Ik heb zelf een singelmelder. Persoonlijk vindt ik die het fijnst. Ik kan erop vertrouwen dat hij op het juiste moment alarm geeft. Om eventuele drukplekken voor te zijn gebruik ik een singelbontje. deze heb ik opengesneden en daar heb ik klittenband tussen gezet. De kans op drukplekken is hiermee aanzienlijk verkleind. Heb er dan ook nooit last van en hoor er van huurders geen klachten over.
Ik heb ook de smart/slim (van robor in ieder geval) gehad als halstermelder en vond het een regelrechte ramp. Eerst een hele hoop geprutst met het instellen van je mobiele telefoon, vervolgens een aantal foute meldingen en op het moment dat het raak was ging het ding pas af op het moment dat ik naast de merrie stond met de dierenarts al aan de telefoon omdat de geboorte niet wilde vlotten.
Nu heb ik er een Amerikaans systeem bij. Dit is een halstermelder, maar ook zonder gsm functie. Mijn inziens heb je daar toch weinig aan aangezien je de afstand tot stal binnen zeer korte tijd moet overbruggen, anders ben je toch al te laat. Hoe dit systeem zich zal gaan houden is nog even afwachten.
Mijn merrie had erg veel last van de singel, vooral als ze een paar weken overdragen is het voor veel paarden vervelend, daarom heb ik zelf een halstermelder gecombineerd met een camera. Als het alarm gaat kijk ik in bed even op de camera, is het vals, dan slaap ik verder. Ik heb er geen probleem mee om een keer vaker wakker te worden, dat heb ik er wel voor over als mijn paard het prettiger vindt. Ik heb nog nooit een veulen gemist met het halsterallarm.
Ik heb een halster alarm, vooral omdat een van mijn merries wat gevoelig op de singel is. Heb hem afgelopen jaar voor het eerst gebruikt.
Bij mijn ene merrie was het echt feest, die lag volgens mij geen moment stil, zelfs op de slaapstand had ik regelmatig alarm 's nachts (maar een TV naast het bed, dus hoefde er niet uit). Dat hij ook ging als ik niet thuis was vond ik wel prettig, als ik het niet vertrouwde kon ik dan de buren bellen om even te kijken (kijken vanuit het keukenraam op mijn land). Beide merries gingen ook rond een uur of 12 overdag slapen en dan ging hij uiteraard ook af. Bij de 1e heb ik de geboorte gezien door het alarm, we zouden net bij mijn ouders (wonen op het zelfde erf) op de koffie gaan en je zit er al snel een uurtje. Zonder alarm had ik het gemist. Andere merrie was dit jaar gelukkig zo snel, alarm ging 's nachts, zet de TV aan, ze ligt (deze merrie ligt nooit op stal), dus schiet m'n broek en trui aan en veulen was er al tot haar schouders. Mijn vriend had z'n veters nog gestrikt en toen kon ik al vertellen dat het een merrie was. Als het zo snel gaat vind ik het niet erg om er niet (helemaal) bij te zijn .
Als het goed is heb ik de smart. Heb er een hoop geld voor betaald, geen idee meer wat. Ik heb ieder jaar wel veulentjes. Afgelopen jaar is alles super gegaan, maar het jaar daarvoor had ik 2 drama bevallingen (veulens uiteindelijk gezond, net als de merries, maar heeft wel ruim 1.000 euro gekost aan VA kosten). Toen heb ik gezegt dat ik er gewoon bij wil zijn (wat met alleen camera toch lastig is).
Zoals de laatste bevalling die ik dus eigenlijk zo goed als gemist heb heb ik er geen moeite mee. Merrie was echt net begonnen, was nog niet eens bezweet toen ik haar vond en het veulen lag er al bijna langs. Die merrie is het jaar daarvoor veel langer bezig geweest. Al 3 kwartier waar ik bij was (waarvan de VA ook ong 30 minuten) en toen vond ik haar al helemaal bekaf en zijknat. Er was toen een uur voordat ik haar vond nog helemaal geen teken van een aankomende bevalling.
Lante
Geplaatst: 11-01-11 13:52
annastasia schreef:
Lante, wat voor halsteralarm heb je?
De Robor. en een simpele bewakingscamera bij de aldi ofzo weg. Ideale combinatie.
Smart, of een oudere versie? Aangezien ik qua huur ook verschillen zie. De smart is er ng niet zo heel erg lang, maar zit er veel verschil in qua betrouwbaarheid?
Drukplekken daar hebben we een dik bontje voor aan de singel vast zitten nu nergens meer last van Wij hebben hem gekocht hij was wel duur maar dan heb je ook wat
Maarja om voor 6 of 8 merries zn ding te huren elk jaar is ook geen doen
Het is wel vervelend dat ze zo snek achter elkaar uit gerekend zijn wij houden er altijd rekening mee
Wij hebben in de veulen stallen ook camerabewaking hangen
Volgens mij is het een smart, maar weet het niet 100% zeker. Ik kan hem wel zo instellen dat hij weinig vals alarm geeft, dat is erg handig bij paarden die elke nacht helemaal gestrekt slapen.
friesiszwart
Geplaatst: 14-01-11 19:52
ik heb gekozen voor het halsteralarm dit omdat deze melder het minste hinder bij de merrie veroorzaakt. Echter indien de merrie niet volledig plat ligt gaat hij niet af en ik denk dat je dus bij een singelmelder meer kans hebt dat het alarm af gaat. Zelf ben ik over het halstermelder goed te spreken en hij is inmiddels al meerdere jaren in gebruik in combinatie met camera's.
Ik heb ook een halstermelder, de equipage. Bevalt prima, heb nog geen bevalling gemist. Wel vaak vals alarm inderdaad, dus zit eraan te denken om er ook een cameraatje bij aan te schaffen..