Zwaardere mensen op een Haflinger.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

GP60

Zwaardere mensen op een Haflinger.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 12:20

Hallo bokkers,

Hoe zit dat nou met zwaardere mensen op een Haflinger?
Zelf ben ik ook een wat zwaardere persoon, namelijk 1.82M met een gewicht van 90 kilo.
Vinden jullie dat nou prima kan op een Haflinger of zeggen jullie ga voor een wat vorsere paard denk aan een Tinker ofzo.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 12:28

Mwah ik zou echt het plaatje moeten zien dan, vind het toch wel aan het randje van 'net niet' voor een haflinger en zou dus een groter paard nemen ;)

Sodeletuut

Re: Zwaardere mensen op een Haflinger.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 12:30

Je hebt tegenwoordig wel haflingers en haflingers, maar ik denk dat er wel bepaalde haflingers zijn die sterk genoeg zijn. Alleen die zijn meestal wel weer wat kleiner. Dus misschien is een tinker of zoiets een beter idee. :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 12:33

Dan zou je voor een echt vorse ouderwetse haflinger moeten gaan, maar die zijn er tegenwoordig steeds minder.
Een tinker is iig wel veel sterker en groter als een haflinger dus misschien is dat wel wat beter ja :j

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 12:33

Als je een wat grotere stevige haflinger neemt denk ik dat je er net nog op kunt, ligt wel aan je manier van rijden. En dan alsnog denk ik dat het slimmer is een forser dier te nemen.

Ik ga mee met sodeluut :)

GP60

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 12:34

Weet iemand eventueel nog een vorse ouderwetse Haflinger te koop staan? Overigens is het wel mijn bedoeling om af te vallen hoor.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 12:36

Een Haflinger kan prima ze kunnen het makelijk dragen
Zelf ben ik ook een maatje meer komt eigenlijk over een zelfde gewicht 2 cm korter
en kan makelijk uit de voeten op de haflinger
alleen moetje wel een uit kiezen met een goede rug en ga niet gelijk
uren rijden en even op bouwen
Vergeet niet een drachtige merrie draagt ook een veulen en dat is constant
Tinkers willen vaker rug problemen hebben friezen hellemaal niet doen

GP60

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 12:38

Nou voor mij is het helemaal niet intensief rijden, rijd echt alleen maar leuke buitenritjes dus.. En in het weekend ga ik er echt even uit dus dan een wat langere rit.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 12:40

ik heb een pb je gestuurd weet niet of het gelukt is
was de eerste keer
voor jou zou de haflinger een super ras zijn waar je veel plezier op en mee kan hebben

GP60

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 12:44

Is helemaal gelukt. :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 15:05

Ik denk dat het kan. Maar kies wel voor een groter en ouderwets exemplaar. Niet alleen vanwege je gewicht, maar ook vanwege je lengte.
Ik ben zelf 1.65 en weeg nu 80 kilo (zwaarder gewogen). Mijn haflinger is 1.50, stevig gebouwd. Ik vind dat goed passen.
Zie mijn onderschrift voor een plaatje, dan heb je een idee.
Maar voor jou zou ik toch voor een groter exemplaar kiezen, je bent toch een stuk langer.
Of inderdaad een ras wat al wat groter is, zoals een tinker. Daar heb je meer paarden boven de 1.60, wat een prima maat is.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 18:53

Dat kan echt wel mits je het paard niet in de weg zit. Ik ben zelf ook wat zwaarder en 1.80 lang en ik pas prima op mijn hafje. Ze is wel van het ouderwetse type. Ik rijd ongeveer 4 keer in de week.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 22:12

Haflingers zijn beresterk en kunnen heus wel wat hebben hoor! Er lopen genoeg mensen rond die wat zwaarder zijn en er een paar kilootjes "af liegen". ;) Er is een rekensommetje wat een paard/pony ongeveer kan dragen, maar Haflingers zijn vroeger gefokt vanwege hun kracht (zij moesten een volwassen persoon inclusief (leger)bepakking kunnen dragen en dan ook nog eens door de bergen). Daarnaast zijn ze zelf ook lekker stevig, dus valt een volwassen persoon met lengte niet 1,2,3 te groot uit. ;)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 22:18

90 kilo lijkt me erg veel, ik ben zelf toevallig ook 1.82 en weeg 56 kilo (en ik ben niet 'dun' ofzo, gewoon normaal gebouwd).
Als ik jouw was zou ik toch voor een wat forser paard gaan, zeker gezien je lengte, alhoewel ik denk dat de haflinger het gewicht op zich wel kan houden. Maar ook voor jou zal het niet prettig rijden zijn.
Als je echt heel graag op een haflinger wilt rijden moet je je niet laten tegenhouden door je gewicht! ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 22:21

Ik ga ervanuit dat een dier ongeveer 15% van zijn eigen lichaamsgewicht kan dragen als stelregel. Op mijn fjord van 500 kilo mag er dus van mij niemand zwaarder dan 75kg op.

