Paard zonder goedgekeurde vader op paardenfokken.nl

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nathaliefje

Paard zonder goedgekeurde vader op paardenfokken.nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 22:14

Hallo bokkers, al een tijdje vraag ik mij iets af en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Dit is de situatie :

3 jaar geleden heb ik mijn paard gekocht van een handelstal. Op dat moment nog beginner op alle vlakken en dus ook geen besef gehad dat ik een paard kocht zonder stamboekpapieren. Uiteraard heb ik haar opgezocht op paardenfokken.nl en daar vond ik haar niet terug. Wat m.i. logisch is, ik nam aan dat paardenfokken.nl alleen voor paarden is die papieren hebben. Ik weet wél van mijn paard wie de ouders zijn en hoewel de ouders zelf wel papieren hebben, is de hengst niet (goed)gekeurd voor het kwpn of een ander stamboek. Ondertussen heb ik mijn merrie zowel in Nederland als in Belgie uitgebracht. In Belgie deed ik dit door haar achternaam te verlengen met een achtervoegsel , namelijk 'van de tommel' om te verwijzen naar mensen waar wij veel aan te danken hebben. In Nederland wordt ze uitgebracht onder haar normale naam: Zoef. Een tijdje terug had ik , om 1 of andere reden, mijn paard opnieuw opgezocht op paardenfokken.nl en wat blijkt : ze staat opeens ingeschreven daar? En daar begint mijn verwarring:

Hoe kan mijn paard opeens wel opgenomen zijn op paardenfokken.nl terwijl ze geen papieren/stamboek heeft? Mogen kruisingen en paarden van een niet-goedgekeurde hengst wel op die site komen?

Hoe kan Zoef opeens na al die jaren wél vermeld worden op die site? Ik heb haar zelf nooit ingeschreven ergens en heb dus ook niks met die site te maken verder. Daarnaast vind ik het heel gek dat opeens de naam 'van de tommel' óók opgenomen is alszijnde haar naam, terwijl dat gewoon iets was dat ik haar gaf op wedstrijden in Belgie. Mijn zus dacht dat het iets te maken zou hebben dat ik nu ook in Nederland, dus bij de Knhs, rijd en dat Zoef dan automatisch opgenomen wordt, maar dat lijkt me weer gek want op mijn Nederlandse coupons staat bij vader: 'onbekend' , dus daar weten ze niks van Zoefs afkomst. En dan het feit dat Zoef in Nederland gewoon haar eigen naam 'Zoef' heeft en niet 'Zoef van de Tommel' .

Heeft iemand antwoorden voor mij ? :D
Zoef op paardenfokken.nl :
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=530044

(ps, ik heb werkelijk geen idee waar dit topic thuishoort)

ladydarkness

Re: Paard zonder goedgekeurde vader op paardenfokken.nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 22:18

Natuurlijk mag dat. Iedereen kan alles toevoegen. Niets gaat automatisch.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 22:19

Op paardenfokken kan je zelf paarden toevoegen (doet me er aan denken dat ik mijn veulen van dit jaar nog toe moet voegen), of een paard van een ander toevoegen. Waarschijnlijk heeft dus iemand jouw paard toegevoegd. Iemand die je kent of wie weet de fokker / ouder eigenaar??

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 22:20

Iedereen kan zomaar wat invullen. Daar hoef je verder geen stamboek papieren oid voor op te sturen.
Dus als toevallig iemand de afstamming van jou paard weet, kan die hem er gewoon opzetten.
Dit betekend natuurlijk niet dat je paard ineens wel papier heeft ofzo!

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 22:25

Wooow bedankt voor de snelle antwoorden !! :D Ik was er echt van overtuigd dat paardenfokken.nl alleen voor stamboekgenoteerde paarden was.. En ik heb werkelijk geen idee wie mijn paard opgegeven kan hebben.. Iemand die blijkbaar ook weet van de achternaam die ik haar gegeven heb..

@nolanlover : Bedankt voor je reactie! En nee, dat bedacht ik me al :D dat had wel mooi geweest overigens , maar helaas :')

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 22:33

Het is iig iemand geweest die weet wie haar vader is, misschien heeft de eigenaar van de vader dit wel gedaan, dat die de prestaties van de nakomelingen bijhoudt.

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 22:51

Nicole288 schreef:
Het is iig iemand geweest die weet wie haar vader is, misschien heeft de eigenaar van de vader dit wel gedaan, dat die de prestaties van de nakomelingen bijhoudt.

Dat zou inderdaad ook een goede optie zijn, alleen is het zo dat Tokyo al jaren geleden naar Amerika (Californie) verhuisd is en dat de eigenaren geen woord Nederlands praten. (ik heb een jaar terug nog contact met ze gehad, met dank aan bokt :D)

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:59

Horsetelex/paardenfokken heeft ook een Engelse variant, zelf een Italiaanse en een Zweedse, klik maar op de vlaggetjes.
Maar om terug te komen op je vraag: eigenlijk kan het niet idd. Diegene heeft een onwaarheid in moeten vullen. Je moet nl bij elk paard wat je inschrijft een stamboek invullen. Dit is in het geval van jouw paard KWPN. Maar daar is ze niet ingeschreven en is dus uit de duim gezogen. Het kan zijn dat de database gescreened wordt en dat de gegevens weer verwijderd worden. Ook omdat ze voor de moederlijn niet compleet zijn.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:08

Dat klopt ook niet helemaal. De merrie is stamboek KWPN gefokt en die stamboek kan ingevuld worden. Het feit dat de moeder niet vermeld wordt is ook geen reden om te verwijderen omdat het vaker voorkomt bij paardenfokken. Bij paarden van Stamboeken die het KWPN niet erkend wordt vaak de afstamming weggelaten, desondanks het feit dat de Stamboeken wel 'erkende' Stamboeken zijn.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:33

Peterina schreef:
Dat klopt ook niet helemaal. De merrie is stamboek KWPN gefokt en die stamboek kan ingevuld worden. Het feit dat de moeder niet vermeld wordt is ook geen reden om te verwijderen omdat het vaker voorkomt bij paardenfokken. Bij paarden van Stamboeken die het KWPN niet erkend wordt vaak de afstamming weggelaten, desondanks het feit dat de Stamboeken wel 'erkende' Stamboeken zijn.

