Naar de keuring met een reg. B merrie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Binau

Naar de keuring met een reg. B merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 21:28

Hey Medebokkers!

Zoals al in de titel staat; kun je naar de keuring met een reg. B merrie?

Ik heb een voskleurige merrie genaamd Bindoctro en ik wil kijken of ik haar dit jaar STER kan laten worden.
Ze heeft een beste afstamming en een goede merrie-lijn (Sina-stam).

Haar vader Vindoctro is (volgens mij) inmiddels ruin, en dus niet goed gekeurd.

Bindoctro is in bezit van een veulenstamboek. (KWPN)
In haar paspoort staat dus reg.B. En een vriend van mij zei dat ze nooit naar keuringen zou kunnen gaan. :(:)

Dit is haar pedigree: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=476337

En hier een fotootje an de betrefende merrie:
Afbeelding

Afbeelding

Ze is trouwens 4 jaar oud (wordt 5 in mei)

Ik ben benieuwd... :)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:30

Met een reg B merrie kan je niet naar de keuring. :)

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:31

nathe

Re: Naar de keuring met een reg. B merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:35

zo'n afstamming heb ik nog nooit gezien, langs beide zijden dezelfde grootvader. En de vader van de grootmoeder ook hetzelfde...

Kan ook aan mij liggen want ken er best weinig van ;)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:35

Overigens heeft de merrie wel erg veel inteelt zeg!

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 10:55

De vader van je merrie is geen goedgekeurde hengst, vandaar de B-register. Een B-register paard voldoet voldoende aan het plaatje van een bepaald stamboek, maar heeft geen directe meerwaarde voor de fokkerij i.v.m. bloedvoering. Deze paarden krijgen dan ook geen volwaardige stamboekopname en kunnen niet in aanmerking komen een premie, laat staan een ster-verklaring. Naar mijn weten zijn er ook geen speciale keuringen voor B-register paarden.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 12:49

En omdat de vader van je merrie geen goedgekeurde hengst is, komen eventuele veulens van haar ook in het reg.B terecht.
Zoals hierboven aangegeven kan je met een reg.B niet naar de keuring.

Je zou eventueel nog contact kunnen opnemen met het NRPS, of ze daar in het sportregister kan worden opgenomen, dan zou ze daar naar de keuring kunnen.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 13:31

Donja schreef:
En omdat de vader van je merrie geen goedgekeurde hengst is, komen eventuele veulens van haar ook in het reg.B terecht.Zoals hierboven aangegeven kan je met een reg.B niet naar de keuring.

Je zou eventueel nog contact kunnen opnemen met het NRPS, of ze daar in het sportregister kan worden opgenomen, dan zou ze daar naar de keuring kunnen.

Dat klopt niet, de vader van deze merrie is neem ik aan opgenomen in het KWPN-veulenboek en het veulen van deze merrie en een KWPN GGK hengst wordt dan geregistreerd in het normale veulenboek, zie registratieschema en toelichting:

http://www.kwpn.nl/downloads/Registratieschema.pdf

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 13:39

De ouders van de merrie zijn 3/4 broers en zus, amai, wie doet dat nu?
Behalve bij echte topper zoals Ratina Z en haar broer rebel, zie ik daar echt geen reden naar...

Ofwel is dat een weide ongelukje, met paarden van dezelfde fokkerij die eventjes samen zijn gaan lopen...

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 13:59

OK

Binau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 19:58

Goh, bedankt voor alle reacties! :)
Wat jammer dat ik niet met haar naar de de keuring kan, tis een prachtige merrie |(
Ik heb géen idee waarom ze zo is ingeteeld, ik denk inderdaad een ongelukje aangezien de ouders van de zelfde fokker komen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:17

Het wordt soms ook gewoon bewust gedaan hoor. :) Heb het al eens veel erger gezien := Maar of dit een foutje is of bewust.. eigenlijk doet dat er weinig toe. Merrie blijft reg. b houden. Ze kan wel gewoon in aanmerking komen voor pref,prest en sport predikaten trouwens. Alleen geen stb. ster of keur en elite. Prok kan weer wel.

Binau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 21:32

Dan hoop ik ooit een ander predikaat met haar te behalen :)
Ik heb haar inteeld ook nooit als ''erg'' beschouwd, ze is kern gezond en daar gaat het mij uit eindelijk om :P

Maar als ik het goed begrijp: wanneer ik haar laat dekken door een goedgekeurde dekhengst, heeft het veulen een reg. A op het paspoort staan?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:19

Register B merrie die een veulen krijgt van een KWPN gekeurde hengst krijgt een veulenboek papier (dus gewoon normaal oranje papier). Met dit veulen kun je dus gewoon naar de keuring, kunnen in 1 keer ster verklaard worden (Reg. A moet eerst voldoen aan de eisen die de vader niet konden voldoen, zoals cornage, PROK, Sport of EPTM/IBOP).

