Welke hengstje ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

paardje2013

Welke hengstje ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 13:48

hallo bokkers

ik heb een zwarte merrie van 80 cm. waar ik van het zomer graag een veulen bij wil hebben. gewoon voor de hobby
nu hebben wij zelf een wit hengstje, maar mijn buurvrouw heeft een donkerbruin hengstje
welke zouden jullie kiezen?

_Reneee

Re: Welke hengstje ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:52

Hier schiet je natuurlijk niks mee op. Wat wil je verbeteren aan de merrie?
Kleur zegt helemaal niks..

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 13:55

mijn merrie heeft niet hele mooie bewegingen zoals achterbeen gebruik en dat heeft mijn eigen hengstje weer wel en die van mijn buurvrouw ook. verder gaan het niet zo zeer om wat ik wil verbeteren omdat het gewoon voor de hobby is. maar vraag me gewoon af welke kleur het beste past

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:57

Fokken doe je niet om de kleur :) het is altijd gokken wat er uit komt. En het is ook een groot risico om papierloos te fokken. Stel je wilt er over een paar jaar vanaf.. dan word het wel moeilijk..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:57

Je wilt toch altijd wat verbeteren? Ook voor de hobby wil je toch een leuk en bruikbaar paardje, ookal is het maar zo'n kleintje?
Hebben je shetlanders papieren? Zo nee, koop dan gewoon een veulen van de markt, prijzen zitten tussen 50-80 euro en aan begeleiding bij de bevalling ben je al meer kwijt, bovendien lopen er meer dan genoeg papierloze shetlanders rond.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:59

Bij een shetlander lijkt me dat nog niet zo moelijk ;) Mag ik vragen waarom je een veulen wil? juist bij die kleintjes zijn daar nogal wat risico's aan verbonden.....

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:00

Inderdaad.. dan kun je beter een veulentje kopen. Dat bespaard de stress van de bevalling, het brengt een hoog risico met zich mee. Zoiets kan altijd fout gaan..

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:13

In theorie zou je van allebei de hengstjes een zwart, bruin of voskleurig veulen kunnen krijgen, van de witte kun je ook nog een schimmeltje krijgen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:46

Ik zou dit topic eens goed doorlezen en goed na denken:
[SMP] Waarom zijn shetlanders zo goedkoop

Een veulen kopen is:
a. goedkoper
b. veiliger voor je merrie
c. je kan kiezen welke kleur je wil
d. je kan het geslacht kiezen
e. je kan zijn afstamming kiezen
f. je kan zelfs dingen kiezen die jou merrie nooit zouden kunnen geven

Een veulen fokken is:
a. duurder
b. groter risico voor je merrie
c. de kleur weet je niet zeker
d. het kan een merrie of hengstje worden, kan een hengstje ook blijven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:48

Een paard draagt 11 maanden hoor, dus van 't zomer ga je niet meer redden.

Papierloos shetten fokken begrijp ik niet, tenzij je het leuk vindt om worst te produceren en je dat als hobby ziet.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:12

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:42

_-:(

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 15:48

dat is een ander hengstje die is al verkocht. ze hebben allebij papier. en het lijkt mij een leuke ervaring, en ja ik weet dat een paard 11 maanden drachtig is. dus dat zou betekenen dat ik hem deze zomer laat deken. maar het veulentje zou in ieder geval blijven.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:52

allebei papier, maar niet goedgekeurd.... Dus mijn mening: geen van beide :n

Heb je foto's van de hengsten en jou merrie?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:55

Een veulentje laten blijven. Weet jij of je er over 30 jaar nog voor kan zorgen?
Ik wil niet vervelend zijn, maar als je morgen onder een bus loop kan je er over morgen niet meer voor zorgen. Ik vind mensen die zeggen veulentjes te kunnen houden erg knap. Ik zou graag willen dat ik dat ook zou kunnen zeggen :).

Je moet alleen met pony's met papier fokken. Dus stamboek opgenomen merries en goedgekeurde hengsten.
Is dat niet het geval ben je aan het vermeerderen en mee aan het helpen aan worst-productie. (en ik vind worst-productie geen leuke hobby, kan je beter gaan breien of borduren).

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 15:56

op dit moment geen foto van de merrie wel van het hengstje
Afbeelding

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 16:00

Dennis schreef:
Een veulentje laten blijven. Weet jij of je er over 30 jaar nog voor kan zorgen?
Ik wil niet vervelend zijn, maar als je morgen onder een bus loop kan je er over morgen niet meer voor zorgen. Ik vind mensen die zeggen veulentjes te kunnen houden erg knap. Ik zou graag willen dat ik dat ook zou kunnen zeggen :).

Je moet alleen met pony's met papier fokken. Dus stamboek opgenomen merries en goedgekeurde hengsten.
Is dat niet het geval ben je aan het vermeerderen en mee aan het helpen aan worst-productie. (en ik vind worst-productie geen leuke hobby, kan je beter gaan breien of borduren).

ja zo is het met alles als je nu een 3 jarige pony hebt of een veulen als je morgen onder een bus loopt kan je voor alle 2 over morgen niet meer voor zorgen ;)

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:06

Maar als jij zelf een veulen fokt, zorg je wel voor vermeerdering. Dan kun je beter een toch al geboren veulen kopen en dat gelukkig maken. Nog een voordeel; je hoeft niet op de geboorte te wachten. ;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:06

Idd, daarom wil ik als ik een veulentje fok alleen iets fokken wat bij iemand anders ook een goede toekomst kan krijgen. Of je het nu volgend jaar moet verkopen, of over 10 jaar maakt dan weinig uit (of als alles altijd goed gaat nooit, nog beter natuurlijk ;) ).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:08

Maar jij bent wel een beetje op de hoogte toch?
Dan weet je ook dat papierloze shetlanders 'gefokt' worden voor de worstproductie, zo is het nu eenmaal, wat denk je wat er met die honderden shetjes gebeurd die elk jaar in Zuidlaren staan?
Een papierloze shetlander fok je niet omdat je daar een bepaald doel mee voor ogen hebt maar omdat het leuk is een veulentje te hebben, wordt hij groot dan gaan ze naar de plaatselijke handelaar, ook een particulier die gek is op zijn beestjes brengt ze daarheen, wat moet hij er anders mee?
Als je heel veel geluk hebt beland net jouw veulentje bij een particulier die nog een grasmaaier nodig heeft maar hoe groot zou die kans zijn denk je? 1 op 100? 1 op 200? 1 op ...?

Als je nu graag een veulen wil, koop dan zo'n veulen uit Zuidlaren, kost je maar een paar tientjes, is ook schattig, kun je zelf de kleur en geslacht kiezen en je RED er een veulentje mee ipv er één toe te voegen aan de shetstapel van NL.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 16:09

ja daar hebben jullie gelijk in. ik zal er nog eens over na denken en overwegen om een veulentje te gaan kopen, hier mag een slotje

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:12

Fijn om dat te horen! +:)+

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:24

Inderdaad ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:38

mehorsrex schreef:
op dit moment geen foto van de merrie wel van het hengstje
Afbeelding