Volgens mij is dit een ras wat niet veel voorkomt in Nederland (althans wat ik tot op heden heb kunnen vinden). Zijn er mensen die mij wat meer kunnen vertellen, ervaring hebben met het ras (het liefst over de raszuivere en niet kruisingen), karakter, fok, etc. En ook of er veel vraag is naar dit ras in Nederland.
lovemyladie
Geplaatst: 17-01-11 18:17
Wij hebben een Fell gehad. Ik zou het omschrijven als een kleine fries. Leuke pittige pony's maar die van ons was erg sterk. (Waardoor hij minder geschikt was voor kinderen) Wel een sokkenpaard, dus 'grotere' kans op mok etc. Karakter was super, hij was erg lief. Leuk ook voor aangespannen..
ik dacht dat bokker upendo er eentje reed Diva en nog eentje dacht ik Zou haar eens vragen
Groetjes
Shenavallie
Geplaatst: 18-01-11 23:14
De "buurman" van mijn pony is een Fellpony! Leuk beestje hoor, wordt zowel op gereden als mee gemend.
mobidik
Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-11 23:58
Oke. Dus geschikt voor mennen en rijden. Maar ze zijn, zoals ik tot nu toe heb kunnen vinden, niet groter dan 1.42. Weet iemand toevallig ook, of heeft hier ervaring mee, of ze ook gewichtsdragers zijn?
Ik zelf heb een 6jarige 1ste premie goedgekeurde dekhengst. En ik rijd op de 6jarige Fell pony merrie van mijn zus. Ik ben 63/64 kg en 1.71 m lang. Ik rijd met de merrie L2 dressuur tussen de paarden, dus ook dat kan. Ook hebben we van de merrie nog een 1,5 jarige hengst staan. Dat maakt dus al drie. Wij vinden ze geweldig leuke pony's!
Over de hoogte, boven de 1,42 m zal je ze ook als het goed is niet vinden. De maximaal toegestane hoogte is 142,2 m. Gewichtsdragers, ja, ze kunnen best een boel hebben, (net als ijslanders) maar als max zou ik zelf niet al te zwaar erop zetten. Het blijven natuurlijk kleine ruggetjes. Voor info, de pb box staat altijd open! (profiel is niet uptodate! )
Ik ben de zus van Vernon en die fokker die Christerl1164 bedoeld is de Fell pony stal de wildhoeve. ( Mijn ex ) Zij hebben alleen onbeleerde fell pony's.
Ikzelf ben dus weg van dit ras. Sommige moet je wel even voor je winnen maar dan gaan ze voor je door het vuur. Ook zijn ze snel bomproof te krijgen. Maarr en dit geld natuurlijk voor alle rassen je moet ze wel opvoeden want de meeste zijn flink intelligent .
Zelf ben ik met mijn ex ( toen hij dat nog niet was ) 2 keer naar engeland geweest en ze in hun geboorteland bewonderd dat waren ook onvergeetelijke reizen.
Nog even inhaken op de hoogte : Je vind ze wel eens van 1.45m maar die staan dan niet ingeschreven in het stamboek maar in het register omdat ze te groot zijn. Maar om er lekker mee te rijden is dat geen probleem natuurlijk. Maar die zijn wel wat moeilijker te vinden. Ikzelf ben bijna 1.80m wel slank maar rijd ook er ook gewoon op .
Ik vond ze ook helemaal leuk, met zn allen in de grote wei, een paar nieuwsgierige jaarling hengstjes erbij, wat zwangere merries. Sommigen schenen wel eens bereden te worden en laten beleren voor de kar was ook een optie. Mijn vent is echter 1.92 cm en de schofthoogte van een Fell pony bleef een heikel punt, alhoewel je er ook forse types hebt tussen zitten waar je met die lengte prima op kunt rijden. De vraag is of je dan zelf happy bent met het plaatje. We hebben trouwens ook ergens anders een Fell pony gekeken en die had een druk karakter, was dribblig en super voorwaarts. Gewoon uitproberen dus.
@christerl1164 Dat is idd ook erg mooi de kudde die ze hebben met de veulentjes Is een erg mooi gezicht. Ze hebben momenteel geen pony's onder het zadel of die staan al jaren stil want zelf rijden ze niet. En een paar zijn idd betuigd maar mennen hebben ze ook al jaren niet meer gedaan.
@Jeanny We hadden echt serieus interesse, maar de merrie in kwestie was toen hartstikke drachtig, de prijs was veel te hoog en de hoefsmid is geloof ik al jaren niet geweest. Af en toe rijdt/reed er een buurmeisje op de hengst vertelde ze. Ik kreeg de indruk van zijn vrouw dat hij eigenlijk geen paarden wil verkopen. Wat ons betreft is dat ook gelukt
mobidik
Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-11 13:50
Hebben jullie ook een idee of er veel vraag naar is en wat de prijsvraag gemiddeld is voor een fellpony?
Onbeleerd 3000 vind ik absoluut niet reeel , zeker niet nu met de recessie. Rond de 2000 voor een dier dat zich al bewezen heeft vind ik wel heel redelijk. Ze komen volgens mij wel regelmatig te koop, had er toentertijd wel een aantal via mp gevonden.
Ik denk dat je veel commentaar zult krijgen met 1.92 op zo'n pony. Ik had dan zeker geen jonge pony gekocht, dan zijn ze echt nog wat ieler en is het helemaal geen gezicht.
Ik heb zelf een kleine (van restar victor een zoon) 1.36 groot, maar mijn man gaat er echt niet op, puur voor het idee, beetje zielig.
upendo
Geplaatst: 20-01-11 23:44
HA!
Hier!
Zie profiel!
Ik ben de verzorgster van één van de twee (volle!) Fells van Nicoleboogie op bokt!
Wat wil je precies weten?
En over lengte.. Ik ben 1,76, Diva is de ukkepuk van het stel. 1,33, zie je er niet aan af toch? (Zie profiel!)
upendo
Geplaatst: 20-01-11 23:45
M_hartje_M schreef:
Euhm..
ik dacht dat bokker upendo er eentje reed Diva en nog eentje dacht ik Zou haar eens vragen