Je kan deze merrie röntgenologisch laten keuren en als ze voor de fokkerij goedgekeurd wordt, krijgt ze gewoon het PROK certificaat. Ook sport predikaat kan je behalen door sport resultaten. Preferent en prestatie kan ze op nakomelingen halen, dus op zich is er nog genoeg voor haar in petto!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 23:43

Ziolette schreef:
Donja schreef:
En omdat de vader van je merrie geen goedgekeurde hengst is, komen eventuele veulens van haar ook in het reg.B terecht.Zoals hierboven aangegeven kan je met een reg.B niet naar de keuring.

Dat klopt niet, de vader van deze merrie is neem ik aan opgenomen in het KWPN-veulenboek en het veulen van deze merrie en een KWPN GGK hengst wordt dan geregistreerd in het normale veulenboek, zie registratieschema en toelichting:

Je moet denk ik beter lezen. Dit heb ik zo gekopieerd:

Vader KWPN geregistreerd, niet goedgekeurd: B Rp

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 23:47

Ik denk dat jij wat anders bedoelt Jan.
De vader van DEZE merrie is KWPN geregistreerd, niet goedgekeurd, dus heeft deze merrie een B register papier.
ECHTER, laat je deze B register merrie dekken met een WEL goedgekeurde KWPN hengst, komt het veulen gewoon in het Veulenboek.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 23:48

Rinske schreef:
Ik denk dat jij wat anders bedoelt Jan.
De vader van DEZE merrie is KWPN geregistreerd, niet goedgekeurd, dus heeft deze merrie een B register papier.
ECHTER, laat je deze B register merrie dekken met een WEL goedgekeurde KWPN hengst, komt het veulen gewoon in het Veulenboek.

Precies. :D

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 23:50

janderegelaa schreef:
Ziolette schreef:
Donja schreef:

Je moet denk ik beter lezen. Dit heb ik zo gekopieerd:

Vader KWPN geregistreerd, niet goedgekeurd: B Rp

Ik denk dat jij beter moet lezen ;) . Dat wat jij aanhaalt gaat over de vader, oftewel als het veulen een vader heeft die KWPN geregistreerd is, niet goedgekeurd. Het gaat hier om een veulen van een KWPN ggk hengst x reg. B merrie (zie toelichting 2).

Verticale betreft de hengsten, horizontaal de moeder. In dit geval dus "Vaders" - "Rijpaarden" - "KWPN GGK / erkend" uit de verticale kolom en moeder reg. B uit de horizontale rij. Dan kom je uit op registratie in veulenboek. Zie ook de toelichting die hoort bij merries in het reg. B = toelichting 2 :).

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 23:54

Ja natuurlijk, ik las het niet goed. Ik dacht dat er iets heel anders stond :(

Binau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 20:43

Ontzettend bedankt voor alle informatie! Ik heb ruimschoots antwoord op mijn vraag. Dus was mij betreft kan er een slotje op dit topic. :)

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 08:20

Nog een klein vraagje: mag een reg. B merrie een Ibop lopen?

Kempkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 08:32

Ja dat mag wel, dat heeft niets met het papier te maken, maar met een prestatie. Echter wil dan niet zeggen dat je het sportpredikaat krijgt. Alleen een aantekening in je paspoort.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 09:19

ok,duidelijk. T staat toch leuk erbij ( als ze het goed doet dan). Heb namelijk ook een reg. B merrie....omdat de moeder een SBS merrie is en t kwpn de lijst met de door hun geaccepteerd stamboeken had aangepast...haar broer had wél een normaal papier.
Maar goed: ben ook nog in dubio: of naar t NRPS ( eigenlijk alleen voor de keuring) of gewoon lekker zo laten, haar prok laten keuren en een ibop laten lopen. Ze is zowiezo voor de sport.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 11:14

Getup schreef:
ok,duidelijk. T staat toch leuk erbij ( als ze het goed doet dan). Heb namelijk ook een reg. B merrie....omdat de moeder een SBS merrie is en t kwpn de lijst met de door hun geaccepteerd stamboeken had aangepast...haar broer had wél een normaal papier.
Maar goed: ben ook nog in dubio: of naar t NRPS ( eigenlijk alleen voor de keuring) of gewoon lekker zo laten, haar prok laten keuren en een ibop laten lopen. Ze is zowiezo voor de sport.

Als ze vooral voor de sport is, zou ik het gewoon zo laten. Stel dat je er ooit een veulen mee fokt, kan je het veulen in het gewone veulenboek op laten nemen (mits je KWPN gekeurde hengst hebt gebruikt).