ruitermak maken en inrijden PRE

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

benweg

ruitermak maken en inrijden PRE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 19:28

Mijn jonge PRE is sinds enkele maanden uit de opfok. Ik was oorspronkelijk van plan om hem zelf te beleren onder goede begeleiding aan huis. Helaas is het mij (nog) niet gelukt om begeleiding te vinden waar ik 100 procent tevreden over ben en dat vind ik voor de fase 'ruitermak maken en inrijden' een absolute vereiste. Het voorbereidende werk (freestyle, enkele/dubbele longe, grondwerk) pakt hij snel en netjes op. Ik wil niets overhaasten, dus we doen alles met beleid en heel rustig aan. In de dagelijkse omgang is hij tamelijk koel in zijn koppie, maar hij is supergevoelig wanneer je met hem aan de slag gaat.
Vanwege het sensibele karakter van mijn inmiddels bijna vierjarige spanjaard en het ontbreken van de juiste begeleiding overweeg ik om het ruitermak maken en inrijden komend voorjaar uit te besteden aan een ervaringsdeskundige. In dit barokke subforum zijn misschien wel mensen te vinden die eens voor dezelfde keuze hebben gestaan? Ik zou graag willen weten hoe jullie de afweging hebben gemaakt en ben benieuwd naar jullie ervaringen. Suggesties (zowel voor "begeleiding aan huis" als voor "uitbesteden") zijn ook van harte welkom. Ruime ervaring met het inrijden (of evt. begeleiden bij inrijden) van temperamentvolle paarden (PRE, Lusitano oid) is uiteraard een belangrijk selectiecriterium ;)

frankiej

Re: ruitermak maken en inrijden PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:36

pre=vertrouwensdier. als hij het voorbereidende werk al goed oppakt, gewoon eens een keer op gaan hangen zonder zadel. en daarna: gewoon opstappen. mocht het niet lukken, denk dan eens aan hulp maar de meeste pre's onder ons doen iedereen verbazen dat ze zo makkelijk in de omgang zijn.

shoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:43

Frank heeft helemaal gelijk. Ik heb mijn PRE zelf zadelmak gemaakt en ingereden. In het begin twijfelde ik hierover omdat ik al 4 jaar niet meer gereden had door de dood van mijn vorige en de jonge leeftijd van mijn huidige. Dable gaf geen kik met het inrijden. Toch wilde ik hem wegbrengen om wat verder te bevestigen en bracht hem dus naar mijn toenmalige trainer, iemand met veel ervaring met PRE's. Dit heeft fout uitgepakt, Dable was zijn vertrouwenspersoon kwijt en liet dus niemand opstijgen. Ze konden niet veel met hem juist omdat hij alleen mij vertrouwde. Uiteindelijk heb ik hem opgehaald en had weer een bange paard terug, moest weer van voor af aan beginnen en dit traject duurde veel langer dan het vorige. Nu ben ik er bijzonder trots op dat ik het zelf heb gedaan.

Mijn advies is: Als je het zelf kan en zeker van je zelf bent, waarom niet zelf doen? Anders zou ik er voor kiezen voor begeleiding aan huis. Maar het allerbelangrijkste is: volg je hart, wat je gevoel je ingeeft is vaak wel het beste.

Succes!

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:07

Kan mijn voorgangers alleen maar gelijk geven :D .
Hier ook 1, die bij aanschaf van toen jonge Anda, noooiiit had gedacht dat ze op 35jr leeftijd nog een paard zou gaan inrijden 8)7 Maar algaande bezig met verkeers-, zadel, hoofdstel, longe, schriktraining ed gaf paardlief me zoveel vertrouwen dat ik het durfde :o
Maar ik zou het niet alleen doen maar met hulp van ... dus ook begeleiding aan huis; voor paard het meeste vertrouwd + jezelf ook :D

Is er niemand in je omgeving die je kan helpen met je wensen???

Duende01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:12

Ook ik geef mijn voorgangers gelijk, een PRE is best eenkennig en ik denk dat hij jou het meest vertrouwt.
Heb mijn PRE ook zelf zadelmak gemaakt en doorgereden. Zou het zo weer doen. Als je het rustig opbouwt en gaat hangen zit je er voor je het weet op. Ik zelf heb geen enkele tegenstand of bok gehad, hij vond het heel gewoon dat zijn vrouwtje er ineens opzat.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:16

idd hier ook zo. het bokken ontdekte hij pas 2 jaar later als speels spelletje haha. durf bijna te garanderen als jij er op hangt, dat je 5 minuten later denkt van: hij reageert er totaal niet op, waarom eigenlijk er niet gewoon op gaan zitten? ze zijn gewoon zo mak en mensvriendelijk. toen bij des het stuur en de rem er net op zaten, ben ik er alleen al meteen mee naar de bossen gegaan. daar komt de vertrouwensband pas echt tot uiting. langs iets vreemds/engs krijg je een licht aangereden dier echt niet langsgedreven. wel op de stem.

benweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 23:00

Bedankt voor alle reacties!

