Vraagje over mix van rassen mini-shet mini-paardje.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nansje

Vraagje over mix van rassen mini-shet mini-paardje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 22:58

Ik was benieuwd naar iets.
Ik heb een hengstje op het oog, nu anderhalf!
Zn vader is een AMHA/NMPRS hengst Armani;) (van linda's miniatures) en zijn moeder is midzomer rosebella 75%shetlander 25%welsh.
Hij is dus een flinke mengels moesje, Wel opgenomen in het NMPRS stamboek en ook een 2de premie behaald.
Hij oogt opzich niet luxe nu in zijn wintervacht, maar op zijn veulen fotos wel.

Valt hij wel onder mini paard of is het eigenlijk dan geen mini paard of gewoon wat ik zeg al half om half!
Ik vraag me dit af omdat ik gewoon me enorm aant verdiepen ben en evt voor de fok wil gebruiken en daarvoor
het wel leuk vind als ik beetje goed papier heb. Ik neem heb ook zelf mee naar de keuring als dat mogelijk is maar
Ik vroeg het me gewoon eens af:)
Afbeelding hij is inmiddels wel anderhalf jaar

En mijn ruintje die ik nun heb, zijn vader is pontop sarersboy, staat ook bij nmprs ingeschreven maar lijkt mij op fotos niet echt een mini paard, maar zijn hoofdje (zie profiel)
is wel weer heel erg edel, ik ben super benieuwd waar het verschil ligt.

Ik heb al meerdere topics wel gezien maar nog niet met helder over kruisingen.

Of is een nmprs geregistreerd paard gewoon een mini paard. ;)

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 00:02

Ik zou niet ieder NMPRS geregistreerd paard ook daadwerkelijk een minipaard noemen.
Tenslotte kun je daar ook een 100% shetlander inschrijven, en ook al heet die dan opeens NMPRS het is nog altijd een shetlander en geen minipaard.

Minipaardje bij het NMPRS zou ik meer een type noemen dan een echt ras. Het onstaat uit kruisingen uit AMHA/BMP/Falabella/Welsh/Shet/NAS/etc...
En dus ja, een kruising kan best doorgaan voor minipaardje als die in type past zoals bedoeld is.

Of het goed papier is daar heb ik geen verstand van, weet alleen dat ik z'n vader een onwijs gave hengst vind. :9

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 11:23

Hij is nog niet opgenomen bij het nmprs hoor. Dat kan pas vanaf 3 jaar, als je hem aanbiedt op de HK. Ingeschreven of geregistreerd is het juiste woord.
Hij is zowiezo ingedeelt in het luxe type. Dus ja je kunt er nu van uit gaan dat hij een nederlands miniatuur paardje is.

Je andere paardje is minimaal een 50% shet. Want zijn vader is 100% shet. Wie is zijn moeder?

Ja of je het paardje koopt of niet. Je moet je afvragen wat je met hem wilt doen. En nog kun je geen garanties krijgen voor de toekomst.

Zo heb ik een erg leuk hengstje, zelf gefokt. Als veulen een 1a premie. Maar wat straks de keuring brengt????? Je weet het niet.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 11:28

Nog even weer.
Het verschil, ja wat kun je hier op antwoorden.
Bij 100% shet gefokte paardjes heb je nog verschil. De een is heel luxe qua bouw en de andere is duidelijk shetbouw.
Bij bv de AMHA paardjes heb je nog verschil. De een is heel erg compact qua bouw en de ander weer heel luxe. Je hebt daar ook verschillende types: arabierentype en quaterhorsetype.

Zelfs een nmprs geregistreerd paardje met een heel klein vleugje shet bloed kan heel erg shet tonen, maar een nmprs paardje met bv 50% shetbloed kan heel luxe tonen.

Wat vind je dus zelf mooi.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 14:15

In principe ben je luxe type als je meer dan 12,5% vreemd bloed hebt, (anders dan shet), dus val je onder de noemer minipaard.
Met een amerikaanse vader en welsh mix moeder ben je dus zeker luxe type.
Maar dat wil niet zeggen dat een volledig luxe gefokt diertje niet heel zwaar kan zijn en een shet niet heel mooi fijn.
Dus qua bloed zeker minipaard, of hij ook echt luxe gebouwd is is een ander verhaal. ;)

Leuk dat je interesse hebt in Star! ;)

LadyMadonna

Re: Vraagje over mix van rassen mini-shet mini-paardje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 15:29

Ik ga mee met linda.
Een shet inschrijven in het NMPRS maakt van die shet niet ineens een minipaard, aangezien hij in de basis zal blijven en basis 100% shet gefokt is.
Daarintegen: Zodra het diertje minimaal 12.5% vreemd ( = niet shet) bloed heeft, valt ie onder het luxe type, en is het dus een minipaard.
Vergeet niet dat de term minipaard een verzamelnaam is voor AMHA's, falabella's, bergmannetjes, mini appies, kleine welshjes, en kruisingen van deze rassen.
Daarbij is het NMPRS een registratie stamboek, dat is wat anders dan een ras stamboek

Nansje

Re: Vraagje over mix van rassen mini-shet mini-paardje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 18:08

Oke :D
Ja thanx ik heb hier meer aan dan zoeken op internet wat ik al deed. Ik leer hier enorm goed van, THNX allemaal :)
Nlooit tge jong om te leren en ontdekken. Ben nu 20 jaart in de paarden/pony wereld beziig maar dit soort dingen zijn nieuw voor mij aangezien ik nooit interesse had in keurinen, fokken enz. En dat begint nu te groeien allemaal.

Ik wil met star sowieso punt 1 een leuke band bouwen, genieten dat is voor mij belangrijkste. Mocht hij hengst blijven naar de keuring voor de merries einde van jaar en evt voor de fok, want hijs wel heel mooi.

Ook heb ik mooie karretjes/sulky waar ik graag mee rijd dus dan hoop ik dat hij in een 2 span of solo met de sulky kan. Ik heb nooit veel met grotere dieren gedaan (ja vind ik niet mijn ding) dus ik heb altijd al kleintjes gehad. al heb ik wel een welsh en een halfo-arab gehad waar ik dol op was maar ik heb ze verkocht omdat ik toch niets voelde voor elke dag rijden enz.(gaat ook niet omdat ik gebroken rug heb gehad)

Super bedankt iig. Ben al weer wat slimmer. ook van de registratie en hoe et werkt!

Nou ben er hoe dan ook bij met iemand mee die neemt 2 hengsten mee dus ik ga sowieso naar de kerung 9 april om weer bij te leren.