Nog 7 weken voor uitteldatum en nu al aan het verharen...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fokkertje

Nog 7 weken voor uitteldatum en nu al aan het verharen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 23:45

Mijn merrie is nu sinds een paar dagen echt hard aan het verharen. Hele plukken komen eraf....
Is dat niet erg vroeg? Zo'n 7 weken voor uitteldatum?

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:47

Het verharen van paarden heeft te maken met het langer en korter worden van de dagen. 21 december is de kortste dag, dus vanaf dan kunnen ze beginnen met verharen. Ik snap alleen niet zo goed wat dat te maken heeft met de uitgerekende datum?

WinSel

Re: Nog 7 weken voor uitteldatum en nu al aan het verharen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:48

Dat snap ik ook niet helemaal, tis geen konijn hoor die een nestje gaat maken :+

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 00:00

Het is bekend dat drachtige merries (door de hormonen) verharen voordat ze het veulen krijgen. Heb zelfs ergens in een oud topic gelezen dat de merrie al helemaal verhaard is als het veulen komt...
Alleen ik vroeg me af of 7 weken voor datum niet erg vroeg is.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:45

Ik heb al 2 jaar op rij, en dit jaar voor het 3e jaar op rij, een veulen in februari gehad, en de merrie verhaarde dan wel, maar was nog lang niet door haar vacht heen. De eerste 2 veulens waren van dezelfde merrie, deze merrie is nu niet drachtig en verhaart hetzelfde als de afgelopen 2 jaar toen ze wel drachtig was. Idem voor de merrie die nu wel drachtig is, zij verhaart net zo snel als vorig jaar toen zij niet drachtig was.
Heb je ergens een onderzoek waarin bewijzen staan van het verharen voordat ze hun veulen krijgen? Want mijn ervaring is, dat de merries niet eerder gaan verharen als ze een vroeg veulen krijgen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:47

fokkertje schreef:
Het is bekend dat drachtige merries (door de hormonen) verharen voordat ze het veulen krijgen. Heb zelfs ergens in een oud topic gelezen dat de merrie al helemaal verhaard is als het veulen komt...
Alleen ik vroeg me af of 7 weken voor datum niet erg vroeg is.

:n Niet bij mij... :D

Mijn paardje is nu ook aan het verharen.. net zoals veel paarden in Nederland.
Ik heb ook nooit gemerkt dat drachtige paarden meer /eerder / extra zouden verharen voor het veulenen.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:27

Ik heb bij mij op stal van iemand die jaren gefokt heeft wel gehoord dat drachtige merries vaak iets eerder dfan andere paarden gaan verharen omdat ze de laatste 2 maanden al hun energie nodig hebben voor het veulen. Weet niet of het echt zo is. Mijn merrie was wel het vroegst van stal aan het verharen en zij is de enige drachtige.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:50

Ik heb dat verhaal ook gehoord (in Het Dikke Buiken Topic).
Mijn merrie is ook al aan het verharen (als enige van stal). Ik weet dat het verharen te maken heeft met het langer en korter worden van de dagen. Maar 21 december is nog geen twee weken geleden.
Zouden ze dat nu al merken?

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:53

Ja dat merken ze, alle paarden die ik tot nu toe gehad heb, begonnen tussen kerst en nieuwjaar meestal al met verharen. Nog niet heel erg, maar ze verhaarden wel al.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:03

Wat een knappe beesten, dat ze dat zo snel al merken :D
Volgens mij begon Dais altijd later met verharen. Ik zal het eens nazoeken in mijn schriftjes..

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:56

1 van mijn merries is nu aan het verharen, deze is niet als eerste uitgerekend.. verhaart wel ieder jaar als eerste.
Ik verwacht mijn eerste veulen in maart, maar deze merrie verhaart juist nog helemaal niet.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:10

Hier ook een drachtige merrie, maar nog geen verharing. Denk ook dat dat komt omdat die van mij niet zo ver is :+

alcootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:19

We hebben al veulens genoeg gehad, ook vroeg in het jaar maar de meeste zijn echt nog niet helemaal door de vacht heen hoor.
Ze verharen wel maar zijn zeker nog niet klaar.

Na het lengen van dagen gaan de paarden idd verharen maar naar mijn idee heeft het ook niets met de dracht te maken.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 22:20

hier verhaard nog niks...was wel handig geweest als mijn jaarling alvast ging verharen..

maar het is idd wel zo dat een drachtige merrie wat eerder haren loslaat(al is het meestal niet heel veel tegelijk)

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 01:07

bij ons begint alles aan te verharen maar de drachtige merrie idd het ergst.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 07:20

Ik kan me bijna niet voorstellen dat het met de dracht te maken heeft, tenminste ik heb het niet in die mate gezien. Mijn twee merrie zijn aan het verharen, de een is drachtig en de andere niet, de niet drachtige is erger aan het verharen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:10

Die van ons zijn nog helemaal niks aan het verharen. Van de week heb ik er wel eentje geschoren die met 13 graden enorm stond te zweten.
Die andere ga ik vanavond scheren.

Ik denk dat als ze hun haren verliezen en het achteraf toch te koud blijkt te zijn, de natuur het zelf oplost. Volgens mij krijgen ze dan gewoon een dikkere zomervacht waardoor ze toch goed beschermd zijn en jij straks geen deken op hoeft te doen.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:27

Mijn merrie is 15 maart uitgerekend en verhaart ook als een dolle.. Dat ze standaard verharen voor de bevalling is mij ook onbekend hoor.... het maakt wel iets uit uit omdat je geen deken op wil bij een merrie die gaat bevallen dus als ze nu door haar vacht schiet en het gaat begin maart ineens weer vriezen dan heeft ze het dus aardig koud omdat er geen dek op kan.

verder lijkt het me geen teken zeker niet als het uier geen veranderingen toont