Realistische vraagprijs ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

linda_arnold

Realistische vraagprijs ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 11:24

Spikey komt binnenkort bij onze nieuwe woning te staan. Rustig aan ben ik aan het rond kijken naar een klein (for)maatje. Mijn 'buur' handeld zo nu en dan in c-, d-/e-pony's en paarden, waardoor ik een vrij realistisch beeld heb van de handel, prijzen etc. Maar in de 'prijzenwereld van de shetlander' ben ik dus totaal niet thuis.

Mijn ruintje heb, als 6 maanden oude hengst voor een bos bloemen overgenomen. Marktprijzen voor papierloze hengstjes liggen ook tussen de 35-100 euro, MAAR ik geef de voorkeur aan een merrie of een ruintje.

Wat ik voor ogen heb:
- Merrie/ruin
- 7 maanden en 4 jaar oud.
- Onbeleerd
- Max. 95 cm (ivm toekomstig spanmaatje)
- Kleur: voorkeur zwart (of zwart/bont), maar andere kleuren absoluut niet uitgesloten.
- Papier onbelangrijk (geen fokwaarde voor mij)

Voor mijn gevoel zijn er hier genoeg van, alleen ik kom ze tegen tussen de 250-500 euro. En dat vind ik vrij hoog, wetende dat je hier een ook een paardenveulen voor kan kopen.

Is de shetlanderprijs aan paardenprijs te meten en wat is realistisch?

Graag jullie mening :D

Anoniem

Re: Realistische vraagprijs ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:29

Als je een ruintje wilt, heeft men wel de castratie betaald, dus dat de prijs daar een stuk hoger ligt, vind ik vrij normaal. DA is niet goedkoop tegenwoordig.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:52

De juiste is toch nooit te duur? Als je er de komende 20 jaar lol van heb :).

Ik raad je wel aan er eentje met papier te kopen. Met 250 euro moet dat wel lukken hoor. Ik weet ook nog wel goede adresjes waar je fijne pony's kan kopen die aan jou eisen voldoen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:07

Chippen, paspoort en castereren zit je bij elkaar al snel op 250 euro.
Maar een gewoon zwart hengstveulen van max 95 cm moet je voor minder wel kunnen kopen. Maar daar moet je dus zelf de veearts voor laten komen!

Je kan eens op op shetlandponyweb kijken voor een fokker bij jou in de buurt en vragen of die nog een hengstje hebben lopen die niet interessant is voor de fokkerij, of veulentjes verwachten.
Papierloos of niet maakt niet veel uit, want chip en paspoort kosten nagenoeg hetzelfde of je nu een shet met papier hebt of niet, en de meeste zwarte hengstveulen met papier gaan ook de grens over en de worst in. In dat opzicht kan je dus net zo goed bij een fokker een pony met papier halen, die zijn vaak mooier en gezonder en de uiteindelijke stokmaat is beter te voorspellen dan bij een papierloze.

En wil je een bonte, en helemaal een zwartbonte, dan gaat de prijs zomaar een heel eind omhoog.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 19:07

Mindim schreef:
Als je een ruintje wilt, heeft men wel de castratie betaald, dus dat de prijs daar een stuk hoger ligt, vind ik vrij normaal. DA is niet goedkoop tegenwoordig.

Begrijp ik. Ik heb mijn hengst ook laten castereren á €350 op de DA, MAAR voordat ik dit liet doen wist ik dat mijn papierloze hengst daarmee niet €350 in waarde zou stijgen. Inmiddels is heeft hij een leuk medisch jaar achter de rug voor gemiddeld €1100, maar ook dat zal ik niet meer op hem terug verdienen mocht hij ooit verkocht (moeten) worden. Wat 'ik' denk is dat de hoge prijzen vooral emotionele prijzen zijn, om ze juist niet in de worst te laten belanden. :o
[***] schreef:
Chippen, paspoort en castereren zit je bij elkaar al snel op 250 euro.
Maar een gewoon zwart hengstveulen van max 95 cm moet je voor minder wel kunnen kopen. Maar daar moet je dus zelf de veearts voor laten komen!

