droom om van onze eigen paarden een veulen te krijgen gaat dan niet meer op.
Daarom hebben wij besloten om toch onze kudde te gaan uitbreiden voor de verhuizing. Dan maar eventueel een keer extra verhuizen voor de paarden, dat komen ze heus wel te boven.
We hebben een tijdje met de gedachten gespeeld of het wel verstandig is om onze kudde uit te breiden met veulens van mijn eigen paarden. Er zijn immers al zoveel paarden die het niet zo goed hebben, zeker shetlanders. En zeker omdat onze eigen shetlanders het ooit slecht hebben gehad, weten we van heel dicht bij hoe dat is. Toen hebben we onszelf de vraag gesteld, ‘dat andere mensen niet de verantwoording nemen voor de veulens die ze ter wereld brengen, betekend dat, dat wij onze droom niet in vervulling mag laten gaan?’. Ook beseffen wij dat het meer van vermeerden weg heeft dan van fokken, we zullen wel proberen bij de zoektocht naar een merrie er rekening mee te houden dat ze elkaar verbeteren.
We zoeken 2 mini-shetlander merries. Een mini-shetlander is een shetlander kleiner dan 87centimeter. Ze moeten uiteraard oud genoeg zijn om een veulen te krijgen. Ik heb geen haast bij de zoek tocht, dus kijk rustig vast wat rond. Ik kan momenteel niet lopen (gebroken enkel), dus kan ook geen merrie komen bezichtigen. Maart/April hoop ik de merries hier te kunnen ontvangen.
Ik bied deze merries een goed tehuis. Wat een goed tehuis is, daar zijn de meningen over verdeelt. Wij vinden dat wij een goed tehuis aanbieden. Onze paarden staan 24/7, heel het jaar door, buiten. Met een schuilstal en voor de mini-shetlanders een schuilhutje. Er kan binnen ook een stalletje worden ingericht, voor bijvoorbeeld ziekte of bevalling. Meerdere hooiplaatsen met onbeperkt ruwvoer. Meerdere drinkplaatsen met altijd vers drinkwater. Altijd een liksteen tot hun beschikking. Geen of zo weinig mogelijk krachtvoer. Er wordt getest op vitamine tekort via bloedonderzoek, zo nodig aangevuld. De paarden staan zonder deken, maar worden wel in de gaten gehouden of de natuur zijn werk doet (mocht het echt nodig zijn, krijgen ze een deken). De paarden worden door mijzelf natuurlijk bekapt en worden regelmatig gecontroleerd door een meer ervaren natuurlijk bekapper, die tevens helpt met het bekappen van mijn shire. Ik ben minimaal 2x per dag bij de paarden. De paarden staan aan huis, dus er is altijd zicht op. De paarden gaan dagelijks op pad, we zijn niet bang voor een regendruppel of sneeuw.
Mochten wij geen geschikte merries kunnen vinden, voordat wij onze hengsten willen laten ruinen, dat houdt het op. Mochten de merrie om wat voor reden dan ook niet drachtig raken, is dat jammer maar dan is dat zo, de merrie blijft uiteraard gewoon! En dan zien we wel wat de toekomst brengt.
Wij weten dat niet iedereen het met ons eens zal zijn en dat hoeft ook niet. Er zullen vast mensen zijn die vinden dat wij moet wachten totdat wij zijn verhuisd. Ook zullen er mensen zijn die vinden dat het onnodig is om nog meer shetlanders op de wereld te zetten. Dit mag je best laten weten, maar veel zullen wij er niet mee doen. Mochten mensen er echt op tegen zijn, misschien kunnen jullie dan beter je aandacht vestigen op de mensen die hun verantwoording niet nemen. En mochten jullie ooit twijfels hebben of ik mijn verantwoording wel neem, nodig ik jullie heel graag uit om eens langs te komen.
Soraya, je maakt volgens mij idd een heel overwogen keuze maar..... ben het er idd niet mee eens om nog meer papierloze worstjes op de markt te brengen. maar goed dat is jou keuze, wat ik je wel wil adviseren als je een merrie zoekt, zoek een merrie met papier! stel de merrie word niet drachtig van een van jouw paardjes, en je wilt toch een keer een veulen, dan kan je altijd nog kiezen op een hengst te kiezen wel met papier. Maak je het nog steeds vanaf het begin af aan mee en dat is idd erg leuk! voordeel vind ik dan nl dat je met het veulen (en merrie natuurlijk ook nog) nog eens naar een keuring of show kan. heb zelf NMPRS paardjes en dit is echt leuk om te doen, je bent heerlijk bezig met je paardje. ze hebben hele leuke klasses, bv obstacle, dit is een soort behendigheidsparcours wat je met je paardje moet lopen, in ieder geval lekker actief! mocht het NMPRS wat voor je zijn weet ik misschien ook nog wel een leuke merrie voor je te koop (check even via mijn site/links bij little chapel stables en dan kijken bij mistral)
Wildgirl
Geplaatst: 21-01-11 16:13
Wij hebben nog een leuke bruine merrie staan, zonder papier en zo rond de 86 cm uit mijn hoofd, mini iig. Geen gebreken,geen eczeem,prima met andere paarden en niet drachtig