Cursus KI, waar volgen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Evelike

Cursus KI, waar volgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 23:11

Weet iemand van jullie misschien waar ik in Nederland of in België een korte cursus kan volgen om paarden te insemineren?
Het hele traject via Utrecht vind ik eigenlijk teveel, is puur dat ik onze eigen paarden kan insemineren.

Jes

Re: Cursus KI, waar volgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:23

Ik dacht dat dat in Nederland niet mogelijk was?
Indien je Frans spreekt is het in Frankrijk wel te volgen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 21:41

volgens mij kan dat tegenwoordig in deurne, zou ik eens navragen als ik jou was!

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 23:47

Evelike schreef:
Het hele traject via Utrecht vind ik eigenlijk teveel, is puur dat ik onze eigen paarden kan insemineren.

Ja, maar 'het half leren' gaat natuurlijk niet. De theorie doe je in Dronten of Deurne, praktijk in Utrecht. Zo moeilijk of zwaar is die cursus niet.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 23:50

informeer eens bij ptc in oenkerk, vriend van mij heeft daar cursus inseminatie voor koeien gedaan zal ook wel voor paarden mogenlijk zijn.
en anders volg je die van de koeien is toch hetzelfde.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 09:25

Dat is niet helemaal waar Marjolein, er zitten wel degelijk verschillen tussen koeien en paarden! Zowel qua anatomie, kwetsbaarheid, plek van insemineren, hoeveelheid sperma die nodig is etc!

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 16:35

Heb bij Deurne gevraagd, maar zoals ik uit hun reactie begreep is het alleen de theorie die je krijgt. De cursus voor koeien zie ik sowieso niet zitten, wil het leren met de paarden want daar heb ik het uiteindelijk ook voor nodig ;)

Verder niemand hier ervaring mee?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 16:48

Kan niet. Je kunt alleen de theorie-cursussen volgen binnen NL en die afsluiten op Utrecht met praktijk. Dit moet dan volens mij ook in opdracht van een HH. Of in samenwerking met een HH.

fabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 19:16

Ik heb hemop de MAS in boxtel gevolgd.

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 23:28

Evelike schreef:
Heb bij Deurne gevraagd, maar zoals ik uit hun reactie begreep is het alleen de theorie die je krijgt. De cursus voor koeien zie ik sowieso niet zitten, wil het leren met de paarden want daar heb ik het uiteindelijk ook voor nodig ;)

Verder niemand hier ervaring mee?

Ik heb de cursus gedaan. Eerst theorie (heb ik in Boxtel gedaan), als je daarvoor slaagt, één week praktijk op de faculteit Utrecht. Je moet verder een stagecontract bij een hengstenhouder hebben en daar een dekseizoen 3 dagen pw meedraaien. Afsluitend aan je stage moet de hengstenhouder en de begeleidend veearts een formulier invullen met aantallen en jouw beoordelen. Als dit beide voldoende is beoordeeld mag je praktijk examen in Utrecht doen. De praktijk week op utrecht is erg prijzig (>1000 euro).

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 10:56

Ik heb de cursus ook gedaan. De theorie in Zwolle, aansluitend de praktijkweek in Utrecht. Hieraan mag je alleen meedoen indien je werkt bij een HH, zelf een GGK hengst bezit of anderzijds de opleiding 'nodig' hebt. Er kunnen jaarlijks maar 40 mensen meedoen met deze opleiding.

Daarna moet je idd bij een HH een seizoen meedraaien en daar wordt bijgehouden hoeveel je geinsemineerd hebt, hoe je het lab-werk hebt gedaan, etc. Is dit voldoende, dan mag je meedoen aan het examen in Utrecht en slaag je daarvoor, dan krijg je je certificaat.

Op zich is het niet moeilijk, maar wel heel veel en het kost veel tijd.