Nivo SMP

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Nivo SMP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 18:29

Ok, ik weet dat er hier en daar irritaties zitten, en ik ga ze maar eens uitspreken ;)

Helaas worden shets veel gezien als kinderpony's, en daarom worden veel shets verzorgt door jonge(re) meiden. Daar is op zich natuurlijk helemaal niks mis mee, maar het heeft wel als indirect gevolg dat het nivo van SMP niet bijster hoog te noemen is.
Serieuze (fokkerij) topics verdwijnen onder de "hoe hoog is jou shet" "wat te doen met shet" "hoe hoog springt jou shet" etc.

Ik vind dit echt ontzettend jammer, want dit zou een ontzettend informatieve sub kunnen zijn. Denk aan fokkerij, denk aan keuringen, denk aan de SMP als gebruikspony (ook voor volwassenen), denk aan voeding, denk aan dwerggroei (ja ook, weer fokkerij, maar toch).

Ik weet dat ik niet de enige ben die het jammer vind dat het nivo hier maar een beetje zo-zo is.

En nee, dit is geen verwijt naar de jonge(re) gebruikers, die moeten ook gewoon lekker blijven posten :j

Dus: Fokkers, sporters, volwassene, etc: HOE gaan we het nivo hier omhoog gooien? ;)

JoyCiej007

Re: Nivo SMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:04

Kan me hier helemaal in vinden inderdaad. Vind dat je/jullie al een mooie stap hebben gezet om een exterieur-beoordelingstopic op te zetten naast het taxatietopic.
Volgens mij was er ook al een hengstenkeuze topic (geweest), maar is die niet veranderd in een HK topic vanwege de vele off-topic berichten?
Als er een serieus topic zou zijn waar men kan discussieren over hengstenkeuze voor hun merrie, advies vragen, dekhengsten kan aanbieden... zou dat ook wel veel toevoegen.

Ook valt de animo voor dit topic mij erg tegen:
[SMP] Dekhengsten Shetlanders en Minipaarden 2010

Ik mis een evenementen kalender; dit zou evt. vorm gegeven kunnen worden in een sticky, en dan een onderscheid maken tussen AMHA/NMPRS/NSPS?

Topics waarin wordt uitgelegd hoe je je NSPS/AMHA/NMPRS keuringsklaar maakt, met evt. discussie's en aanvulling mogelijk?

Denk als je het niveau (geen nivo ;) ) meer omhoog wil krijgen dat je dan toch al snel de kant op gaat van keuringen en fokkerij. Meer sportgericht zou ik trouwens ook erg leuk vinden :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 20:35

kalender is er gewoon hoor, en nivo is gewoon nieuwe spelling, t mag beide :j

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 21:14

Wat Joyce zegt klopt. Het hengstenkeuze topic werd een HK topic over minipaarden waar we veel offtopic maar ook zeker ontopic praten over minipaarden en alles wat Stef hierboven noemde.
Ik denk dat een hengstenkeuze topic ook zeker wat bij kan brengen. Vooral ook om mensen bewust te maken om met papier te gaan fokken. Mensen bewust te maken van het echte verbeteren ipv het vermeerderen en veel meer over het gebruik ipv het shettenhoofdjeskwijl topic of wat dan ook. Niks negatiefs over de jongere shethouders maar voor mij zijn de mini's net zulke volwaardige paarden als KWPN-ers.

Ik ben helemaal voor het omhoog gooien van het niveau maar hoe we dat gaan doen kan ik me niet bedenken

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 21:36

Joyce, bedoel je een topic over hoe je in het algemeen keuzes maakt voor welke hengst bij een merrie? Want per merrie mag daar gewoon altijd een topic over geopend worden he. Als er 1 topic zou zijn waarin iedereen komt vragen welke hengst voor zijn merrie, wordt dat erg onoverzichtelijk (en een verzameltopic).

Dekhengsten voorstellen kan in het genoemde dekhengstentopic, daarnaast kan er een topic op EA-CO en de link daarvan kan in het topic met links naar buiten SMP.