Ik heb geen idee hoeveel een haflinger weegt, maar als vuistregel kun je hier dus ongeveer vanuit gaan. En dan van ik 90 kilo erg veel erboven zitten... Ik zou voor een forser paard gaan, zowel voor je gewicht als voor je lengte.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 23:53

Ik zie vaak wat "zwaardere" mensen op een haflinger, omdat een haflinger ook dieper van rib is en zo meer draagkracht heeft, maar wat het maximum is zou ik eerlijk gezegd niet weten!

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 00:02

Er zijn ook grote maten haflingers, ik zelf ben 1.70cm ook tegen de 95 kg (en langzaam minder en minder :P)
Op deze foto sta ik op een gelijke vloer met de haflinger dus niet lager, kijk eens naar zijn rug. Het is een gewone type dus niet de sporttype.
Ik heb daar een veulen gekocht (halfbroer van de foto) ze fokken daar redelijk grote maten. Ze verkopen ook al ingereden dieren. Mocht je willen weten waar het is pb me maar even.

Afbeelding

Maar de hoogte geeft geen garantie of ze je ook kunnen dragen. Ik ben van een mendier uitgegaan op de hoop dat ik ook kan gaan rijden, dit wordt toch niet dagenlijks dat is voor de verzorgster :P

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 00:07

pas je makkelijk op BlueStar!

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 00:17

DDW1190 schreef:
pas je makkelijk op BlueStar!

Op deze wel hihii, maar dat is niet onze aanwinst. We hopen dat Moreno ook in die buurt gaat komen. 1.55 gaat hij zekers redden.

Onze Moreno net 1.5 jaar jong
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door BlueStar op 17-01-11 00:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 00:20

Vjestagirl schreef:
Ik ga ervanuit dat een dier ongeveer 15% van zijn eigen lichaamsgewicht kan dragen als stelregel. Op mijn fjord van 500 kilo mag er dus van mij niemand zwaarder dan 75kg op.

Ik heb geen idee hoeveel een haflinger weegt, maar als vuistregel kun je hier dus ongeveer vanuit gaan. En dan van ik 90 kilo erg veel erboven zitten... Ik zou voor een forser paard gaan, zowel voor je gewicht als voor je lengte.

Waar is die stelregel op gebaseerd want pakpaarden, en dat zijn Halflingers voor het leger altijd geweest, moeten veel meer -en dood gewicht nog wel- dragen en wel dagen lang door zwaar bergachtig terrein.
De Halflinger is sterk genoeg om een stevige volwassene te dragen.
De ene is de andere niet en je moet het per geval bekijken, maar over het algemeen vindt ik dat jullie in Nederland vreselijk mieterig doen wat gewichten op ponies betreft.
In andere landen leveren ze gewoon topprestaties met zware mensen op hun rug:

filmpje
foto

Daarbij kan een ruiter zich zo licht of zwaar maken als hij wil. Een lichte ruiter die niet meegaat in de bewegingen is veel vermoeiender dan een zware die het wel doet!
Heel veel zit 'm dus in hoe de ruiter rijdt.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 00:23

Ik denk dat je op een bepaald gewicht eerlijk moet zijn naar het paard toe, wat voor paard dan ook.
Er wordt inderdaad vaak gesproken zoals hierboven, dat meegaan op de bewegingen belangrijker is, maar daar sluit ik me niet bij aan.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 02:00

Die stelregel is gebaseerd op een gemiddeld paard. Net zo goed als dat je een paard niet meer dan een bepaald gewicht laat trekken, ookal worden ze daar al tijden voor gebruikt. Het ene paard zal meer kunnen hebben, het andere paard zal minder kunnen hebben, maar persoonlijk vind ik 15% een maximum.

In mijn ogen is het eerlijker om een groter, forser en sterker paard te kopen, die het gewicht makkelijk kan dragen, dan een kleiner paard of een pony, waarbij je op de rand zit. 90 kilo op een haflinger vind ik eigenlijk al over de rand zitten. Daarbij is de TS ook nog eens behoorlijk lang, wat niet alleen het plaatje maar ook de 'soepelheid van de combinatie' niet ten goede komt.

En natuurlijk, de TS wil afvallen. En dat is een ontzettend nobel streven. Maar ik zou uitgaan van je huidige gewicht (en lengte!) en dáár een passend paard bij zoeken, ipv een paard te zoeken bij een streefgewicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 02:18

IK vind 90 kilo wel erg veel.. Ik zou als ik jou was, voor mezelf de regel stellen eerst 10 kilo er af, dan pas paardrijden. Dan heb je een goed doel om naar toe te streven, en pas je op een hoop meer paardje's!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 02:22

Ik zou lekker gaan sporten, lekker in je vel komen.....Fysiek gezond in je vel zitten en dan pas op je paard stappen

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 10:05

Shanna schreef:
IK vind 90 kilo wel erg veel.. Ik zou als ik jou was, voor mezelf de regel stellen eerst 10 kilo er af, dan pas paardrijden. Dan heb je een goed doel om naar toe te streven, en pas je op een hoop meer paardje's!

Vind dit echt ronduit beledigend tegenover TS!!! wie denken jullie wel dat jullie zijn... echt ongelooflijk!!!