[TI] Bij extreem nat weer en wei en sokken die niet drogen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Bij extreem nat weer en wei en sokken die niet drogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 20:16

Ik zat me van de week wat te bedenken, wat te doen bij een tinker met veel sok die 24 uur per dag buitenstaat in een modderige paddock waardoor zijn sokken veranderen in een blubberige natte massa die niet meer wil drogen en verweekte sporen oplevert. Let wel meneer kan droog staan in de schuilstal maar lijkt het lekkerder te vinden in midden in het zwembad dat de naam paddock heeft.

Hierdoor zijn zijn sokken zeiknat geworden wat hem dus verweekte sporen oplevert en de nodige irritatie aan zijn benen. Hierdoor jeukt het flink en gaat hij staan schuren en stampen. Probleem is dat hij wel een stal heeft maar daar gaat hoesten als hij binnen staat vandaar dat hij noodgedwongen 24 uur per dag buiten staat met deze natte prut.. Nu gooi ik hem eens in de paar dagen een nachtje binnen (gaat nog net met zijn longen) maar zelfs dan zijn zijn sokken s ochtends nog drijfnat.

Wat ik ook doe opdrogen doen de sokken niet. Wat te doen, sokken afscheren zodat die niet meer nat worden is ook zo drastisch (al groeien ze wel weer aan) of leveret dat weer andere problemen op?

Wat doen julie met deze nattigheid?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:02

Niets, want bij die van mij wordt de huid niet nat, omdat die goed beschermd wordt door de witte vetlaag die in de sokken zit... net als bij de vacht op het lijf blijft het bij de huid droog.... Zou hij niet "gewoon" mijten hebben?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 21:07

Nee dat is goed gecontroleerd en ik behandel zijn benen standaard een aantal keren per jaar met sebacil tegen allerhande beestjes. Zijn huid is idd niet nat maar zijn sporen zijn helemaal verweekt en snotterig zacht geworden waar hij jeuk van heeft. Die jeuk is ook begonnen een dag of 2 nadat het zo nat werd. Gelukkig is er geen mok te zien dat scheelt weer. Maar zijn jeuk is zo sterk dat hij al 2 nachten op rij de schuilstal heeft verbouwd :o en er een paar deuken in de zijwand zit en de er zaterdag tegenaangeschroefde houten plaat vannacht ook weer voor een deel is gesneuveld.

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:09

Ik zeg ook niks aan doen, hier hetzelfde probleem en toevallig hebben we het hier in een ander topic ook net over gehad. Ik geloof dat we momenteel allemaal hetzelfde probleem hebben.
Hier hebben ze ook een droge schuilstal tot hun beschikking en een klein stukje voor de schuilstal dat echt super droog is maar ze staan liever op de laan naar het land die momenteel echt zwart en drassig is.
Hier gelukkig geen last van jeuk, ik heb zijn benen gisteren nog gecheckt.
Kan me voorstellen dat je twijfeld omdat ie jeuk heeft.
Het schijnt deze week droger te worden.. en snachts weer te gaan vriezen...
Laatst bijgewerkt door Lonan op 17-01-11 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:10

Toch vreemd want een spoor is hoorn, en hoorn zou geen jeuk moeten geven. Misschien vragen of je hoefsmid ze zo kort mogelijk maakt?

XNeLLeKe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:10

Ik doe het ook niet, precies dezelfde verhalen als hierboven :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 21:16

De sporen houd ik zelf al kort omdat ze de neiging hebben krom te groeien zijn been weer in. Zijn hoeven zijn ook erg week en zijn straken zijn net spons ipv soepel materiaal nu. Misschien dat er ook verschil zit in witte of zwarte hoorn, Connor heeft echt alleen maar wit. Ik hoop ook op de vorst, alleen dan verandert het in een ijsbaan hier.

Omdat het water erg hoog staat en de wei het laagst ligt van de omgeving is het een zwembad, met op het grasstuk ruim knie diep ik ben bang met vorst dat het neit snel zal zakken zolang de rivieren zo hoog staan. Ik denk ook dat klei en zand schelen, hier is van die mini kleine korreltjes zand die overal inkruipen. Zijn sokken zijn nu dreads met zand en kluiten eronder.