Je kan eens op op shetlandponyweb kijken voor een fokker bij jou in de buurt en vragen of die nog een hengstje hebben lopen die niet interessant is voor de fokkerij, of veulentjes verwachten.
Papierloos of niet maakt niet veel uit, want chip en paspoort kosten nagenoeg hetzelfde of je nu een shet met papier hebt of niet, en de meeste zwarte hengstveulen met papier gaan ook de grens over en de worst in. In dat opzicht kan je dus net zo goed bij een fokker een pony met papier halen, die zijn vaak mooier en gezonder en de uiteindelijke stokmaat is beter te voorspellen dan bij een papierloze.

En wil je een bonte, en helemaal een zwartbonte, dan gaat de prijs zomaar een heel eind omhoog.

Dankje voor je antwoord, zal eens op het ponyweb kijken.

Dennis schreef:
De juiste is toch nooit te duur? Als je er de komende 20 jaar lol van heb :).

Ik raad je wel aan er eentje met papier te kopen. Met 250 euro moet dat wel lukken hoor. Ik weet ook nog wel goede adresjes waar je fijne pony's kan kopen die aan jou eisen voldoen.

Dat is absoluut waar. Alleen moet ik nog leren :+ niet te snel de portomonaie te trekken bij alles wat zielig is en waarvan ik zeker weet dat hij/zij het bij mij beter heeft en aangezien dat meestal de 'kneusjes' zijn :o . Mijn huidige shetter is ook zo'n kneusje en als ik eenmaal iets heb ga ik medisch gezien tot het uiterste als hij/zij gebreken gaat vertonen.

Het is dan ook niet dat ik 'niets uit wil geven aan het dier, maar €300 voor een papierloos dier, waarbij in 9/10 gevallen niet kwalitatief is gefokt maar de hengst van de buren is gebruikt welke ook een papierloze vader had. Dan ga ik toch achter mijn oren krabbelen........of die prijs emotioneel of realistisch is.

Absoluut een goede tip om me dan iig op papieren te gaan richten.

Kun jij gegevens PB. Wellicht iets om over na te denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 10:28

De zwarte hengstveulens met papier hoeven echt geen 300 euro te kosten. Helaas zijn dat een beetje bijprodukten van de shetlandfokkerij.
Als je liggend in de wei castreerd kost je dat zo'n 100-150 euro en dat kan bij een jonge shet prima.

Andersom vind ik het altijd vreemd dat mensen gratis een pony willen. Als je serieus voor je dieren zorgt dan kost ook een shetveulen je het eerste jaar de fokker minimaal 200 euro aan registratiekosten, ontwormen, voer e.d.
Maar die kosten zijn hetzelfde voor een kwalitatief goede shet tov een papierloze, dus kan je dan net zo goed voor een stamboekshet kiezen als je toch een hengstveulen zoekt.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 12:13

[***] schreef:
De zwarte hengstveulens met papier hoeven echt geen 300 euro te kosten. Helaas zijn dat een beetje bijprodukten van de shetlandfokkerij.
Als je liggend in de wei castreerd kost je dat zo'n 100-150 euro en dat kan bij een jonge shet prima.

Andersom vind ik het altijd vreemd dat mensen gratis een pony willen. Als je serieus voor je dieren zorgt dan kost ook een shetveulen je het eerste jaar de fokker minimaal 200 euro aan registratiekosten, ontwormen, voer e.d.
Maar die kosten zijn hetzelfde voor een kwalitatief goede shet tov een papierloze, dus kan je dan net zo goed voor een stamboekshet kiezen als je toch een hengstveulen zoekt.