Bokken of weerstand verwacht ik ook niet echt, eerder spanning/stress (waarschijnlijk door zijn goedbedoelende baasje overgebracht danwel bevestigd ;) )
Het lijkt mij toch best spannend om de eerste keer te gaan zitten. Misschien denk ik teveel na in plaats van mijn gevoel te volgen...

Evelienepien schreef:
Is er niemand in je omgeving die je kan helpen met je wensen???

Ik werk altijd samen met mijn zus, maar tot nu toe alleen met paarden waar rem, stuur en gas al in min of meerdere mate op zat :+ Inrijden vanaf nul hebben we allebei nog nooit zelf gedaan. Daarom zouden we graag iemand mee laten kijken die én ruime ervaring heeft met het inrijden van jonge paarden én vooral begrijpt hoe een PRE is en daar goed mee om kan gaan. En daarbij leg ik de lat waarschijnlijk best hoog :o

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 23:04

inrijden is ontspanning en ontspanning en ontspanning. de rest komt vanzelf

benweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 23:13

I know... en ik ben ook juist helemaal geen stresskip van nature, maar met dit paard leg ik de lat voor mezelf nogal hoog.
Omdat hij zo gevoelig is, is een "fout" al snel gemaakt.
Jezelf hoge eisen opleggen hoeft niet erg te zijn, maar het veroorzaakt enige druk, wat weer kan leiden tot spanning... ZUCHT...
misschien moet ik eerst in therapie gaan :+

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 23:16

Misschien heb je wat aan dit topic:

[HK] Het grote beleertopic in de HK

Meer mensen die bezig zijn met inrijden, 1 heeft ervaring met inrijden van Iberische, ik zelf heb ook een Iberische (maar die word later pas ingereden).

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 23:26

Waar woon je?
Mijn instructrice heeft veel ervaring in het begeleiden bij inrijden (equimon op bokt).
Zij heeft mij en me paard begeleidt in alle rust en duidelijkheid.

Je kan ook eens een kijkje nemen op de site van Noor Tanger.

Mijn voorkeur gaat naar zelf inrijden inplaats van wegbrengen.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 23:27

benweg schreef:
I know... en ik ben ook juist helemaal geen stresskip van nature, maar met dit paard leg ik de lat voor mezelf nogal hoog.
Omdat hij zo gevoelig is, is een "fout" al snel gemaakt.
Jezelf hoge eisen opleggen hoeft niet erg te zijn, maar het veroorzaakt enige druk, wat weer kan leiden tot spanning... ZUCHT...
misschien moet ik eerst in therapie gaan :+

Herken je twijfels helemaal :D
En tuurlijk maak je fouten; wie niet???
Maar mijn ervaring is ook dat ze "beginnersfoutjes" vergeven, als het maar niet onrechtvaardig is }> . Heb dat 1 x gehad en vervolgens 1 maand last van gehad. Was hele grote leerschool -:)
Dus ik zou zeggen als longeren, bitje in, singeltje met beugeltjes longeren, gewoon zadeltje op en wandelen, daarna zadeltje met longeren, paar x springen ernaast alla erop hupsen, dan uitproberen met voorzichtig hangen (samen met zuslief) en als het dan goed voelt????
En tuurlijk is het spannend, zo'n 1e x maar als het goed voor je voelt. In mijn profiel staat foto van toen ik er net voor 1x op zat. Horse z'n reactie was (in mensentaal vertaald ;) ) Hé'hé, eindelijk zit er iemand op mn rug en voel ik me nuttig :Y) . Was het dat nu :O ???
Dus zet je voelsprieten open (als je kennis/ervaring de rest ook toelaat!) +:)+

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 10:38

Ook ik sluit me bij de anderen aan. Juist vanwege hun karakter! Ik heb nu meerdere lusitano's zadelmak gemaakt en zal de volgende ook weer zelf doen.
Natuurlijk zijn er een paar 'cruciale' momenten waar je niet wilt dat er wat mis gaat. Maar dat heb je voor een groot deel zelf in de hand.

Rust, vertrouwen en luister naar je gevoel...