Het is wel eerder nat geweest maar zo erg als dit heb ik nog niet gehad en zo week als zijn hoeven nu zijn ook niet zolang we hem al hebben. En nog nooit heeft hij er last van gehad. Misschien dat zijn verplichte appelhoudende wormenkuur van afgelopen week de boel wat onrustig gemaakt waardoor zijn huid is geprikkeld en de jeuk erger wordt dan hij nu al is.

Er zijn er dus duidelijk meer met hetzelfde probleem.

eye4cobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:32

We hebben nu 8 -9 jaar irishcobs en geloof dat dit idd het eerste echte drama jaar is voor de sokken
wij hebben ze behandeld voor mok en mijt..maar het probleem ligt echt aan het natte weer.
teveel en te lang wat slik er in ,sokken en huid die slecht kunnen opdrogen.....drama.!!!!!!!! |(
wij zetten ze om de week met de voeten in het zeewater,zo blijven de wondjes wel zuiver.
alle andere middeltjes zijn behoorlijk agressief voor het nu toch al veel te broze velletje...vingers over elkaar en hopen op mooi en droger weer.
is voor mens en dier een stuk gezonder !!!!!!
allemaal nog ff volhouden :j

Caily

Re: Bij extreem nat weer en wei en sokken die niet drogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 02:23

Ik doe het zelf niet, maar "mijn" paardjes staan gelukkig beide nog aardig droog. Maar het eerste waar ik aan denk is gewoon droog fohnen op avond voor de nachten dat je hem wel binnen haalt...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:00

Ik denk dat het komt doordat men teveel aan de sokken zit.

Mijn drie ukkenpukken staan dus ook op een natte paddock met schuilstal.
Er wordt minimaal geborsteld, meer voor het contact met mensen dan om schoon te maken.
Van de sokken blijven we af.

Zo voorkomen we dat de natuurlijke vetlaag uit de sokken verdwijnt.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:06

Hier ook geen problemen gezien qua jeuk of nattigheid, terwijl Chub 24/7 buiten in de nattigheid staat. Alhoewel het bij ons wit zand is, wat niet zó modderig is dat ze er diep inzakt.

Misschien gaat het juist beter wanneer je de sporen níet zo kort afknipt? En verder zo veel mogelijk afblijven van de sokken.

piene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:41

mischien kun je een gedeelte van de paddock, het stuk aan de schuilstalvast, afzetten en opvullen met droog materiaal? wij hadden het stuk bij de stal altijd met stoeptegels en als het al te gortig werd zetten we dat stuk af.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 12:33

De sokken doe ik ook weinig aan, af en toe de schaar erin om ze in te korten, maar borstelen eens per maand of zo en wassen 2 keer per jaar in de zomer maximaal. De sporen moeten wel kort gehouden worden omdat ze anders in zijn vel groeien. Die dingen hebben zo'n erge kromming en splitsen ook in delen op als ze langer dan 4 cm zijn. Dan staat hij zich gek te schuren omdat hij last heeft van zijn sporen. Ik doe het nu met deze lengte al een jaar of 9 en nog nooit heeft hij er problemen op gegeven. Ook op advies van hoefsmeden en een dierenarts trouwens.

Piene ze staan nu in een soort van paddock waar het in ieder geval droger is dan het kniediepe water. Maar de grond is zo doorweekt met vocht dat er geen houden aan is ook niet op de paddock. Het perceel ligt lager dan de omgeving en ook lager dan de sloot die aan de andere kant van de weg ligt. In het voorjaar wordt er een stuk betegelt zodat een deel in ieder geval droog blijft. Al kan hij nu ook droog staan maar meneer geeft de voorkeur aan de natte plaksmurrie.

Lot droogfohnen is bij Connor misschien wel mogelijk alleen redt mijn gezondheid dat niet. Ik heb het een keer gedaan lang geleden maar je bent zeker een uur per sok bezig in een houding die mijn lijf niet leuk vindt. Dan zou ik om 6 uur moeten beginnen met sokken fohnen en om 12 uur kan ik naar huis. Het is een schat van een dier maar dat ga ik niet volhouden. :o

Gewoon even volhouden dan maar en duimen op droog vriesweer en het snel wegtrekken van het water. En hopen op geen mok of rotstraal tot die tijd.
Laatst bijgewerkt door karuna op 18-01-11 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 12:35

Ik föhn de boel zo droog mogelijk als de sokken erg nat zijn geworden. Eerst met een handdoek het ergste nat eruit en dan föhnen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 12:41

Nee, snap dat je dat niet redt...
Maar als je het half fohnt dan helpt het wellicht ook de helft :)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 12:58

Als het op de huid maar droog is, dat is het belangrijkste, die bovenste haren ga ik ook niet helemaal droogfohnen, dat duurt idd te lang. Maar als ik een beetje frummel en zoveel mogelijk ertussen probeer te komen, kun je iig zorgen dat de sokken op de huid zo droog mogelijk zijn.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 13:45

ik doe er eigenlijk helemaal niks aan, ik borstel ze hooguit als ze meegaan naar de keuring.. Bonita haar benen heb ik geschoren, maar die had flink mijt.