Ik wil ook geen gratis pony :)*, ik wil een pony die met 'zorg' is gefokt. Het beeld wat jij schetst is voor een serieuse fokker heel reeël. Alleen de werkelijkheid laat zien, dat een zeer groot deel van de hobby matige fokkerij het veulen niet laat registereren, niet laten chippen en in sommige gevallen niet laten enten of zelfs zorgvuldig ontwormd. Vaak is een dergelijke pony een nakomeling van 2 papierloze ouders en als het eenmaal groot is................dan staat hij in de weg en mag hij plaats maken voor het veulen van volgend jaar. De 'fokkers' in dit geval durven voor een dergelijk veulentje ook gerust €200 euro te vragen, inprincipe reël als het eerste levensjaar ook met 'zorg' is gedragen. Feitelijk komt het er op neer, dat de €200 van het eerste jaar ook voor mijn rekening komt, waardoor ik ga twijfelen. Een investering van 400 in een niet kwalitatief gefokte pony, daarmee hou je dit soort fokkerij ook in stand, ( Ik weet dat paarden houden een risico sport is, maar je kunt de risico's ook opzoeken.

Jullie argumenten en het contact met fokkers hebben me een totaal ander inzicht gegeven op de papieren binnen de shetlander fokkerij. We krijgen 1 febr. de sleutel. Dan zal het hekwerk geplaatst worden en de stalletjes weer opgebouwd. Dus ik moet nog even geduld hebben en dan kan ik actief opzoek.

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 12:19

castereren is toch ook niet zo duur?
ik heb voor het castereren van mijn hengstje 75 euro betaald alles incl.

Medie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:40

Hee.. Volgens mij moeten er ook wel leuke shetjes te koop zijn voor minder geld. ik weet dat ze bij ons op stal goed bereden zijn en vaak te koop staan voor 150euro. mijn shet heb ik gekocht voor slachtgeld, wel als hengst. heb hem zelf laten castreren a 100 euro..

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 15:27

MiSz_SaNdY schreef:
castereren is toch ook niet zo duur?
ik heb voor het castereren van mijn hengstje 75 euro betaald alles incl.

Ik heb Spikey laten castereren bij DAP Bodegraven. Hier maakte het toen niet uit of het een groot of een klein paard betrof. Was
een staande casteratie. Castrateurs had je daar niet, goedkopere opties was ik toen niet zo zeker van de deskundigheid.

Inmiddels wonen we in Twente en ik weet dat Ardesch uit Lemele vakkunddig castereert voor €50-€80, dus dat is het probleem ook niet :D. De keuze voor een merrie of ruin houdt verband met het feit mijn ruintje heel. 'Nadat hij gebalanceert heeft op het randje van de dood is hij veranderd in een echte goed sul die heerlijk kan kroelen en zeer weinig moeite doet voor zijn positie. Hij is vriendelijk tegen alle paarden groot en klein is de beste vriend geweest van menig groot paard. Vorige week heb ik getracht hem samen op ruim 1ha land te zetten met een hengstje van 9. Ze kende elkaar al van een draadje ertussen, maar toen het draadje weg was................

Spikey laat zich compleet aftrappen/bijten zonder enige poging hetzelfde terug te doen. Nu ben ik er absoluut van overtuigd dat er een rangorde bepaald moet worden, maar met hengsten is het toch iets lastiger en daarbij is hengstengedrag niet gelijk verledentijd wanneer je een 2 jarige laat castereren. Ervaring is nu toch wel dat Spike het beste gaat met ruinen (die al enige tijd ruin zijn) en merries. In 9/10 gevallen volgende er een kennismaking en keerde daarna de rust weer terug.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:41

Op internet staat er bv een hengstje, zwart, met stamboek voor maar 100 euro te koop (in Beltrum).
Ook staat er een hengstje, zwart, met stamboek, grote maat voor maar 50 euro te koop (in Ambt Delden).

