hoogte fjordveulen > uiteindelijke hoogte

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

hoogte fjordveulen > uiteindelijke hoogte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 19:41

Ben al even aan't zoeken geweest maar kan niet echt antwoord op m'n vraag vinden dus ik gooi het even hier in de groep als jullie 't goed vinden.

Ik heb de mogelijkheid een heel leuk veulen te kopen, kruising fjord. De vader zou een rijpaard van 1.60 zijn maar ik heb twijfels over de hoogte van het veulen en zijn uiteindelijke hoogte.
Er zijn geen foto's beschikbaar van de ouders dus daar kan ik het niet aan afleiden, de moeder zou een fjord van 1.45 geweest zijn.
Nu heeft de eigenaar het veulen voor me opgemeten en blijkt hij maar 1.14 te zijn terwijl hij nu 7 maanden + een week oud is.
Volgens de standaard tabellen zou hij dus heel klein blijven maar die zijn bedoeld voor warmbloeden dus wellicht dat dat voor Fjorden niet op gaat.
Mijn vraag is dus eigenlijk, hoe hoog zou een gemiddeld fjordenveulen rond die leeftijd zijn, als de uiteindelijke hoogte toch minimaal 1.45 moet worden.
Want dat is dus mijn dilemma, ik ben niet de lichtste/kleinste ruiter dus ik wil een pony die minimaal 1.45 hoog is en liever nog een cm. of 2/3 hoger. Ik ben bang dat dit veulen dat nevernooit gaat halen.

Ik hoop dus dat jullie hier je licht over kunnen laten schijnen en mij iets meer duidelijkheid over afmetingen kunnen verschaffen. Ik wil niet gokken wat die hoogte betreft, maar ik vind het veulen dusdanig leuk dat ik het toch wel even zo goed mogelijk uit wil zoeken om zo veel mogelijk 'zekerheid' te krijgen.

Sjolvir

Re: hoogte fjordveulen > uiteindelijke hoogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 19:46

Oei, dat is lastig bij een kruising, zeker als je geen enkele echte zekerheid hebt over de moeder en vader.
(behalve ZOU die hoogte zijn geweest...)
En kruisingen houden zich niet altijd aan de regels...

Wat betreft hoogte, als jij niet zo licht of klein bent, ga je niet alleen voor schofthoogte,
maar ook voor breedte van het paard.
Dat is nu al helemaal lastig in te schatten.
Een brede van 1.45 past al gauw beter dan een smalle van 1.50...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 19:52

Volgens mijn tabel is de stokmaat op 6 maanden 83%-86% van eindstokmaat. Bij nu 1.14 zou pony dus 1.33-1.37 moeten worden. Ik vraag me dan af hoe hoog de moeder dus echt is. Andere optie is meten voorbeen elleboog tot kogel x2 zou dan eind stokmaat moeten worden.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 19:58

mijn veulen was wel geen fjord maar een tinker welsh kruising (voor zo ver dat allemaal klopt).deze was met 10mnd 105cm hoog en is nu uit gegroeid en is 130cm het is een merrie,ik weet niet of die van jou hengst is want vroeg castereren zorgd er meestal ook voor dat ze groter worden.
vaak word er ook gelogen want dit veulen hadden ze me verteld was 115cm,was ik thuis had ik haar dus na gemeten bleek ze maar 105cm te zijn vader en moeder heb ik ook niet gezien dus je moet het maar geloven.ik ben er wel super blij mee,want ze loopt 1 en 2 span eigenlijk kun je er alles mee nooit problemen met iets gehad.

maar als je er echt op wilt rijden alleen moet je zorgen dat ze groot genoeg voor je is,je kunt ook het veulen zijn been meten vanaf de elleboog tot aan de kootdeze lengte zou je dan van de elleboog omhoog er bij moeten doen en dat zou de schofthoogte worden

succes hoop dat je er wat aan hebt

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:08

Oeh dat is altijd lastig te zeggen, ik heb misschien wel een voorbeeld voor je, ik heb een ruin gekocht als drie jarige, (kennis van me hadden hem gefokt als huis tuin en keuken pony)
De moeder is een ouderwetse haflinger van 1.43 en de vader was een kwpn rij paard van 1.68. het resulaat is geworden dat mijn ruin 1.51 is geworden

Afbeelding De moeder

Afbeelding Ringo net geboren (Mijn ruin)

Afbeelding Dit is het resulaat geworden van ringo,
Afbeelding Nog een keer Ringo.

En een haflinger is redelijk te vergelijken met een fjord.

Maar toch is het altijd een gokje.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 20:27

De touwtjestruukjes e.d. ken ik, maar 't veulen staat een eind weg dus dat kan ik niet 'even' doen en ik heb haar dus al gevraagd z'n stokmaat op te nemen.

