Welke spring- en dressuurhengsten zijn op dit moment HOT?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nikita_1995

Welke spring- en dressuurhengsten zijn op dit moment HOT?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 19:01

Welke hengsten zijn op dit moment HOT?

Graag zou ik van je willen weten wat op dit moment interessant dressuurbloed is, maar ook wat interessant springbloed is. Graag je mening onderbouwen, of ze in prestaties goed zijn, of dat ze een goede vererver zijn etc.

We hebben op het moment 5 fokmerries (dressuur + springbloed) die dit jaar eventueel door een Nederlandse hengst gedekt zouden kunnen worden.

Het gaat dus om het warmbloedpaard KWPN en Trakhener.

Ik ben benieuwd wat jullie te melden hebben ;)

Nicole288

Re: Welke spring- en dressuurhengsten zijn op dit moment HOT?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:23

Omdat je geen aanparing zoekt voor een specifieke merrie, maar info over de hengsten zelf, verplaats ik je topic naar F-AM

EHK -> F-AM

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:24

Springhengsten zie ik vaak: Numero Uno

De nakomelingen zijn volgens mij ook goed springers.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 10:50

Dressuur.. Vivaldi, Apache, Uphil.

Denk voor komend seizoen Bretton Woods.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 14:53

Dressuur Vivaldi, Apache, Uphill, Ampere, johnson
Bretton Woods,Charmeur

springen Unaniem, Wittinger,Tangelo v.d. Zuuthoeve

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 15:07

Lijkt me een beetje onzin om in het wilde weg hengsten te gaan opnoemen zonder te weten op wat voor merries.
Dan kan je beter de dekaantallen van de hengsten opzoeken en zie je wie dus het meest in de gunst van de fokkers staan.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 16:14

Bedankt voor jullie reacties ;)

sarabande schreef:
Lijkt me een beetje onzin om in het wilde weg hengsten te gaan opnoemen zonder te weten op wat voor merries.

Uiteraard wordt bij ons bekeken of een hengst überhaupt verbeterpunten heeft bij de merrie voor we een hengst gebruiken ;)

We hebben toevallig zojuist een 3e goedgekeurde hengst gefokt, vorig jaar het beste Fürst Fugger hengstveulen gefokt, vorig jaar het duurste springpaard gehad bij de elite veiling met ook nog een staatspremie, dus neem aan dat je dan als fokker wel redelijk goed bezig bent, niet?

Dus onzin? Nee! Ik denk juist dat het erg goed is om te bestuderen waarom bepaalde hengsten het zo goed doen, welke bloedlijnen ze hebben etc.

Ik ben dus gewoon even benieuwd naar de Nederlandse hengsten die op dit moment erg in 'the picture' staan op dit moment die bij jullie bekend zijn, mede omdat we:
1. Dit jaar of volgend jaar nog een paar veulens aan willen kopen waarschijnlijk met Nederlands bloed in de aderen.
2. We vorig jaar ook 2 Nederlandse hengsten gebruikt hebben, namelijk Verdi en Quality Time.

Apache ga ik eens even beter bekijken, dank!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 16:58

Je kan beter de veulenkeuringen afwachten dan om te kijken welke er dit jaar vooraan staan.Vorig jaar waren dat bij de dressuur oa veel Vivaldi's.Bij de 3-jarigen weer veel Johnson's

Maar het is ook interesant om te bestuderen waarom die hengsten met hun nakomelingen allemaal bovenin staan..even niets ten nadele van bovengenoemde hengsten,maar het is wel een heel apart wereldje waarbij een handjevol machtige mannen bepalen wat er vooraan staat en wat niet.Gebaseerd op hun persoonlijke "mening".

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 17:48

Elisa2 schreef:
Maar het is ook interesant om te bestuderen waarom die hengsten met hun nakomelingen allemaal bovenin staan..even niets ten nadele van bovengenoemde hengsten,maar het is wel een heel apart wereldje waarbij een handjevol machtige mannen bepalen wat er vooraan staat en wat niet.Gebaseerd op hun persoonlijke "mening".

Da's een goeie! Daar moet je helaas indirect ook zeker rekening mee houden...