Ik denk dat als je in een lagere prijsklasse wilt zitten je toch eerder een hengst dan een ruin moet kopen.

Merries en ruinen zijn nu eenmaal meer waard. Castratie is de kosten niet.

Misschien dat je kan kijken of de klik er is met jou ruintje of overleggen dat hij eerst bij de vorige eigenaar wordt gecastreerd.

bv: http://dieren.marktplaats.nl/pony-s/411 ... ind=5&fs=1

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:32

check dit topic maar ff.....

[SMP] Waarom zijn shetlanders zo goedkoop

ik hoop dat je idd de keus maakt om een serieus gefokt diertje te kopen die alle zorg en aandacht heeft gehad vanaf z'n geboorte!
er zijn er genoeg (idd zonder papier en vaak niet eens gechipt, ontwormd of wat dan ook) voor minder als €100,-, maar wil je aan deze wildfokkerij meehelpen door deze dieren maar een tehuis te blijven geven.
zoals in bovenstaand topic ook al is aangeven is goedkoop soms duurkoop, paardjes met ongezonde ouders waardoor ze zelf ook niet helemaal goed zijn lopen er al veel te veel rond!
de paardjes die bij mij geboren worden krijgen alles wat ze maar nodig hebben en komen uit 2 gezonde ouders, ik zorg ook altijd dat ik de ruimte heb om ze aan te houden als ik nog geen leuk nieuw thuis voor ze heb gevonden.
ze gaan hier dus ook niet voor de prijs van een konijn de deur uit! is dat dan emotionele waarde...ik denk het niet, ik weet zeker dat mijn paardjes correct en gezond zijn en dat zou mij al heel veel waard zijn als ik een paardje zou zoeken.
ik heb op dit moment een paardje te koop voor de helft wat een collega fokker dacht dat hij moest kosten, belachelijk prijzen dus absoluut niet maar voor een appel en een ei ook absoluut niet!

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:55

Hier ben ik het niet echt mee eens, ik heb ook een shetje zonder papieren, maar ze is daarom niet minder waard of minder gezond dan een 'met' papieren...
Ik mag dan al haar ouders niet kennen, ze is echt een super paardje en zeker geen miskoop omdat ze geen stamboom heeft...
(maar ik wat betreft het wildfokken moet ik je wel gelijk geven hoor, er zijn er momenteel gewoon teveel...)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:10

Niet alle papierloze pony's zijn slecht, maar het is beter om een pony met papier, die met zorg gefokt is te kopen.
Om de prijs hoef je het niet te laten :). Voor 50 euro extra heb je er een met papier waarmee je ook nog mee kan doen aan keuringen enzo. En wat is 50 euro meer voor een pony waar je minimaal 20 jaar lol van wil hebben?

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:25

Yoika, natuurlijk is een shetje zonder papier niet per definitie slecht!
maar er lopen er al zoveel rond.......
en er word zo veel vermeerderd met paardjes die gewoon niet correct zijn.
stel jij hebt een merrietje, en wil er voor de lol een keer een veulen van....misschien heeft de mama van jouw shet wel een onder of bovenbeet en de papa kromme benen en heb jij reuze mazzel dat die van jouw gezond is.
maar nu word er een veulen geboren die en kromme benen heeft een een slecht gebit...joepie weer zo'n zielig schepsel erbij!
gebruik je een pony met papieren waar dus de ouder dieren allemaal gezond en correct zijn word de kans op een niet correct veulen natuurlijk veeeel kleiner!
voor jouw fijner, voor de eventuele nieuwe eigenaren fijner en het allerbelangrijkste.....voor het dier zelf heel veel prettiger!
en er zijn er genoeg die wel met nette paardjes fokken en niet het hengstje van de buren gebruiken.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 00:23

Yoika schreef:
Hier ben ik het niet echt mee eens, ik heb ook een shetje zonder papieren, maar ze is daarom niet minder waard of minder gezond dan een 'met' papieren...
Ik mag dan al haar ouders niet kennen, ze is echt een super paardje en zeker geen miskoop omdat ze geen stamboom heeft...
(maar ik wat betreft het wildfokken moet ik je wel gelijk geven hoor, er zijn er momenteel gewoon teveel...)

