veulen? kan dat al wel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LisetBelise

veulen? kan dat al wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 10:05

halllo allemaal!
ik hoop dat het hier goed staat..!

sinds 2 maanden ben ik de eigenaar van een KWPN merrie, ( 6 juni 2006, ong. 1.60 meter )
sinds afgelopen zomer heeft een stalgenootje een nieuwe ruin gekocht
paarden stonden lekker de hele zomer met zn alle op het land.
(paard dat ik gekocht heb was van de stal eigenaar toen ik nog mijn oude pony daar had staan, wij hebben deze weg gedaan en de merrie belise gekocht)
nou werd ik gister gebeld dat ze bij de ruin bloed gaan laten prikken omdat ze denken dat hij een klophengst is,
nou daar ben ik dan lekker mee.. in dat geval zou mijn merrie dus drachtig kunnen zijn.

Ik ben helemaal niet bekend met al dat veulen gedoe, heb ook nooit een merrie gehad en nu al een veulen was echt nog niet de bedoeling...
zit hier wel dood mee aan, er is nog niks zeker, maar kan het geen kwaad al zou ze nu al drachtig wezen?

ik hoop dat jullie wat meer informatie voor mij hebben,
groetjes lisette

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 10:12

ik zou me niet te veel zorgen maken.
ALS de ruin al een klopper blijkt te zijn zijn deze bijna niet vruchtbaar.
dus de kans op een veulen is zeer zeer klein.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 10:15

Een klophengst is doorgaans onvruchtbaar, omdat de zaadbal in het lichaam zit en de spermacellen zo te warm worden en dus dood gaan (even simpel uitgelegd).
Met andere woorden, de kans dat jouw merrie drachtig is, is zeer klein.

Wat wel schadelijk kan zijn voor je merrie is dat ze continu gedekt wordt. Daar kan ze beschadigd van raken.

Daarnaast hoeft de ruin geen klophengst te zijn.
Door het ontstaan van een fistel op de castratieplek of ander littekenweefsel of het te lang laten van de zaadstrengen bij castratie kan een ruin soms ook nog all the way dekken, terwijl hij geen testikels meer heeft.

Vanzelfsprekend is zo'n paard ook niet vruchtbaar, maar wel vervelend voor de merrie.

LisetBelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 10:22

bedankt voor jullie reacties,
we hebben haar ook inderdaad al een tijd weg gehaald bij die ruinen omdat ze dr geen moment met rust lieten. ze verwachten dat die ruin een klophengst is omdat hij niet handelbaar is en bijna over de staldeuren heen komt wanneer ik mijn merrie mee neem en dan dus voor zijn stal langs moet.

maar 4 jaar is geen verkeerde leeftijd al zou ze wel drachtig zijn?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 11:15

Nee hoor...vier jaar kan best om drachtig te zijn... dat zal het probleem niet zijn.

troi

Re: veulen? kan dat al wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 15:34

4 jaar is voor zover ik weet een prima leeftijd voor een eerste veulen. Dus ik zou me over je merrie qua gezondheid geen zorgen maken. Ga wel met de anderen mee, als die ruin idd klophengst blijkt te zijn dan is de kans echt klein dat hij echt vruchtbaar is.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:45

PP >> KS

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:47

Wacht nou eerst het resultaat van de bloedonderzoeken af voordat je in de stress schiet...

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:46

Zoals de rest zegt :)

Daarbij, mijn merrie kon ook vreselijk tekeer gaan als ik mijn toenmalige andere merrie van stal haalde en zij moest blijven staan (wel vriendjes ernaast). Merrie was zo gek op dat beest dat ze ook helemaal gek werd als die uit de stal werd gehaald.