IJslander, wat is een eerlijke prijs?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maya_Mariel

IJslander, wat is een eerlijke prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 12:05

Hey allemaal,

Sinds afgelopen zomer woon ik in Noorwegen en ik ben nu aan het kijken om een ijslander aan te schaffen :)
Nu heb ik er een die ik graag zou willen hebben, maar zelf vind ik de prijs een beetje aan de hoge kant.

Hier zijn de gegevens:
Geslacht: Merrie
Geboortejaar: 2002
Moeder: Ør fra Skavhaugen
Vader: Skorri fra Bløndosi

De vader is een bekende en goede dekhengst hier in Noorwegen, dus dat maakt de prijs natuurlijk wat hoger. Het is een lief paard, wat met zowel andere als alleen naar buiten toe kan (hier zijn niet veel rijbakken te vinden, lekker veel buitenritjes :) ). Lekkere gangen om te rijden, alleen niet datgene wat kenmerkend is voor een ijslander...Ze is officieel 4-ganger, maar de tolt is eigenlijk nooit getraind en dit laat ze dan ook niet zien.

Wat zouden jullie ongeveer een redelijke prijs vinden?

wiilemijn

Re: IJslander, wat is een eerlijke prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:09

Is altijd lastig.Beide ouders laten wel tolt zien? Is ze ook gekeurd, met wat voor cijfers zijn de ouders gekeurd, mooie nakomelingen gehad oid?

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:11

Recreatiepaard, sportpotentie? Eczeem? Je geeft nog wat weinig informatie. Foto?
Heb trouwens ook geen idee hoe de prijzen in Noorwegen liggen tegen over hier.
IJslanders zijn ook vrij aan de prijs.

Voor alsnog zou ik zeggen € 4500,-/€5000,- maar nogmaals, eigenlijk te weinig info.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:12

Ik heb geen idee hoe de prijzen van IJslanders in Noorwegen zijn ten opzichte van de Nederlandse prijzen. Kijk eens op http://www.tolt.nl bij de advertenties, daar kan je misschien prijzen vergelijken.

Maya_Mariel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 12:15

De moeder is voor zover ik weet nooit gekeurd, ik weet ook niet waar ze nu is. Vader is wel gekeurd, onderaan deze site kun je cijfers vinden(wel in het noors):
http://www.islandshester.no/skorri_2.html
Daar staan ook diverse afkomelingen van Skorri op.

Het zou inderdaad gaan om een recreatiepaard. Ze heeft geen exceem.
Wat betreft de prijzen, waarschijnlijk liggen die net iets hoger dan in Nederland aangezien alles hier net wat duurder is :+

wiilemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:24

Dan kan ik me zeker wel vinden in de prijs van Skessa, ze heeft echt een goede vader. En als beide ouders een goede tolt hebben, zal die vast wel te trainen zijn. Wat vragen ze ervoor als ik zo vrij mag zijn?

Maya_Mariel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 12:52

Ze vragen 45.000 kroner, ongeveer 5700/5800 euro.

Maar de vader inderdaad, maakt veel goed dat ze nu nog geen (getrainde) tolt heeft...

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 13:00

Is ze heel groot? Dan wordt de prijs ook vaak hoger.
Tolt zal ze vast wel hebben. Die van mij laat t in de wei ook niet zien ;)
Kun je niet een bod uitbrengen?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 13:01

Hoe wil je die tölt erop zetten? Heb je zelf genoeg IJslanderervaring om dat te doen, of moet je haar ergens in training zetten om dat te laten doen? Past dat nog binnen je budget? Ik heb mijn 9-jarige viergangerruin afgelopen herfst verkocht voor krap 4000 euro, tölt wel, maar niet makkelijk.

Maya_Mariel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 13:07

Ze is inderdaad wel groot, denk net boven de 1.40.
Wat betreft tolt, het is voor mij geen must dat ze het heeft. Ik weet het, waarom koop je dan een ijslander, maar ik ben voor der gevallen :D . Op dit moment wordt ze wel getraind, maar hoever ze precies in de tolt is weet ik niet.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 13:48

Hier in NL staan ook genoeg leuke paarden hoor :P Of woon je in Noorwegen?
Met hoe verder haar training is (en dus ook tolt) zal de prijs ook wel stijgen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 14:45

Maya_Mariel schreef:
De moeder is voor zover ik weet nooit gekeurd, ik weet ook niet waar ze nu is. Vader is wel gekeurd, onderaan deze site kun je cijfers vinden(wel in het noors):
http://www.islandshester.no/skorri_2.html
Daar staan ook diverse afkomelingen van Skorri op.

