Wanneer drachtige merrie overplaatsen naar weiland alleen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

annebe

Wanneer drachtige merrie overplaatsen naar weiland alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 16:15

Onze merrie is ergens tussen begin maart en half april gedekt, zij heeft vanaf half februari tot april bij een hengst in het weiland gestaan (niet bij ons in de buurt)
We willen haar binnenkort op een stukje weide plaatsen waar ze rustig kan bevallen en met het veulen een band op kan bouwen.
Wanneer is dit de beste tijd? Draagt een merrie altijd 11 mnd?

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 18:26

Het is normaal dat een merrie 2 weken ervoor of 2 weken na de uitgerekende datum kan bevallen. Het veulen van mijn merrie is 2,5 week te vroeg geboren en was kerngezond. Staat jou merrie dan naast een ander paard of echt alleen? En staat ze dan dag en nacht buiten of 's nachts binnen?

annebe

Re: Wanneer drachtige merrie overplaatsen naar weiland alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 20:45

We zetten haar apart in een weide vlakbij de andere paarden, waarschijnlijk komt er nog en shet bij haar te staan, maar dit is even afhankelijk van hoe ze elkaar vinden op dat moment.
Verder staan ze dag en nacht buiten. Bij nood kan ze in een stal.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:48

die van mij heb ik 3 weken van tevoren (voor de uitgerekende datum)uit de kudde gehaald en met nog 1 kuddegenoot (ruin) in het weiland ernaast gezet. Ze liep bijna 4 weken over ;-).

Vuure

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:30

Bij ons staan de paarden dicht bij huis en komen s'avonds binnen. De merrie gaat al een paar weken van te voren de kraamstal in, maar pas als ze echt begint te kegelen zetten we haar apart van de rest.
Het is overigens dit jaar wel wat anders dan eerdere jaren, omdat we er een paar jaarlingen bij hebben staan. De eigenaar van de paarden heeft de (wat roekelozere) jaarlingen liever niet bij zijn drachtige merries, bang dat ze gekke dingen gaan doen.

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:46

Bij ons gaat een drachtige merrie een maand voor de uitgerekende datum 's nachts in de kraamstal en overdag loopt ze samen met een ander paardje uit de kudde op een kleiner stuk weide. Hier zijn de veulens altijd in de stal geboren, tussen 19.30 uur en 04.00 uur. Lijkt me ideaal als het overdag op de weide gebeurt!

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:47

Je hebt een drachtige merrie, maar weet eigenlijk niet hoe lang een paard drachtig is. Waarom dan in hemelsnaam gaan fokken als je er geen verstand van hebt.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:56

mij merrie heeft de hele dracht bij de anderen in gestaan. leverde haar alleen maar stress op als ik haar apart ging zetten. Veulen is overigens op stal geboren. Heeft een dagje alleen met mama gestaan en toen de andere er weer bij. Mijn merrie is de leider dus dat scheelt denk ik ook wel.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:54

Ik heb mijn drachtige merries altijd apart gezet zo'n twee weken voordat ze uitgerekend waren. Gewoon een dubbel (zodat het veulen er niet onderdoor zou kunnen) draadje tussen merrie en de rest zodat ze wel rust had maar wel nog contact met de andere paarden.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:25

Johanna59 schreef:
Je hebt een drachtige merrie, maar weet eigenlijk niet hoe lang een paard drachtig is. Waarom dan in hemelsnaam gaan fokken als je er geen verstand van hebt.

De merrie is nu eenmaal drachtig, ik denk dat TS er dan toch goed aan doet om haar vragen te stellen?

TS: Het veulen kan dus vanaf begin februari al geboren worden? Zo vroeg in het jaar dragen ze meestal wel iets langer, maar ik zou nu toch al wel gaan verhuizen, zodat ze daar alvast goed op haar gemak is.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:28

Merrie's die moeten bevallen gaan wel weg van de kudde. Meestal kan je van tevoren wel wel zien dat het veulen eraan begint te komen, dus kan je haar apart zetten. Ik zelf heb ze het liefst binnen staan zo vroeg in het jaar, zomers in het weiland, maar zodra het donker begint te worden zet ik ze wel binnen, in geval van complicaties heb je goed licht.