Ik heb ook een shet ZONDER. De eerste 3 jaar was hij kern gezond, nooit te dik/prima conditie. Kon ook eigenlijk niet anders, want hij ging steeds minder eten. Doordat zijn gebit achterin niet perfect is 'wisselde' hij niet. Op 3 jarige leeftijd heb ik 6 doppen van z'n kiezen laten trekken en 2 snijtanden. Toen bleek het kwaad al geschiedt. Door al die ellende van het slechte eten, zijn zijn darmen stil komen te liggen en is de lever zich gaan vervetten omdat deze de afval stoffen niet kwijt kon. Bloedwaardes werden steeds extremer en de koorts wilde niet zakken. Inmiddels zijn we ruim een half jaar verder en heeft hij het met de hakken over de sloot gered. Maken we het bos weer onveilig en als ik hem nu zou verkopen.................zou niemand er wat aan zien.

Na informeren over ouders blijken zowel pa als ma overbeet & onderbeet te hebben........wat de chaos in z'n mond verklaart. Daarbij heeft pa zeer slecht beenwerk. Spikey heeft daarentegen gelukkig alleen een ietwat afwijkende stand aan z'n voorbeen, maar daar absoluut geen hinder van..........

Combinatie van EN een slechte vader EN een slechte moeder is in de stamboek geregisteerde wereld wat moeilijker.........., vandaar dat dit soort gebreken bij papierloos meer voorkomen

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:38

precies linda_arnold, jij bent het perfecte voorbeeld van wat ik bedoel!
gelukkig heeft je paardje het gered en heb je er hopelijk nog heel lang plezier van!
waarschijnlijk ben je nu alleen het driedubbele (of meer) kwijt aan dierenarts kosten als wat je ooit voor hem betaald hebt.
en dat is wat ik een beetje bedoel met goedkoop = duurkoop.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:11

Ik heb ook een papierloze ruin van 3 jaar oud. Beestje leek altijd prima in orde te zijn, tot vorig jaar duidelijk werd dat hij slechte achterbenen heeft... Kun je aan de buitenkant niet zien, je merkt het pas als je zijn achterbenen optilt.

Medie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 00:25

net gezien dat 'doom' een goed thuis zoekt voor haar shetlandertje, gratis! staat op bokt bij paarden en pony's!

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 15:53

Medie schreef:
net gezien dat 'doom' een goed thuis zoekt voor haar shetlandertje, gratis! staat op bokt bij paarden en pony's!

Bedankt voor je 'post'. Haar shetter is 12 (?) jaar oud en naar alle waarschijnlijkheid klophengst en volgens mij ook papierloos, daarnaast is hij niet beleerd en mag hij niet bereden worden en is puur voor gezelschap en heeft het spoed :o . Het zal ongetwijfeld een lief dier zijn, maar ik ga gezien de medische geschiedenis, de adviezen hier in het topic en via PB gaan wij voor een merrieveulen MET een papiertje.

Als het mee zit krijgen we volgende week de sleutel en kunnen we beginnen met het de afrastering en stalling, dus ik hoop dat ik per 1 maart onze shet naar huis kan halen en een leuke merrie-tje heb gevonden welke hem kan vergezellen. Heb me voorgehouden per half feb. pas actief opzoek te gaan, want ik krijg hele impulsieve neigingen :o , van alle aanbiedingen!

iedereen bedankt!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:55

Hoop voor je dat je een heel leuk stamboek merrieveulen zult vinden! Succes alvast met je zoektocht!

Medie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:58

Oke, succes met zoeken, je zult vast iets leuks vinden.. heb ik ook gedaan:)