Misschien dat je de sokken met schoon water uit kan spoelen, zodat er geen irriterend zand meer bij zijn sporen kan komen? Of nieuw groffer zand in de paddock wat het water beter afvoert, ik weet niet of het je eigen paddock is, of dat je op een pensionstal staat, wat dat aan gaat..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 13:54

Het is een pensionstalletje, nou ja ik sta daar alleen samen met de haflinger van stalhoudster. De paddock is een stuk van de wei die afgelopen najaar is afgezet toen de wei weer blank stond (al was dat een stuk minder dan nu). Ik kan er dus niets aan veranderen wat betreft zand oid. Het zand is de standaard samenstelling van de grond daar, het is heel fijn spul maar gedraagt zich nat als zuigende klei en droogt dus erg traag op als het eenmaal nat is. Een draak van een spul in ieder geval, vermengd met zijn sokken levere het plakkerige dreads op.

Ik ben aan het kijken geweest of afspoelen hielp, even dus wel daarna afdrogen met een handdoek en even op stal zetten zodat hij zijn hapje kan eten. Alleen dan gaat hij weer naar buiten en bij de eerste stap is het weer tot over de kogel de smurrie in.

Ik ga gewoon heel hard duimen op droog weer al regent het nu hier weer flink helaas.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 13:56

mag je anders geen houtsnippers op dat stukje gooien? Of beter, je stalhoudster.. Dat scheelt ook al een stuk denk ik.. Regen hou je elk jaar wel denk ik..

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:25

ik doe er ook nix aan , vooral niet met dit weer
ja als we gaan rijden dan waaien de sokken vanzelf droog ondanks dat ze helemaal onder de modder zitten
maja na het rijden gaan ze weer de blubber in dus

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:00

Als het hier echt supernat is, dan gaan ze op het verharde deel en komen ze de wei een dagje niet op. Wil ze niet constant in de blub hebben. Zowel voor henzelf niet als voor de wei niet, die ik graag heel wil houden ;) Dus dan droogt de boel een beetje op en behandel ik het zonodig

DeCobvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:49

misschien is het toch een idee om hem alleen snachts binnen te zetten, en dan met strooisel op de vloer met zo min mogelijk stof.. (want komt het daardoor waardoor hij zoveel hoest).. mijn tinker heeft de eerste week ook zoveel last van, op stal staan (hoesten en zo) dit komt door het stof in het hooi en stro.. ik maak nu eerst het hooi nat voordat hij het krijgt, en nu heeft hij nergens geen last meer van..

Hier is de wei ook super nat, ik doe savonds als hij op stal gaat, met water de modder van de sokken spoelen (opgedroogde modder geeft kriebel) en dan met paardenelastiekjes een aantal hoge staartjes (of knotjes) maken in zijn sokken, zodat zijn kootholtes lucht kunnen krijgen, zo kunnen ze goed drogen.

hopelijk heb je wat aan mijn tips.
groetjes

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 22:24

Was het maar zo simpel met zijn gehoest, bij een longendoscopie zit (zat?) er erg veel slijm in zijn luchtpijp dat het gehoest veroorzaakt alleen is de oorzaak nog niet zo eenvoudig gevonden. Hij staat op stofvrij strooisel (hennep) met stofvrij hooi (natgemaakt maakt niets uit in hoesten) en zelfs met een buitenluik gaat het niet meer op stal helaas. Het is bijna een jaar geen probleem geweest hier maar sinds een paar maanden nu opeens dus wel. En 2 nachten achter elkaar op stal betekent een week lang een erg hoestend paard dat flink afvalt in gewicht.

Vannacht heeft hij eindelijk de schuilstal heel gelaten, de wei is nog wel drijfnat maar zijn sokken en voeten voelde wat minder doorweekt aan, dus er is nog hoop.