Het gaat mij er niet om hoe groot de pony moet zijn voor mij om te rijden, ik weet dat ik een pony wil die 1.45 of groter is, 't gaat mij er alleen even om of er een kans is dat een 7 maanden oud veulen van 1.14 hoog de kans heeft nog boven de 1.45 uit te komen. Als die kans reëel is dan ga ik naar het veulen kijken maar ik heb geen zin om een bult geld aan diesel te verjagen om te gaan kijken, als bij voorbaat al duidelijk is dat het heel onwaarschijnlijk is. Ik ga die gok hoe dan ook niet nemen, ik ben niet in de gelegenheid om een pony te houden waar ik niks aan heb en over 1 of 2 jaar weer moeten verkopen omdat' ie toch te klein blijkt wil ik ook niet. Ik weet dat er geen garanties zijn en dat alles mogelijk is, ik wil alleen de kansen weten.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:39

ik denk dat de kans erg klein is dat hij boven de 145cm uit gaat komen,en je beschrijft zelf al dat je liever nog iets groter hebt,als ik jou was zou ik verder zoeken maar dat is mijn mening.o,ja is het een hengst of merrie.want anders zou je vroeg kunnen castereren en misschien dat hij dan wel aan die maat gaat worden maar dat is ook nooit 100% zeker
Francis schreef:
De touwtjestruukjes e.d. ken ik, maar 't veulen staat een eind weg dus dat kan ik niet 'even' doen en ik heb haar dus al gevraagd z'n stokmaat op te nemen.

Het gaat mij er niet om hoe groot de pony moet zijn voor mij om te rijden, ik weet dat ik een pony wil die 1.45 of groter is, 't gaat mij er alleen even om of er een kans is dat een 7 maanden oud veulen van 1.14 hoog de kans heeft nog boven de 1.45 uit te komen. Als die kans reëel is dan ga ik naar het veulen kijken maar ik heb geen zin om een bult geld aan diesel te verjagen om te gaan kijken, als bij voorbaat al duidelijk is dat het heel onwaarschijnlijk is. Ik ga die gok hoe dan ook niet nemen, ik ben niet in de gelegenheid om een pony te houden waar ik niks aan heb en over 1 of 2 jaar weer moeten verkopen omdat' ie toch te klein blijkt wil ik ook niet. Ik weet dat er geen garanties zijn en dat alles mogelijk is, ik wil alleen de kansen weten.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 20:41

Prima Keona, in dat geval is dat ook mijn mening, daarom stel ik de vraag hier ook, ik wil weten wat de kans is. Als die klein is of nagenoeg niet aanwezig, dan zie ik er dus idd vanaf. En hoe meer ik lees hoe meer mij duidelijk wordt dat die kans dus inderdaad héél klein is. Jammer maar helaas, hij is echt leuk maar aan een pony van 1,35 heb ik niks.

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 07:34

Ik heb de advertentie gezien en naar mijn mening is de vader geen groot rijpaard de benen zijn niet erg lang en daar kan je vaak al aan zien hoe groot hij gaat worden.
Hij is ook bont vraag mij af of het geen kruizing tinker is.
Bij twijvel gewoon verder zoeken er tssan genoeg paarden te koop.

orion1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:56

Blijft een gok. Mijne schijnt als veulen heel erg klein en iel te zijn geweest en is vorig jaar als 3 jarige gemeten op 1.49. Als jaarling 1.32 (en op dat moment net zo groot als haar volle zus die jaar ouder is. Die is overigens als 3 jarige gemeten op 1.40)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 17:19

Ik twijfel ook wel aan de ouders hoor. In de eerste advertentie stond dat het een kruising Tinker was inderdaad en toen ik mailde kreeg ik die maten van 1.35 en 1.45 door en ik denk dat dat geen vergissing is geweest maar dat dat toch wel klopt. Ik heb haar een tweede keer gebeld om te vragen of ze zeker wist dat ze goed gemeten had en ze was er zeker van en kon er niet meer van maken dan 1.14.
Ik heb dus besloten er niet heen te gaan want dat is maar een paar centimeter groter dan de shet die ik als gezelschapspony voor m'n Paint heb gehad. En die Paint was bij geboorte al groter dan dat (is uiteindelijk ook wel 1.60 geworden dus groot voor een Paint, maar toch).
Alle paardjes waar ik links en rechts van hoor, die als volwassen paard tussen de 145 en 150 zijn geworden, waren als jaarling toch minimaal boven de 1.20 en meestal al richting/rond de 1.30 dus ik geloof gewoon niet dat een pony van 1.14 dat ooit nog gaat halen. Die kans is zo minimaal klein (kan me voorstellen dat een veulen wat echt tekorten heeft gehad een groeiachterstand op loopt die hij later in kan halen, maar zo ziet dit veulen er zeker niet uit) dat ik die gok in ieder geval niet ga nemen.

In ieder geval thanks voor de input iedereen.