Het zou inderdaad gaan om een recreatiepaard. Ze heeft geen exceem.
Wat betreft de prijzen, waarschijnlijk liggen die net iets hoger dan in Nederland aangezien alles hier net wat duurder is :+

Het gaat om tinna?
In worldfengur (moet je lid van zijn) staat dat de moeder wel gekeurd is. Ze had had een 7,5 voor tolt, een 7,5 voor telgang, een 6,5 voor draf. Voor galop en stap een 7.
Ik vind de prijs ook wel hoog, maar het zou best kunnen dat ze met training wel goed kan leren tolten. Als het echt een paard is waar je een goede klik mee hebt zou ik de prijs iets minder laten tellen.

Er staat trouwens ook een foto van tinna op internet, kwa bouw twijfel ik een beetje of ze veel laterale aanleg heeft. Ze heeft niet echt een afhangend kruis, wat paarden met veel laterale aanleg wel vaak hebben.

Maya_Mariel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 14:54

Het is inderdaad Tinna fra Skavhaugen.
Bedankt voor je informatie over de moeder, imaudy, dat wist ik dus niet :)

Eerlijk gezegd telt de prijs ook minder zwaar mee dan ik zelf eerst dacht, daarnaast ken ik haar inmiddels al weer 2 jaar (ik heb een half jaar bij de eigenaren gewerkt) dus die klik zit er wel bij :D

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 15:14

Maya_Mariel schreef:
Het is inderdaad Tinna fra Skavhaugen.
Bedankt voor je informatie over de moeder, imaudy, dat wist ik dus niet :)

Eerlijk gezegd telt de prijs ook minder zwaar mee dan ik zelf eerst dacht, daarnaast ken ik haar inmiddels al weer 2 jaar (ik heb een half jaar bij de eigenaren gewerkt) dus die klik zit er wel bij :D

Tja dat wordt kopen :D
Ik ken trouwens een paard waarvan skorri de opa is. Dat is echt een leuk en braaf paard.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:32

Ik vind het een alleszins aanvaardbare prijs voor een 9-jarige merrie uit twee gekeurde ouders. De cijfers van Skorri valt natuurlijk sowieso weinig op af te dingen, evenals de prijs (of eervolle vermelding, ik kon niet helemaal wijs uit het noors) voor zijn nakomelingen. Gezien de 6,5 voor draf van mams moet er zat laterale aanleg in de genenmix zitten, dus met die tölt van Tinna zou het met voldoende juiste training ook wel goed moeten komen.

Ze zal, als ze als recreatiepaard te koop staat, dan misschien wel nooit haar knieën in haar neusgaten gaan stoppen, maar dat is wat mij betreft toch iets dat nogal overrated wordt. Ik heb op verschillende viergangers mogen rijden die dat doen en ik kan je melden: het valt niet mee om een paard met zoveel aktie in tölt rijtechnisch voldoende te ondersteunen in de verzameling en aanleuning om de takt nog een beetje schappelijk te houden en niet om de haverklap in draf te flikkeren. Wat mij betreft absoluut heel leuk om eens meegemaakt te hebben, gewoon om te weten hoe het voelt, maar bepaald geen aanrader als je de ambitie hebt om lekker relaxed door de noorse naaldbossen te tuffelen.

Kortom: of Tinna de prijs die ervoor gevraagd wordt waard is, hangt nmm. voornamelijk af van hoe goed ze bij het gebruiksdoel past dat jij voor haar in gedachten hebt. Als het past: doen. Natuurlijk wel ovb. van iig. klinische goedkeuring door een onafhankelijke, door jou gekozen d.a.

Maya_Mariel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 23:50

Bedankt voor de reacties allemaal :)
Volgende week zaterdag hebben we een afspraak, ben benieuwd!