Dieët voor te dikke shetlander?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Irmy

Dieët voor te dikke shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 20:38

Er zijn vast veel topics over te dikke shetlanders, maar ik weet gewoon niet meer wat ik aan moet.

Mijn verzorgshetlander is en blijft dik. Hij is pas hoefbevangen geweest, dus hij heeft ook geen beweging gehad de laatste tijd.
Hij zit heel strak in zijn vel, de ribben zijn niet te voelen.
Nu staat hij op een redelijk kaal stuk weiland, hij krijgt 's ochtends 1 plak hooi en 's avonds 1 plak hooi. De eigenaren weten ook niet meer wat ze moeten doen, want er gaan weinig kilo's van af.
Ik wandel wel kleine stukjes met hem, dit gaan we steeds meer opbouwen. Ik denk dat dit ook niet erg veel helpt voor hem.

Is er iets wat er nog te doen is om hem dunner te laten worden?

Goof

Re: Dieët voor te dikke shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:39

Meer calorieen verbranden dan er binnenkomen, dus meer bewegen dan voeren ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:40

Wat is een plak hooi? Kleine baaltjes, middel baaltjes, grote balen... En wat is de kwaliteit van het hooi? Indien mogelijk zou ik 's middags ook nog een keer voeren (dus niet de hoeveelheid vermeerderen, maar over meer beurten verdelen.
Wat is dik? Kan buiten voeding ook nog andere oorzaken hebben als bijv iets met de stofwisseling

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 20:42

Gewoon 1 dunne plak van een baal hooi, tsja ik weet niet goed hoe ik dat uit kan leggen. Een normale baal dacht ik, 1 meter breed en niet super dik.

Hij is echt rond, en zit dus strak in zijn vel. Ik kan wel een foto maken, maar die vertekend nogal met zijn wintervacht.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:43

1 meter breed? Dat zijn behoorlijke balen.
Mijn pony van een meter kreeg vroeger, toen ik nog zelf voerde, 1 plak hooi per dag (normale kleine pakjes)

vergeet niet dat de kwaliteit van het hooi ook erg mee speelt. Nieuw hooi is vetter dan oud hooi

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 20:48

De eigenaar probeerde oud hooi te krijgen en volgens mij lukte hem dit wel.. Want daar zaten minder voedingsstoffen in. Volgens mij was het 1 meter of iets kleiner, ik ben echt niet goed in inschatten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:54

Zit het hooi in plastic of zijn het van die kleine baaltjes die je makkelijk kan optillen?
Je kan een deel van je hooi vervangen door haver of gerstestro. Dat vult goed, maar er zit weinig in qua caloriën, let dan wel op dat pony genoeg drinkt. Zou wat je ook kiest wel dit dieet aanvullen met een vit.min.korrel als bv pavo vital (25gr. per dag is genoeg) ivm tekorten. Dat kan ook gezondheidsproblemen geven en afvallen ook moeilijker maken.

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 20:56

Het hooi zit niet in plastic, en wordt met elkaar verbonden door middel van touwen eromheen. Brokken voeren we niet meer, daar wordt hij super dik van. Het zijn geen kleine balen, ze wegen best wel veel om op te tillen. Haver is er ook, maar hier mag hij maar een klein handje van omdat de eigenaren zeiden dat hij hiervan wild (?) werd.

malissapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:00

de pony opjagen in de wei ofzo en als die het kan longeren en smorgens een half plakje hooi en in de avond ook maar een halfje.
en echt heel veel laten bewegen, anders heeft die denk ik geen toekomst meer als die weer hoefbevangen word....
succes

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:01

Een pony valt af door gecontroleerde training, niet door rondjagen :n

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 21:03

Dat dacht ik ook al, ik denk niet dat onze band beter wordt als ik hem 'opjaag' in de wei?

Welke gecontroleerde training kan ik dan het beste doen, mennen gaat helaas niet (geen spullen hiervoor), alleen longeren/wandelen is een optie..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:08

Longeren en dan opbouwen, met een bijzetje. Zou ie naast de fiets kunnen?

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:24

zoiezo droog arm hooi gaan geven en zeer zeker gaan wandelen in het begin kleine stukjes draven opbouwen hoor , het is zoals je merkt ontzettend slecht voor je poon.
hij moet rustig aan zeer zeker meer gaan bewegen want daar verbrand je vet mee! je kan een dierenarts bellen voor hoe je het het beste aan kan pakken en dat kost niks! ook geen snoep of andere dingen geven hoor!
succes ermee!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:31