NMPRS... minder 'winterhard en/of taai' dan Shet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

NMPRS... minder 'winterhard en/of taai' dan Shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 00:39

Ik kan eigenlijk weinig terugvinden op het web over NMPRS paardjes.
Vanzelfsprekend zie ik dat ze in bouw een stuk 'ranker' zijn, maar ze hebben wel dezelfde 'berenvacht' als een Shet.
Kun je stellen dat NMPRS in zekere zin ook 'winterharde' pony's zijn? Of ga je er toch iets 'voorzichtiger' mee om?
's Nachts op stal bijvoorbeeld?

Jammer dat er weinig info te vinden is... wellicht maken jullie mij wijzer?! :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: NMPRS... minder 'winterhard en/of taai' dan Shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 02:18

RPA---> SMP

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 02:21

*grinnikt* de fokker waar ik mijn paard gestald heb heeft altijd al zijn spul de hele winter buiten lopen. Alles, dekhengsten, fokmerries, veulens, jaarlingen, alles.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 02:34

Niet helemaal het zelfde maar toch:
Ik heb nu een jaarling shet x amh en die staat lekker 24 u per dag buiten op de paddock met schuilstalletje. Hij is lekker vies maar heeft het echt heerlijk naar zijn zin. Zijn wintervacht is dikker dan ik voor mogelijk hield, hij doet het prima buiten.
Ik denk dat het ook wel scheelt wat ze gewend zijn, een dier wat nooit buiten staat heeft misschien minder vacht?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 09:52

Ze kunnen (net als ieder ras) gewoon buiten blijven hoor.

NMPRS is ook nog al een breed begrip. Je hebt ze met 100% shet bloed, maar ook totaal ander bloed.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 10:04

Ik beschik over een loopstal... dus dat hoeft geen probleem te zijn.
Kan altijd zijn dat een 'dominanter' exemplaar eventjes 'vind' dat de kleine niet naar binnen mag, en dan moet 'ponybeest' niet TE fragiel zijn natuurlijk...

daydreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:42

Ja hoor, ook de NMPRS paardjes kunnen prima buiten, ook in de winter.
Wel staan ze graag wat beschut tegen wind en regen, maar dat geld voor ieder paard/pony.
Wij fokken met minipaardjes met verscheidene bloedvoeringen, zowel appaloosa, welsh en amha.
Ook zij krijgen in de winter een lekkere berenvacht!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:46

Minder sober maar net als elk paard wel winterhard te maken. Ik merk heel erg dat mijn mini-appaloosa's, die gewoon warmbloeden zijn dat merk je in alles, heel anders zijn dan mijn minipaarden met shetbloed. Beide zijn winterhard en lopen 24/7 buiten maar een shet wordt vet van de lucht terwijl de appies best wel veel kunnen hebben qua voer. Ook krijgen ze meer en rijker voer. De mini's kunnen daar gewoon een stuk minder tegen dus die hebben aangepast voer. Verder denk ik dat mensen een beetje betuttelend met hun mini's omgaan. Ze zijn hartstikke taai en kunnen echt wel tegen een stootje.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 13:03

Leuk om jullie reacties te lezen!
Hoe doen jullie het id zomer? Toch beperkt grazen neem ik aan? Of een graasmasker?

Mijn winterharde pony heeft ook een schuilstal, en wanneer het langdurig regent komt er lekker en regendekentje op... waar getraind wordt, moet ook een beetje 'vertroeteld' worden he? ;-)
Maar enfin, qua behoeften zal het dus redelijk overeenkomen...

