Vooroordelen over dravers

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hammeke

Vooroordelen over dravers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 14:26

Aaaaarg, de frustratie moet er even af!
Gisteren op stal bijna een uur gediscussieerd met de staleigenaar over dravers..
En dan vooral over het feit dat je met een draver NIETS kan.
Het kan zogezegd niet springen, het kan geen dressuur, het kan gewoon niets.
Toevallig zat er net zo'n 'goede' dressuurlesgever aan de toog en die beaamde natuurlijk wat staleigenaar zei.
Want dravers hadden volgens hem niets van natuurlijke bewegingen meer en kunnen zelfs niet galopperen...

Mijn bloed begon echt te koken! Precies of je met een draver niets kan aanvangen omdat het aanleren van de galop niet zo makkelijk gaat.. Heb zelfs nog laten vallen dat mijn paard ook nog niet fatsoenlijk kan galopperen omdat ze niet volledig is rechtgericht... "TOTALE ZEVER, daar geloof je nu zelf toch niets van" was de reactie :(
Ooooh ik krijg het echt op mijn seskes van zo'n mentaliteit..
Uiteindelijk heb ik maar gewoon gelachen en ja geknikt, er was toch niets tegen in te brengen en met mijn half-dravertje
zou ik NOOIT iets kunnen bereiken...
Van zulke mensen word ik nu eens écht kwaad ;(
Zijn er hier nog mensen die geregeld zulke bevooroordeelde mensen tegen komen?
We zouden één groot front moeten vormen tegen al die vooroordelen!

Annuuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 15:02

ik heb ook een dravertje gehad en ik snap het hoor ;)
die kon gewoon galloperen en springen dus ik snap het ook niet helemaal waar mensen die onzin vandaan halen

Melisjee

Re: Vooroordelen over dravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 16:25

Ach meid, waar je je wel niet druk om maakt!

Lekker laten kletsen en lekker je eigen ding blijven doen :D .

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 16:27

Tja..ik heb alles geleerd op een Draver :D

Ulrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 16:30

Ik heb ook een draver geen problemen mee hoor...galop gaat ook steeds beter en daarbij zijn er maar weinig paarden die echt netjes 3 takt galop hebben...en daarbij kan ze ook goed losspringen onder het zadel nog niet geprobeerd.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 16:34

Citaat:
Uiteindelijk heb ik maar gewoon gelachen en ja geknikt, er was toch niets tegen in te brengen en met mijn half-dravertje

Wat dacht je ervan dat je ze het tegendeel gaat bewijzen ;) Niets van aantrekken en gewoon je eigen ding doen. Die krabbelen nog wel terug hoor :P

Ik verzorg zelf een draver die geweldig kan galopperen (zie profiel :) )! Het aanleren duurde even, maar dat kwam vooral doordat er veel stress achter de galop zat bij haar, omdat ze het vroeger nooit mocht.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 16:34

ik heb een draver en wil niet anders meer.
heb alle rassen wel gereden maar er gaat niets boven een draver. <3

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 16:35

ninajojo schreef:
Citaat:

Wat dacht je ervan dat je ze het tegendeel gaat bewijzen ;) Niets van aantrekken en gewoon je eigen ding doen. Die krabbelen nog wel terug hoor :P

Ik verzorg zelf een draver die geweldig kan galopperen (zie profiel :) )! Het aanleren duurde even, maar dat kwam vooral doordat er veel stress achter de galop zat bij haar, omdat ze het vroeger nooit mocht.

Ik vind het wel zeer typisch dat jij zelf, als draver-verzorgster, een topic hebt met als titel: 'Van typische draver naar relaxte allrounder' ........?

