Drachtige merrie en ruin staan samen, hoe straks?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

co2

Drachtige merrie en ruin staan samen, hoe straks?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 22:50

Mijn drachtige merrie is uitgerekend voor eind mei. Nu staat zij vanaf de dracht al samen met mijn 4 jarige ruin. Dit gaat eigenlijk heel goed, zij is de baas van hun twee. Als hij iets doet wat ze niet fijn vindt laat ze dat weten ook door boos te kijken of te stampen op de grond. Nu is de ruin ook redelijk dominant (laat geruind) maar ze zijn echt maatjes en de ruin staat daarom ook niet graag alleen.

Hoe kan is dit het beste oplossen als de merrie straks een veulentje heeft? Kunnen ze dan zomaar met zijn 3-en los, of moet ik ze eerst apart zetten met een omheining ertussen o.i.d.? Of misschien raden jullie het mij af ze dan samen te zetten?

Vorig jaar stond de merrie alleen met het veulen, of met andere merries en veulens. Maar ik heb er nog nooit een ruin bij gezet dus ik heb geen idee wat verstandig is.

Hebben jullie tips?

fjordnina

Re: Drachtige merrie en ruin staan samen, hoe straks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 22:53

Ik ben er zelf nooit zo moeilijk mee. Zo lang de weide groot genoeg is gooi ik ze gewoon bij elkaar in. De paarden kennen elkaar en de groep is klein, dus ik zie eigenlijk geen problemen.

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 22:54

nou ik kan je vertellen heb een groep van 7 paarden/pony's gehad in het land daar is al 2 x een veulen tussen geboren niks geen problemen mee gehad...maar zo is ieder paard anders als je het niet vertrouwd draad er tussen doen en zien hoe ze op elkaar reageren.

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 23:50

Ik heb mijn andere merrie ook vanaf dag 1 gewoon bij moeder en veulen gezet. Denk dat je het beter vanaf het begin kan doen. De moeders zijn dan nog zo beschermend. De eerste dagen mocht die andere merrie er niet in de buurt komen maar na een paar dagen was ze zowat de pleegmoeder van het veulen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 09:22

Mijn merrie staat nu samen met een kleine hengst, zij blijven straks gewoon samen staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 09:43

Het is tijdens de bevalling misschien even handig om de ruin in een weitje aangrenzend aan dat van je merrie te zetten, wel op zichtafstand, mocht hij iets te enthousiast zijn t.o.v. het nieuwe speelkameraadje. Dan heeft de merrie wat meer rust. Als het veulen goed loopt en drinkt kan de ruin er dan weer bij.

daffiehaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 09:49

ik zou het even een stukje afzetten, anders krijg je straks dat de ruin te dicht in de buurt komt en dat de merrie dat niet wilt hebben, dan heeft de merrie even iets meer rust ;)

Ebony_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 09:53

Mijn merrie stond ook samen met een ruin en heb ze even uit elkaar gehad, maar heb ze snel bij elkaar gezet. Mijn merrie zocht ook echt naar hem. En ze stonden samen en de ruin ws onderhand meer opvoedend dan de moeder.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 09:56

Enige nadeel wat ik vind aan ruinen, is dat ze nog wel eens willen gaan jagen achter kleine pony's of veulens aan. Ik weet niet of je de moeder weer wilt gaan rijden straks, maar daarmee is het even oppassen geblazen mocht je ze alleen willen laten. Verder kunnen ze leuk samen klieren! Al is een ander veulen erbij altijd het [naam].

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 09:56

Ik doe ze vaak eerste dagen altijd apart van de anderen, totdat het veulen bekend is met omheining=ho
En dan gaat ook het stroom erop, zodat er niet in de heining gehangen wordt of op gesabbeld.
Van de pony weet ik dat ie toch aan de andere kant van de wei gaat staan grazen, dus die mag er wel bij.

vannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 09:57

mijn merrie stond afgelopen zomer op een apart weitje aangrenzend aan de grote wei.ze is onverwacht een maand te vroeg bevallen en op de een of andere manier heeft ze het veulen over de omheining geholpen...
daar lag hij toen ik aankwam rennen, net over het hek in de groete wei waar 13 andere paardjes stonden maar niemand kon bij hem want mijn ruin bewaakte hem goed!!
die was erg zorgzaam, heel leuk om te zien hoor hoe de rest van de paardjes het allemaal erg goed begrijpen en voorzichtig zijn

