paard zonder papier laten dekken ???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tribeworld

paard zonder papier laten dekken ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 23:06

als ik mijn merrie laat dekken door een hengst met stamboom papier en mijn merrie zelf geen stamboom erbij heeft kan je dan bij je veulen wel een papier hebben hoe gaat dit in werking want snap dat dus niet helemaal.
ik wil haar dit jaar laten dekken ze word april 4 jaar .
is draver gefokt maar merk je verder helemaal niks van.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 23:28

Vaak kan het veulen ingeschreven worden in het stamboek van de hengst. Alleen is dit vaak geen vol papier. Register B, hulpboek of welk dan ook. :)

Er komt dan wel een papiertje bij te zitten wie de vader (en verdere afstamming) is en wie de moeder is (in dit geval afstamming onbekend).

Edit: Overigens zal ik niet zomaar met een merrie (zeker zonder afstamming) gaan fokken in deze tijd. Of je moet het veulen zelf willen behouden. :)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 23:32

Tenzij je het veulen zelf wil houden, zou ik het zeker niet doen. Je komt een papierloos paard aan de straatstenen niet kwijt in deze tijd. Hoogstens voor de slachtprijs. Bovendien zie ik de meerwaarde niet van papierloos fokken.

lijntje87

Re: paard zonder papier laten dekken ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 23:32

waarom wil je fokken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 10:17

Ik vind het argument 'of je moet het zelf willen houden' niet echt een excuus om een draverkruising te fokken.
Je kan wel denken dat je het houden wilt, maar misschien kan je er niet mee overweg, vind je er niks aan of laten andere omstandigheden het niet toe om er een 2e paard bij te hebben in de toekomst. En wie gaat er dan 25 jaar goed voor zo'n dier zorgen? Zo'n kruising is niet erg gewild en er lopen er al teveel van, dus de kans dat zo'n dier dan het lage handelssegment inraakt of zelfs naar de slager is groot.
Nou heb ik niks tegen op het eten van paardenvlees maar ik betwijfel of paardenworst het fokdoel is van de TS.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:13

[***] schreef:
Ik vind het argument 'of je moet het zelf willen houden' niet echt een excuus om een draverkruising te fokken.
Je kan wel denken dat je het houden wilt, maar misschien kan je er niet mee overweg, vind je er niks aan of laten andere omstandigheden het niet toe om er een 2e paard bij te hebben in de toekomst. En wie gaat er dan 25 jaar goed voor zo'n dier zorgen? Zo'n kruising is niet erg gewild en er lopen er al teveel van, dus de kans dat zo'n dier dan het lage handelssegment inraakt of zelfs naar de slager is groot.
Nou heb ik niks tegen op het eten van paardenvlees maar ik betwijfel of paardenworst het fokdoel is van de TS.

Hier ben ik het volledig mee eens!
TS kan in mijn ogen dan beter een veulen kopen, ten eerste weet je dan wat je hebt en ben je zelf niet aan het vermeerderen geweest.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:12

Is de merrie ook niet ingeschreven in het Draversstamboek? Ingeval er bij de merrie geen papieren zijn, zou je wat mij betreft niet hoeven te vermeerderen. Dekgeld van een ggk hengst is eigenlijk ook weggegooid geld. Niet zo zeer omdat het een draver is, maar omdat er van de afstamming van je merrie niets bekend is. Overigens komen er uit een draversmerrie x springhengst echt wel goede springpaarden. Soms zelfs hele besten, maar dan moet het merriemateriaal natuurlijk wel goed zijn.

Ik ben het zeer zeker eens met [***]. Ik heb al heel wat paardjes zien vertrekken die nooit meer weg zouden gaan of die hun 'kind' waren, tenminste zo werden ze genoemd. Nou ik hoop voor de mensenkinderen dat ze daar gekker mee zijn alsdat ze met hun paarden waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:50

Alani schreef:
Is de merrie ook niet ingeschreven in het Draversstamboek? Ingeval er bij de merrie geen papieren zijn, zou je wat mij betreft niet hoeven te vermeerderen. Dekgeld van een ggk hengst is eigenlijk ook weggegooid geld. Niet zo zeer omdat het een draver is, maar omdat er van de afstamming van je merrie niets bekend is. Overigens komen er uit een draversmerrie x springhengst echt wel goede springpaarden.

Één zwaluw maakt nog geen lente
Een enkel toevalsprodukt uit het verleden wil niet zeggen dat je met een draver x springpaard een beter springpaard fokt dan als je een goede springmerrie dekt met een springhengst. Dus de kans dat je een goed springpaard fokt met een draversmerrie is echt maar heel klein.

Overigens, de drafsport ligt ook enorm op z'n reet. Nakomelingen van hengsten die duizenden euro's dekgeld hebben gekost gaan voor een paar honderd euries weg op de draverveilingen. Alleen de veelbelovende dravers uit goede moeders met broers en zussen met flinke winsommen brengen nog wat op tegenwoordig.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:09

Janne; ik heb het ook niet over een toevalstreffer en ook niet over dat de TS dat moet doen. En ook zeker niet over het feit dat je een springpaard beslist moet gaan kruizen met draver ipv spring x spring. Maar in geval je dusdanig merriemateriaal hebt, kan het een overweging zijn.

In een aantal goede springstammen is destijds idd draver gekruist met een springhengst en beslist niet onverdienstelijk. Eigenlijk vergelijkbaar met de inbreng van de volbloed.

Sorry TS bovenstaande is wel offtopic, maar volgens mij is mijn advies wel aan je overkomen.

Janne het is '1 zwaluw maakt nog geen zomer' al heb ik wel zin in de lente.

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 20:18

Alani schreef:
Is de merrie ook niet ingeschreven in het Draversstamboek? Ingeval er bij de merrie geen papieren zijn, zou je wat mij betreft niet hoeven te vermeerderen. Dekgeld van een ggk hengst is eigenlijk ook weggegooid geld. Niet zo zeer omdat het een draver is, maar omdat er van de afstamming van je merrie niets bekend is. Overigens komen er uit een draversmerrie x springhengst echt wel goede springpaarden. Soms zelfs hele besten, maar dan moet het merriemateriaal natuurlijk wel goed zijn.

Ik ben het zeer zeker eens met [***]. Ik heb al heel wat paardjes zien vertrekken die nooit meer weg zouden gaan of die hun 'kind' waren, tenminste zo werden ze genoemd. Nou ik hoop voor de mensenkinderen dat ze daar gekker mee zijn alsdat ze met hun paarden waren.

ze staat daar wel ingeschreven moeder is bekend en vader is onbekend.
en ik weet heel goed dat paarden tegenwoordig tegen slacht prijs weggaan we hebben er laats eentje bij ons gehaald omdat die anders naar de slacht zou gaan omdat niemand hem meer wou hebben met zijn 27 jaar.
weet ook helemaal niet zeker of ik het wel wil wou alleen wat info hebben.
bedoel we hebben ook een andere merrie die van 2 kanten een heel goed papier heeft vroeg me alleen af hoe het gaat met paarden zonder papier.

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 23:09

heb net op paspoort gekeken haar ouders staan er beide in ook daar de ouders van maar verder niks en ze staat ook ingeschreven bij het draverstamboek.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:23

Als ik jou was zou ik gewoon een veulen kopen, als je er dan ooit nog vanaf wilt heb je nog een verkoopbaar paard.
Draver-kruisingen zijn niet erg populair en je weet nooit of er iets gebeurd waardoor je het veulen moet verkopen.