Daarom is het ook belangrijk de eventuele prestaties van de voorouders goed te bestuderen en niet alleen naar de nakomelingen te kijken die bovenaan staan. Het is en blijft een mening van een vakjury die helaas soms wat erg gekleurd is, omdat de eigenaar toevallig Jantje, Pietje of Klaasje heet...

Johnson heb ik vorig jaar life gezien, was daar ook aardig onder de indruk van, maar ook van vele andere hengsten...

De naam Apache heb ik hier in huis ook al een keer horen vallen, dus wie weet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 17:55

Hoor veel goede verhalen over Padinus en gosh hoe heet die andere hengst ook alweer die door een duitser wordt uitgebracht. Ik weet t niet meeeer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 22:00

Stakkato bedoel ik :j

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 23:44

Spartacus, Cardento en vooral Nabab de Réve

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 00:30

Joolien schreef:
Hoor veel goede verhalen over Padinus en gosh hoe heet die andere hengst ook alweer die door een duitser wordt uitgebracht. Ik weet t niet meeeer!

Is het niet iets met een t of zo??????
Tatilos of zoiets.
Ik heb er hier in huis ook wel eens iets over gehoord.
Schijnt heel erg hot te zijn. :P

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 12:29

misterA schreef:
Joolien schreef:

Tatilos of zoiets.

Ik dacht die ie TiTaTovenaar heette, maar kan er naast zitten.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 13:53

misterA schreef:
Joolien schreef:

Tatilos of zoiets.

Totall loss heet ie volgens mij!
Omdat hij zo los beweegt zeggen ze.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:54

Totilas :+ Maar ik neem aan dat je een andere bedoeld.

Weet niet waar je woont, maar wat je ook kan doen is begin februari naar de Hengstenkeuring gaan! Daar lopen de beste nakomelingen rond. En ik vond daar vorig jaar de Vivaldi's een beetje tegenvallen.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:08

O ja,daar lijkt het meer op...

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 10:03

Indoctro doet het ook altijd goed bij de springers

en natuurlijk bij de dressuur Totilas

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:39

vivaldi, totilias ;D

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 00:46

Uphill en ZiziTop hebben zich het aflopen jaar echt suf gedekt...
Volgens mij zal in 2011 dit lot (ook?) beschoren zijn voor die Florencio x Jazz genaamd Charmeur...

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 20:35

Dank voor jullie reacties ;)

Totilas is verkocht en staat nu in Duitsland ter dekking en is haast onbetaalbaar geworden...

Florencio is een zoon van Florestan meen ik toch?

Hadden we vorig jaar een 3-jarige ruin van (v. Florestan) en deed het heel goed bij de verkoop op de veiling, helaas was hij te klein gebleven, anders was hij nog veel meer waard geweest...

Vivaldi heb ik inderdaad ook al veel van gehoord...

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 11:01

is het niet logischer niet te kijken naar een populaire hengst, maar om te kijken naar wat bij je merries past en bij jouw idee van hoe een paard eruit moeten zien? Misschien een gek idee hoor :)

Zo hebben veel mensen veel geld uitgegeven aan een dekking van totilas, maar hoe die fokt is nog niet bekend. Zou ik zelf niet zo snel voor zoiets kiezen.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 13:57

Roos_s schreef:
is het niet logischer niet te kijken naar een populaire hengst, maar om te kijken naar wat bij je merries past en bij jouw idee van hoe een paard eruit moeten zien? Misschien een gek idee hoor :)

Bedankt voor je reactie, het idee is goed hoor ;) , maar uiteraard wordt hier gekeken wat bij de merrie verbeterd moet worden. Maar ook in veulens hebben we interesse, dus dan is het ook weleens leuk om te weten wat er zoal in boktland gedacht wordt. Heb inmiddels al een hele interessante pb gekregen met veel waardevolle info ;)

Ik denk dat we hier aardig goed in de richting fokken, vorig jaar weer een eigengefokte hengst goedgekeurd gekregen en het duurste (zelfgefokte) springpaard verkocht op de veiling. En op dit moment staan in stal ook nog een paar supermooi gebouwde en goede sportgericht gefokte paarden.

Goedgekeurde hengst: http://www.mijnalbum.nl/Foto-XWKCCNPF.jpg

Duurste springpaard: http://www.mijnalbum.nl/Foto-4DRCSTC4.jpg