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 10:02

De moeder van mijn paard stond ook altijd met een ruin. Die zelf aanwezig was bij de bevalling en heeft ook het veulen mede opgevoed. Het ging perfect.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 10:06

Je kunt het toch aankijken? De merrie zal haar veulen heel goed beschermen, maar dat is prima.
Onze merrie met veulen stonden ook direct bij de ruin en het was helemaal geen punt. De merrie kwam er in eerste instantie vaak tussen of het veulen zocht snel bescherming bij moeder. Maar het is allemaal heel goed gegaan.
De merrie kent de ruin al, het is natuurlijk heel wat anders als er ook nog eens een vreemd paard bij zou komen.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 10:54

Wij waren eerst nog aan het twijfelen, of we ze na de bevalling wel bij elkaar konden laten. Maar het beste scenario deed zich voor: op een onbewaakt moment is het veulen in de wei geboren met de ruin als toeschouwer op nog geen meter afstand (waarom gingen we er eigenlijk vanuit dat het 's nachts op stal zou gebeuren?). We hebben ze de volgende ochtend gewoon weer bij elkaar gezet. Het heeft daarna wel even geduurd voordat de ruin bij het veulen in de buurt mocht, dus het was wel uitkijken dat er bijvoorbeeld geen gedrang kon ontstaan bij het hek, bv. met buiten en binnen zetten.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 11:04

Mijn ex-verzorgpaard ruintje stond ook altijd tussen de drachtige merries en merries met veulens. Hij vond veulens geweldig en speelde er graag mee. Merries vonden het best. .

kan prima hoor.

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:43

Voor een veulen is het wel goed denk ik dat hij of zij al snel opgroeid met andere paarden. Wat het lastig maakt om ze samen te zetten vind ik de verschillende voerbehoeftes van de diverse paarden. Een merrie met een veulen aan de voet is het beste af in een volle weide, jonge dieren kunnen wel met iets minder toe maar moeten wel goed gras hebben en bijv. volwassen ruinen het liefst in een wat schrale wei omdat ze anders veel te dik worden.

Roosstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:51

Als ik denk aan dat paarden in kuddes hebben geleefd, zou ik ze gewoon bij elkaar laten, want daar staan ze ook bij elkaar.

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 23:23

Mijn merrie is op de wei bevallen en de ruin is braaf verder opgaan staan. Normaal vallen paarden bevallende merries niet lastig

Roosstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 00:25

Roosstap schreef:
Als ik denk aan dat paarden in kuddes hebben geleefd, zou ik ze gewoon bij elkaar laten, want daar staan ze ook bij elkaar.

en natuurlijk altijd kudde dieren blijven.

Ik denk ook dat ze inderdaad de bevallende merries met rust laten

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 00:33

Ik zou ze bij elkaar laten. Ze kennen elkaar hij zal haar 99% kans met rust laten. En een vertrouwde maat zal haar ook zeker gerust stellen voor als jij er niet bij zou kunnen zijn

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 00:42

Mijn merrie heb ik eerst 2 maanden apart gezet, maar dit was omdat de merrie de andere paarden nog niet kende (die is bij ons gekomen 2 weken na de bevalling). Maar vorig jaar stond er een merrie en een veulen van iemand anders op ons weiland, en toen hebben we ze haast direct na de bevalling samen gezet (2 merrie's, 1 met veulen en 3 ruinen ) en dat ging echt super! De ruinen waren meer aan het moederen over het veulen dan de moeder zelf :p

Just_Simple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:46

Hier stonden de merries en ruinen na de bevalling ook al snel weer bij elkaar in, bij 1 merrie wel even een afgescheiden stukje gehad, maar die kon na een week ook weer bij de rest in. Denk ook dat het even kijken is hoe je eigen merrie reageert.

co2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 18:02

Ik denk dat ik het gewoon ga proberen! Ik zal ze eerst even naast elkaar los zetten, en als dat goed gaat samen.

chanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 00:51

Ik heb mijn 2 merrie's ook bij elkaar gehad ze stond er zelfs bij met de bevalling, en toen het veulen net geboren was ging ze ook kijken en snuffelen, is eigenlijk nooit een probleem geweest ze was echt een peettante die 2 waren veel bij elkaar