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 17:30

Normaal maak ik me in zo'n zaken niet druk, en ik heb ook gezegd dat ik ze heus wel eens een poepie ga laten ruiken.
Maar dan krijg je zo'n commentaren als : 'ik hoop het voor jou, maar het gaat je toch niet lukken, want jou paard is niets waard'. En daar krijg ik het van!
Ooit komt onze dag nog wel.. 'ja binnen 10 jaar en dan is je paard al versleten'..
Nou ik hoop dat mijn dravertje er nog zeker 20 jaar bijdoet (zij is nu 7, haar moeder is er 28) en dan zullen we eens zien waar ze met hun kapotte paarden zitten.
Begon de staleigenaar nog te stoefen over zijn bijna-3 jaarse merrie die sinds september onder het zadel is, 4x per week gereden word en al bijna elke week mee op jumping is geweest...
Echt mensen van de oude stempel.
Gek word je er van :D

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:11

Melisjee schreef:
ninajojo schreef:

Ik vind het wel zeer typisch dat jij zelf, als draver-verzorgster, een topic hebt met als titel: 'Van typische draver naar relaxte allrounder' ........?

Omdat zij het algemeen geaccepteerde beeld van typische draver aan het begin ook echt waar maakte. Maar dat er niets aan te veranderen is, is natuurlijk onzin (wat ook in dat topic te zien is).

Dat er beweerd word dat een draver nooit zou kunnen springen of galopperen klopt niet ;) Dat je er voor moet werken wel, maar dat zal met ieder paard zo zijn. De een heeft gewoon meer talent dan de ander in bepaalde dingen.

x_Britje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:25

Haha, ik vind mijn draver echt helemaal geweldig :D Hij heeft vroeger koersen gedaan, toen heb ik hem 4 jaar verzorgt en nu is hij een half jaar van mij... Toen ik met hem begon was hij beleerd maar dat was het ook... Nog niet gesprongen, gegaloppeerd, aan de teugel gereden of wat dan ook. Ondertussen kan hij echt bijna alles <3 (een beetje).
Het is misschien geen wedstrijd paard maar hij is superbraaf en werkt zo graag voor je. Ik rij dressuur met hem (hij moet even opgang komen, eerst wil hij nog wel eens een beetje rennen maar na een half uur loopt ie heerlijk naar beneden), lekker het bos in vind ie ook heerlijk (en hartstikke hard natuurlijk), hij galopeerd rechtom echt perfect, springt zo aan. Linksom is nog wel moeilijk omdat hij natuurlijk daarop wedstrijden heeft gelopen en zo. Maar ik krijg hem wel in galop (geen mooie 3-taktgalop). Ik spring met hem, 1 meter komt ie makkelijk overheen (schakelen in galop is wel lastig omdat ie in galop wel moeilijk terug te nemen is). Verder kan ik bitloos, zonder zadel, longeren, kan er met de slee achter, of aangespannen. Ik doe er zelfs vrijheidsdressuur mee.

Ik vind dravers dus ongelofelijk veelzijdige dieren en ik beleef echt zoveel plezier met de mijne <3 <3 Gewoon die domme vooroordelen negeren. Eerst hadden ze die ook over mij, maar nu lijkt het nauwelijks een draver :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:19

Tja.... het is maar hoe je het bekijkt. Als je kijkt naar waar een draver voor gefokt is, waar hij het best tot z'n recht komt dan is dat toch echt de drafbaan.

Als je naar de overige takken van paardensport kijkt zie je daar zelden of nooit Dravers in uitkomen. waarom...tja... Ze hebben een afwijkende bewegingsvorm ten opzichte van de sportwarmbloeden die speciaal voor de dressuur of het springen gefokt zijn. Dat maakt dat het voor een Draver moeilijker is om in die tak van sport tegen die paarden op te boxen (ze hebben vaak minder goed gesprongen galop en minder takt in de draf)
Denk dat je staleigenaar dat bedoeld. Sommige mensen zeggen dat een paard niet kan draven als ze bedoelen dat een paard geen dressuurpaardendraf heeft...

Dat betekend natuurlijk niet dat jij er geen fijn rijpaard aan kan hebben.

