Lusitano versus fries

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Lusitano versus fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 21:44

Ik ga iemand z'n Friezen trainen, maar heb nog nooit met een Fries gereden. Het zijn paarden met hoog niveau dressuur.
Ik vroeg me af of ze ook op dezelfde manier als Lusitano's kunnen gereden worden (dus met minder druk).

Amable

Re: Lusitano versus fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 22:34

Ieder paard kan met weinig druk gereden worden, dat is gewoon op de juiste manier trainen. :)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 12:10

beetje vreemt om aan te nemen dat alleen lusitano's zonder druk gereden kunnen worden, elk paard kan gereden worden op alleen teugel gewicht, kwestie van een juiste opleiding

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 20:46

Tja inderdaad, maar ik dacht misschien dat Friezen iets minder warmbloedig zijn, maar zal dat aan de levende lijve wel ondervinden wellicht.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:01

Gemiddeld genomen zal een Lusitano sensibeler zijn dan een Fries; een Fries is meer 'koudbloedig' , gefokt als tuig/ trekpaard. De Lusitano is van oorsprong meer rijpaard o.a. gefokt voor de dressuur en voor "koeienwerk" en is daardoor sneller en vaak "heter".
Gemiddeld genomen zal je bij een Fries meer druk ( algemeen, dus niet perse teugeldruk) nodig hebben, dan bij een Lusitano, maar dat kan natuurlijk weer per paard/ bloedlijn verschillen!
Maar in principe zou je ieder paard "licht" moeten kunnen rijden, al zal het ene paard ( ras) dat makkelijker oppakken dan het andere.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 21:16

Ga dezelfde lesgever laten komen, anders wordt het verwarrend voor mij en dat wil ik niet. Was wat domme vraag van mij, maar vroeg het me gewoon af, of er veel verschil in zat.
Leuk om horen dat ik niet persé hoef dressuur te rijden van die mensen. We gaan...endurance rijden met... Friezen... :-D.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 21:20

Mijn fries is toch wel erg 'trots' en ik hoef haar echt niet op druk te rijden, dat stopt ze er gewoon helemaal mee! Zet ze geen stap meer. Dus hangt echt van het paard af denk ik.