De topic schrijfster schrijft zelf dat het paard papierloos is en dus zeker niet KWPN gefokt, de moeder kan wel een Fries of Tinker zijn.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:47

Als je moeite doet om 'Zoef' te bekijken (of opzoeken) dan zou je zien dat het een 172 cm groot warmbloed merrie is, en aangezien gezegt is dat 'en hoewel de ouders zelf wel papieren hebben' waarbij de vader zeker KWPN gefokt is, denk ik dat je gerust van uit kan gaan dat de Zoef juist wel KWPN gefokt is. Het is niet omdat het paard geen papieren heeft dat het niet KWPN gefokt is.

Trouwens indien de TS wel papieren zou willen krijgen dan zou dat kunnen adhv DNA test op ouderschap.

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 21:02

Jongens, het is zonet nóg gekker geworden :D opeens is de moeder van Zoef OOOK ingevuld op paardenfokken.nl en nee, dat is niet door mij gebeurd of door familieleden/vrienden, want afgezien een naam, weet ik niks van de moeder :')

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 21:19

Nicole288 schreef:

Zoals Nicole al aangeeft, waarschijnlijk iemand die de nakomelingen volgt ivm prestaties.

Wat heeft je merrie al 'presteert'?

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 21:29

Peterina schreef:
Nicole288 schreef:

Zoals Nicole al aangeeft, waarschijnlijk iemand die de nakomelingen volgt ivm prestaties.

Wat heeft je merrie al 'presteert'?

Zoef loopt nu M1 dressuur, L springen en B cross, niet echt boeiend dus om te volgen :')
Ik las net terug en zag dat je gezegd had dat ik wel aan papieren zou kunnen geraken moest ik een DNA test doen. Maar op zich zou ik daar toch niks aan hebben omdat de vader niet (goed)gekeurd is voor het KWPN , toch? :) (ik ben absoluut niet thuis in de stamboek/fokkerij-wereld :P)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 21:33

Van de paardenfokken link neem ik aan dat de merrie Z (Zangersheide) papieren heeft en de hengst is KWPN geregistreert bij de geboorte ... indien je DNA ouderschap zou kunnen bewijzen dan kan je voor je merrie B-Registratie KWPN papieren krijgen. Als je ooit haar laat dekken door een A-reg KWPN ggk hengst dan heeft die veulen recht op A-papieren.

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 21:41

Peterina schreef:
Van de paardenfokken link neem ik aan dat de merrie Z (Zangersheide) papieren heeft en de hengst is KWPN geregistreert bij de geboorte ... indien je DNA ouderschap zou kunnen bewijzen dan kan je voor je merrie B-Registratie KWPN papieren krijgen. Als je ooit haar laat dekken door een A-reg KWPN ggk hengst dan heeft die veulen recht op A-papieren.

Heel erg bedankt voor de informatie!! Wat betreft de papieren van Zoef is het me al een stuk duidelijker! :)
Wist ik nu maar wie Zoef erop gezet heeft en gister/vandaag de moeder toegevoegd heeft..

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 10:33

Peterina schreef:
Als je moeite doet om 'Zoef' te bekijken (of opzoeken) dan zou je zien dat het een 172 cm groot warmbloed merrie is, en aangezien gezegt is dat 'en hoewel de ouders zelf wel papieren hebben' waarbij de vader zeker KWPN gefokt is, denk ik dat je gerust van uit kan gaan dat de Zoef juist wel KWPN gefokt is. Het is niet omdat het paard geen papieren heeft dat het niet KWPN gefokt is.

Trouwens indien de TS wel papieren zou willen krijgen dan zou dat kunnen adhv DNA test op ouderschap.

Op het moment dat ik keek was er geen moederdier ingevuld, hoe moet ik dat dan weten??? Ik reageer op wat ik lees en zie. En zolang een paard niet ingeschreven staat en niet bekend is bij het KWPN dan is het niet KWPN-geregistreerd. Er zijn nu later pas gegevens bijgekomen. Dus niet zo hoog van de toren blazen aub :+

Het paard is dus duidelijk Warmbloed-gefokt en mag daarom dus op paardenfokken. Het is misschien mogelijk om het paard nog in te schrijven bij een stamboek maar dat hoeft niet perse KWPN te zijn. Als je er achter wilt komen wie dit op de site zet kun je een email aan de webbeheerder schrijven.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 09:52

Iedereen kan gegevens invullen op horsetelex./paardenfokken.
Het is een database net zoals wikipedia.
Ik zet er wel eens paarden op die via de duitse veilingen verkocht worden.
Je kunt ook gegevens van een ander aanvullen of verbeteren.
Gezien de hoeveelheid data die dagelijks wordt toegevoegd kunnen ze niet alles controleren