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 13:08

Nu zijn mijn dieren allemaal geschoren ivm het aangespannen rijden dus die staan sowieso met dekens maar ze staan nog altijd buiten en dat gaat heel prima. Schuilstal mag ik helaas niet plaatsen van de gemeente maar ik huur nog 2 stallen waar ik ze bij heel slecht weer in kan zetten.
Van de zomer gaan ze op strookbegrazing, waarschijnlijk komen de 2 appaloosa's wel op vol gras te staan of voller iig en die met shetbloed laat ik erg schraal staan omdat ze heel vet worden en ik bang ben voor hoefbevangenheid.

flyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 13:58

Het is maar net hoe je er zelf mee omgaat,je kunt ze net zo winterhard maken als je zelf wil.
Bij mij staan Amha en Nmprs paardjes gewoon buiten met een schuilstalletje.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 14:18

Meeste mensen houden ze dus gewoon zoveel mogelijk buiten denk ik?
Ik heb een IJslander, en ook die zijn er gevoelig voor gras/ dik worden/ etc... dus in dat opzicht gaat dat redelijk gelijk op.
Met een graasmaskertje erbij zul je dat redelijk moeten kunnen reguleren?

Wie van jullie neemt een mini ook wel eens mee als handpaard? Dit zou namelijk een 'doel' zijn voor haar... Lekker mee op pad de wijde wereld in!

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:48

mijn nmprs paardjes lopen ook allemaal 24/7 buiten met uitzondering van 1 die geschoren is.
deze loopt ook af en toe aangespannen en staat ook op stal als gezelschap voor mijn grote.
suzanne neemt marty vaak als handpaardje mee, ff zoeken naar haar boktnaam hoor....
anders even de zoek functie gebruiken op marty denk ik....

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:50

Ik heb mijn Nelson vaak ook meegenomen als handpaard naast mijn paardje van 1.70. Ging heel goed. En later nam ik mijn jonge pony mee naast de sulky *D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 23:13

Leuk, dat werkt goed dus? Erg leuk... Ik ga eens even zoeken op Marty... misschien kom ik wat foto's tegen, even wat inspiratie op doen!

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 11:37

ninx, het is _Suzanne_ hier op bokt, check haar profielfoto :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 12:32

Ik heb het al gezien! Leuk! Wel een klein foto'tje helaas :-(

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:42

Of het nu NMRPS, shet, of welk ander ras ook is, ze kunnen allemaal winterhard gemaakt worden, mijn angloarabrier die tot dit jaar onder superdikke dekens stond wegens wel wedstrijden, maar niet willen scheren, heeft dit jaar ook een prachtige wintervacht (wegens ziekte voorlopig geen wedstrijden), zelfs dikker dan de welshpony's waar hij mee samen staat.... En de shet die heeft natuurlijk de dikste vacht, maar die krijgt dan ook het minste eten (voor dat hij ontploft.. :p)

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 20:32

bij mij lopen zo ook allemaal buiten, weliswaar met een schuilstal, maar daar maken ze niet vaak gebruik van.
ik heb ook amha's, shetten en kruisingen.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 22:26

Hier komen ze dan wel weer binnen elke nacht..er staan er slechts drie in een paddock maar die hebben een enorme schuilstal tot hun beschikking daar en komen daar eigelijk weinig tot niet uit, als ze op hun hooi daar staan te knabbelen.
Hierop de foto zie je het een beetje,..de openstaande deur leidt naar de grote stal..er is ook een enorm afdak ervoor met hooiruif
Afbeelding

En hier staan mijn andere paardjes in s'nachts,
Afbeelding

Dit is iedereen zijn keuze natuurlijk, ik heb vooral BMP, NMPRS en AMHA paardjes.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 21:20

Leuke stalletjes Vanneke,
Ben er wel achter dat flirtje niet achter die muren blijft. Ze vind alleen op stal niks en gaat steigeren en springen om eruit te komen. Bij mij zouden ze echt hoger moeten dan. ;(

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 21:26

Ik heb 2 minipaardjes. Maar die hadden het wel koud met die extreme kou van de winter. Dus die heb ik s nachts maar binnen gezet. Nou hebben wij geen schuilstallen in de weilanden dus dat maakt natuurlijk wel veel uit. Als ze een stalletje gehad hadden dan konden ze daar gaan schuilen tegen die koude wind.

Maar als je iets om te schuilen hebt kan je inprince elk paard buiten hebben mits ze er aan gewend zijn om dag en nacht buiten te staan.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 01:05

ik heb twee nmprs paardjes en een mini appaloosa, ze staan altijd buiten met inloopstal, dus ze kunnen zelf naar binnen maar doen dat niet veel