basisboek hengt

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Doriine

basisboek hengt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 16:49

Hallo!

ik heb een vraagje.
We hebben sinds vorig jaar een hengst gekocht van nu 7 jaar.
hij is naar de hengsten keuring geweest toen die 3 was volgens mij.
Zijn 2e bezichtiging heeft hij net niet gehaald.
Zn oude eigenaar vertelde dat hij dus een basisboek hengst is.
Wat houdt dit in?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

groetjes Doriene

Doriine

Re: basisboek hengt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 17:53

niemand:(?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 18:41

Ik denk dat het verstandig is iets geduld op te brengen. Als mensen een antwoord kunnen geven komt dat wel.

Je kunt elke Welsh-hengst met papieren als basisboek inschrijven mits die veterinair goedgekeurd is. Dan krijgt de hengst een licentie om te dekken via het NWPCS. Dit betekent dat hij gewoon veulens kan verwekken die geregistreerd kunnen worden bij het NWPCS of bijvoorbeeld bij de WPCV.

Doriine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 21:15

oke dankjewel , ja ik had het echt even snel nodig!

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:17

Even snel antwoord nodig? Dan had je beter telefonisch contact kunnen zoeken met bekenden uit de Welsh wereld en niet zo ongeduldig reageren. Een basisboek hengst is een hengst die niet aangeboden is op de centrale hengstenkeuring van het NWPCS of een hengst die op die keuring niet is gepromoveerd tot stamboekhengst. De hengst moet inderdaad door een dierenarts veterinair worden gekeurd. Er wordt gekeken naar de testikels, mond, ogen en eventuele andere gebreken. Tevens moet gecontroleerd worden of het DNA van de hengst klopt. Als dit goed is kun je een deklicentie aanvragen voor de hengst. De nakomelingen krijgen een veulenboek papier en kunnen vanaf 3 jarige leeftijd gewoon worden opgenomen in het hoofdstamboek.

Doriine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 02:04

jammer dat er ook tijden zijn verbonden met het bellen en dat die mensen niet 24 uur per dag beschikbaar zijn.
maar ik ga verder hier niet op in , omdat er wel meer mensen zijn die het snel willen weten.en daar wordt ook niet anders op gereageerd.
maar bedankt voor de informatie.
ben er erg blij mee!

Doriine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 17:33

sorry voor mijn drammerige reactie.
ik heb nog 1 vraagje.. als hij eenmaal veterinair is gekeurd is het dan goed of moet dit elk jaar of vaker? en wat zijn hier gemiddeld de kosten van?

groetjes

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:36

Ook niet iedereen zit hele dagen achter de PC om overal op te reageren !!!!!!!!!!!!!!

Veterinaire keuring is eenmalig. Even navragen bij de dierenarts wat het kost.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:56

kan verder geen info toevoegen maar ben wel benieuwd om welke hengst het gaat....

edit;al gevonden in profiel...leuk beestje

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:00

leuke hengst inderdaad met ook wel een mooi papier. Ik zou zeggen: er netjes op zetten en nog een keer voorbrengen op de HK in bv 2012. Of dit seizoen showen.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:06

idd,proberen kun je altijd...als hij als 3 jarige toch al de 2de bezichtiging behaald heeft..

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:28

inowa schreef:
idd,proberen kun je altijd...als hij als 3 jarige toch al de 2de bezichtiging behaald heeft..

volgens mij schreef ze toch van net niet? Komt wel uit een mooi lijntje . . . . .

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:39

volgens ons archief is Ranger in 2006 op de hengstenkeuring geweest en liet zich toen in de draf heel goed zien was alleen totaal niet in conditie. Stokmaat was toen 1,18 dat wil zeggen dat hij wel in de 2e bezichtiging is geweest en zou dus ook veterinair zijn gekeurd. Weet alleen niet of er toen een deklicentie is aangevraagd. Denk als je dat nu doet je hem wel opnieuw veterinair moet laten keuren.

Doriine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 00:07

heel erg bedankt.
Dus hij kan nog een keer naar de HK?
Krijgt hij dan het zelfde proces dus ook weer als het lukt een 2e bezichtiging enzo?
En moet hij daarvoor veterinair gekeurd worden?of wordt dat daarna gedaan?
bedankt voor jullie informatie!

groetjes

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 00:21

moet gewoon weer vooraan beginnen. Dus opgeven, vrijdags eerste bezichtiging, wordt hij aangewezen voor de 2e bezichtiging dan eerst naar de veearts waar hij wordt onderzocht op bovengenoemde onderdelen. Ook zul je hem hier moeten longeren op de volte op een harde bodem. Als dat goed is mag je hem buiten op de harde nog even voor de jury laten zien. Daarna zaterdag de 2e bezichtiging.
Ranger heeft een beste moeder die keur preferent (en misschien ook wel Elite) is. De vader is natuurlijk een hele bekende voor ons en al vele malen kampioen geweest en staat al jaren hoog op de Welsh punten lijst. Dus denk dat het best wel interessant is om hem nog eens voor te stellen op de hk.

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 11:23

Zijn evenbeeld is en paar jaar terug goedgekeurd dus ik zou het gewoon proberen.

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 11:28

Afbeelding

Afbeelding

Doriine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 13:53

bedankt , is het aan te raden om iemand hem voor te laten brengen die er verstand van heeft? of dat mijn vriend het zelf doet(geen ervaring met keuringen)

en yorick het is gewoon echt precies! is dat een hengst van jou?

groetjes

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:06

Ze lijken idd heel erg op elkaar. Het is onze zelf gefokte hengst. Amity's Ocean King. zelfde vader en in de moederlijn zit ook Captain. Als je hem zou willen voorstellen op de Hengstenkeuring is het goed zelf te doen maar iemand die het vaker gedaan heeft is natuurlijk wel aan te raden. Dan zou je hem voor de winter daarheen brengen en dan maakt zo iemand hem helemmal klaar voor de HK.

Doriine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 14:23

weet jij iemand die dat doet?want we willen hem eigenlijk zelf niet verpesten!haha

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:30

gewoon een fokker ofzo benaderen of desnoods in het fokkerstopic een oproepje zetten.

of anders vraag je yorick ofzo.........

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:10

Tja, je bent iig te laat voor dit jaar. Als hij basisboek is, dan is hij al veterinair gekeurd. Stamboek bellen voor de middag en dan ben je erachter of hij al een deklicentie heeft gehad. Als hij de 2e bezichtiging niet heeft gehaald is hij toen in ieder geval niet veterinair gekeurd. Volgens mij kan ik me Ranger nog wel herinneren. Was toen nog erg groen. In ieder geval moet je in februari maar eens gaan kijken naar de HK, misschien dat je wat leert (of uitvindt wie je hengst moet/kan voorbrengen)

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:36

denk dat er best mensen zijn die zo'n hengst willen klaarmaken . . . . . .

Doriine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 16:54

heel erg bedankt allemaal!

Doriine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 19:06

op dat groene boekje wat je bij je paspoort zit staat 2e bezichtiging met een kruisje.
Zag ik nu net.