*edit: alhoewel ik natuurlijk niet kan inschatten hoe jij het het beste kunt doen.
Laatst bijgewerkt door WestBest op 05-01-11 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 10:42

Ik ga ook weer mee met mijn voorgangers.. niet wegbrengen.
Je kunt wel iemand aan huis laten komen :)
Of hem bv naar Moravita of Balingehof brengen.
Daar kijken ze echt naar het paard en geven hem ook de tijd om te wennen aan de nieuwe omgeving en nieuwe mens.

Lisenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:16

Heb tot nu toe ze ook allemaal zelf ingereden. Ik bouw dat altijd rustig op en ga telkens een stapje verder. Op een gegeven moment voel ik aan dat het kan. Beetje moeilijk te verwoorden: maar het paard geeft me op dat moment het gevoel.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:08

Ik heb ook een aantal Lusitano's zadelmak gemaakt en het eerste stuk van wennen aan een zadel tot een rondje kunnen rijden gaat meestal probleemloos als je het rustig en stapgewijs opbouwt en werkt vanuit een basis van vertrouwen.

Eenmaal goed zadelmak en wat verder in het werk is mijn ervaring dat ze dan nog wel eens iets duidelijk van mening kunnen zijn wat ze wel en niet willen of wat heter kunnen worden in het werk (ik praat wel over alleen merrie ervaring), maar ook niet gemeen of in de zin van rodeo, absoluut niet!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:11

Waar woon je TS? Ik kom ook aan huis om jou en je paard te begeleiden, in jullie eigen tempo en alle rust. Zo doe je alles zelf(evt ook je zus erbij) maar wel met begeleiding. Ik heb zeer veel ervaring met PRE's/zadelmak maken. :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:22

Heb een Knabbi, is ook zeer op zijn mens..
zadelmak gekocht overigens, maar ik vind het heel leuk om het zelf verder op te leiden.
(met hulp van goede instr. die veel jonge paarden heeft gereden en rijdt.)
Ik ga ook niet snel, maak ook fouten (waar ik me als ik ze maak me al dood aan erger)
en toch is het leuk om het zelf te doen.
Je hebt hulp van je zus, zoek goede begeleiding erbij en gaan, zo doe je het zelf met hulp.

En niet vergeten te genieten onderweg.

mexx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:24

Ook ik kan alleen maar mee gaan met de voorgangers, ik heb mijn lipizzaner ook helemaal alleen zadelmak gemaakt. En door het vertrouwen wat je samen opbouwd is het helemaal goed gegaan. Dus als jij hulp hebt van je zus en misschien nog van een begeleider, die af en toe wat tips geeft... Gaat het helemaal goed komen! Heb vertrouwen in jezelf en je paard!

benweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 21:59

Jeetje, wat bijzonder al die positieve ervaringen en de enorm sterke voorkeur voor "toch zelf doen".
Dat zou ik ook wel het leukste vinden...
Ergens voelt het ook gewoon niet prettig om hem naar een vreemde te moeten brengen.
Ik zoek dus eerst toch nog maar even verder naar goed matchende begeleiding aan huis. #(heeft inmiddels contact met Mindfields)#
Terugkijkend is "van groen tot pup" heel goed gegaan, dus is er eigenlijk ook geen reden om te denken waarom "van pup tot stoere volwassen PRE " niet ook gewoon goed zou gaan. Gewoon in kleine stapjes -met beleid- verder op het ingeslagen pad :)

Bedankt voor alle reacties! Ook die ik via PB heb ontvangen!
#(gaat weer fijn slapen vanavond)# :+

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:07

Nu willen we natuurlijk wel nog graag een foto zien :+

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:09

Kanttekening is wel zelfdoen met hele goede begeleiding.
Zo zonde als je jong paard verpest.
Veel plezier in ieder geval met je jonkie.

benweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 22:10

WestBest schreef:
Nu willen we natuurlijk wel nog graag een foto zien :+

van het puppypaard? of als ik er straks glunderend opzit? :+

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:11

allebei? Of zijn we nu hebberig?

benweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 22:12

Sjolvir schreef:
Kanttekening is wel zelfdoen met hele goede begeleiding.
Zo zonde als je jong paard verpest.
Veel plezier in ieder geval met je jonkie.

100% passende begeleiding is en blijft voor mij een absolute vereiste (zie openingspost)
ondanks alle positieve reacties is dat niet veranderd ;)
maar ik blijf nu langer doorzoeken naar een geschikt persoon aan huis en zet de optie van "uitbesteden" voorlopig nog even uit mijn hoofd