Mindim schreef:Als je een ruintje wilt, heeft men wel de castratie betaald, dus dat de prijs daar een stuk hoger ligt, vind ik vrij normaal. DA is niet goedkoop tegenwoordig.
Begrijp ik. Ik heb mijn hengst ook laten castereren á €350 op de DA, MAAR voordat ik dit liet doen wist ik dat mijn papierloze hengst daarmee niet €350 in waarde zou stijgen. Inmiddels is heeft hij een leuk medisch jaar achter de rug voor gemiddeld €1100, maar ook dat zal ik niet meer op hem terug verdienen mocht hij ooit verkocht (moeten) worden. Wat 'ik' denk is dat de hoge prijzen vooral emotionele prijzen zijn, om ze juist niet in de worst te laten belanden.
[***] schreef:Chippen, paspoort en castereren zit je bij elkaar al snel op 250 euro.
Maar een gewoon zwart hengstveulen van max 95 cm moet je voor minder wel kunnen kopen. Maar daar moet je dus zelf de veearts voor laten komen!
Je kan eens op op shetlandponyweb kijken voor een fokker bij jou in de buurt en vragen of die nog een hengstje hebben lopen die niet interessant is voor de fokkerij, of veulentjes verwachten.
Papierloos of niet maakt niet veel uit, want chip en paspoort kosten nagenoeg hetzelfde of je nu een shet met papier hebt of niet, en de meeste zwarte hengstveulen met papier gaan ook de grens over en de worst in. In dat opzicht kan je dus net zo goed bij een fokker een pony met papier halen, die zijn vaak mooier en gezonder en de uiteindelijke stokmaat is beter te voorspellen dan bij een papierloze.
En wil je een bonte, en helemaal een zwartbonte, dan gaat de prijs zomaar een heel eind omhoog.
Dankje voor je antwoord, zal eens op het ponyweb kijken.
Dennis schreef:De juiste is toch nooit te duur? Als je er de komende 20 jaar lol van heb

.
Ik raad je wel aan er eentje met papier te kopen. Met 250 euro moet dat wel lukken hoor. Ik weet ook nog wel goede adresjes waar je fijne pony's kan kopen die aan jou eisen voldoen.
Dat is absoluut waar. Alleen moet ik nog leren
niet te snel de portomonaie te trekken bij alles wat zielig is en waarvan ik zeker weet dat hij/zij het bij mij beter heeft en aangezien dat meestal de 'kneusjes' zijn
. Mijn huidige shetter is ook zo'n kneusje en als ik eenmaal iets heb ga ik medisch gezien tot het uiterste als hij/zij gebreken gaat vertonen.
Het is dan ook niet dat ik 'niets uit wil geven aan het dier, maar €300 voor een papierloos dier, waarbij in 9/10 gevallen niet kwalitatief is gefokt maar de hengst van de buren is gebruikt welke ook een papierloze vader had. Dan ga ik toch achter mijn oren krabbelen........of die prijs emotioneel of realistisch is.
Absoluut een goede tip om me dan iig op papieren te gaan richten.
Kun jij gegevens PB. Wellicht iets om over na te denken.