Overigens presteren ze ook heel erg goed in de endourance. Veel uithoudingsvermogen...en ja...ze zijn natuurlijk heel snel.....

Voor mensen die met Jappeloup de Luze aankomen...die had een Engels volbloed moeder en dus veel galopeervermogen.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:37

Ook ik ben bekend met de vooroordelen...
Toen ik mijn paard net had kreeg ik ook alleen maar te horen ooh die kan niet galopperen, dat wordt niks.
Nu, 2,5 jaar later kan mevrouw keurig netjes verzameld galopperen (wordt er zelfs uitgedraafd door een aantal stalgenoten waaronder een kleine B pony, die gaan dan in draf en mijn draver valt al in galop in dat tempo :o ) we kunnen redelijk netjes een parcourtje springen en menig mens is jalours op het feit dat ik zo leuk kan buitenrijden omdat mijn paard altijd zo braaf is, of het nou stormt of ze twee weken niet gelopen heeft vanwege de sneeuw (of er ligt sneeuw en we wagen het erop) het maakt allemaal niks uit :Y)
Wedstrijdambities heb ik totaal niet maar zo als recreatiepaard kan ik me geen betere wensen dan mijn super draver :D

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:57

Weet je wat denk ik het grootste probleem is bij die mensen die zulke dingen zeggen over dravers.
Dat ze niet weten wat ze er mee aan moeten als ze ze bijvoorbeeld zelf rijden of ze les moeten geven.
Ik heb zelf geen draver maar de eigenaresse van mijn paard heeft er 2 1tje wordt niet meer op gereden die is helaas te oud (over de 30) en heeft een peesblessure gehad maar de andere wordt nog steeds mee gereden en dit is een fantastisch dier.
Ik kijk nog altijd vol verwondering naar deze pony als ik haar zie werken.

Ik denk dat deze mensen dit gewoon zeggen omdat een draver het gewoon niet volgens het boekje doet.
Ze zijn vaak sneller gestrest of willen het gewoon te goed voor je doen.
Met als gevolg dat hij te hard gaat of in een of andere aparte gang gaat wat er overigens ook weer heel indrukwekkend uit ziet:P

Maar geloof me 9 van de 10 keer ligt het eraan dat de ruiter iets niet helemaal duidelijk door geeft of gefrustreerd raakt in zijn hoofd en een draver is daar o zo gevoelig voor!

Met een draver heb je gewoon zo ontzettend veel rust en geduld nodig en heb je dat voor je draver over dan kun je er alles mee bereiken!

Oefening baard kunst zeggen ze he:) maar je moet zelf ook je fouten in zien en toe kunnen geven anders wordt het inderdaad niks.

Dus mensen die zeggen dat dravers niks kunnen en niks kunnen bereiken die kunnen beter stil houden en lekker op hun paardje gaan zitten die alle knopjes kent en doet volgens het boekje want een draver is nu eenmaal een apart geval maar wel eentje die jou vriend is voor het leven!! En die altijd zijn uiterste best doet voor jou! 1tje waar je op kunt vertrouwen:)

Nou wat wil je nog meer van je paard?:)

fabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 19:38

Dat is geen vooroordeel. De naam zegt het al "Draver"daar zijn ze voor gefokt, niet om te kunnen galopperen of springen. Maar als jij plezier met je draver hebt is dat het belangrijkste.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 19:47

Fabel: het vooroodeel is juist dat een draver, doordat het een draver is, nooit zal kunnen galopperen terwijl het prima mogelijk is om een draver dit aan te leren!
Uiteraard zegt de naam draver dat het een paard is dat gefokt is voor draven maar veel mensen denken dan dus dat zo'n paard helemaal niks anders kan dan hard draven en i.m.o. Is dat wel degelijk een vooroordeel.
(lol, hoe vaak kan je draver/draven in een klein stukje tekst gebruiken :+ )