Verder kun je overal een topic voor openen, de invulling van SMP is wat dat betreft aan jullie. De belangrijkste regels daarbij zijn niet teveel slowchatten en max 2 foto's zichtbaar plaatsen, als je die meeneemt in je openingspost is dat erg fijn.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 10:29

Idd, van mij mag het nivo ook zeker omhoog :). Kom hier weinig omdat ik hier gewoon amper wat kan opsteken of leuk kan discuseren.

Ik rij met mijn pony's, ik fok er mee, ga er mee naar keuringen, aardig veelzeidig dus. Dat ik hier weinig kom komt dus niet omdat ik een beperkte intresse heb.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 12:31

ik werk met mijn pony's (1x NSPS, 1x NMPRS (dochter van de NSPS) en 1x bastaard ;)).
Keuringen en fokken wel gedaan maar mee gestopt. Er lopen er nu 2 voor de wagen en 3 aan de lange lijnen.
Ik zou topics over deze onderwerpen zeker heel leuk en leerzaam vinden.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:26

Van mij mag ook zeker het niveau van SMP meer omhoog, want er zijn genoeg mensen die zich met deze paarden rassen serieus bezig houden en ook op bokt berichten plaatsen.

In het verleden is er inderdaad een hengstenkeuze topic geweest en ik denk dat dit wel weer waarde kan toevoegen aan dit onderdeel van bokt. Bijvoorbeeld: 'Hengstenkeuzes 2011'. Hierdoor verzamelen de serieuze mensen zich weer in een topic en als iedereen er goed op let dat dit een duidelijk en overzichtelijk topic blijft zonder ontopic te gaan, kan dit veel waarde hebben :j .

Annebet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:13

O ja, het niveau mag absoluut omhoog.
Omdat ik zelf nog niet lang bezig ben met mijn pony's ( of toch niet op een meer serieuze manier ) kan ik nog veel leren, en dus topics over hengstenkeuze ed zijn meer dan welkom!
Ook vind het ik het topic over exterieurbeoordelingen heeeel interessant!

Ik kom hier regelmatig dus eens kijken voor meer informatie en voor kennis op te doen, maar spijtig genoeg zijn het inderdaad veel te veel topics als wat te doen met je shet, zoals stef al zegt!
Op naar verandering zou ik zo zeggen ;)

Taat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:57

Ook al hoor ik misschien onder de 'jongere bokkers', toch zou ik het ook heel fijn (en zeker heel leerzaam) vinden als het niveau wat hoger komt te liggen.
Ik ben al sinds ik me kan herinneren met shetlanders bezig en heb ook meegaan aan keuringen, met mijn shet gefokt en ben erg veelzijdig met haar geweest. (rijden, mennen, fietsen, longeren (met en zonder bijzet), buitenritjes en ga zo maar door. :)
Helaas is mijn topper afgelopen zomer overleden maar wil zeker in de toekomst ook met haar veulen die ik nu heb een veulen fokken, meedoen aan keuringen en lekker aan de slag gaan. :)

Het zou dus super zijn om wat serieuzere topics hier te zien, want ik kijk hier nog regelmatig maar zie weinig topics waarvan ik echt iets zou kunnen leren!

Ik stem dus helemaal voor! :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 21:30

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 20:30

Gezien er op het beoordelingstopic na echt 0 input komt ga ik ervanuit dat we t allemaal wel best vinden zoals het is?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:48

stef schreef:
Gezien er op het beoordelingstopic na echt 0 input komt ga ik ervanuit dat we t allemaal wel best vinden zoals het is?

Wat is dat nou weer voor opmerking? Volgens mij zijn het er velen over eens dat het niveau best een stuk omhoog kan en mag, er zijn hier ook al diverse onderwerpen genoemd qua voeding, verzorging en training, om meer niveau aan te brengen dan 'hoe oud is je shetjuh en wat doe je allemaal met hem'.

Alleen, hoe ga je dat voor elkaar krijgen? Je kan mensen niet verbieden om bepaalde topics te openen met een nogal ehm, laag niveau (helaas).

Om te roepen dat er, behalve het beoordelingstopic, 0 input is geweest, vind ik daarom ook echt niet kloppen, en al helemaal niet als je stelt dat 'we het zo allemaal wel best vinden'.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 20:52

Nou, ik had eerlijk gezegt wel wat meer reactie verwacht :j

trollenranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:12

Dit is precies waar ik naar op zoek was en ben. Ik heb een prachtige merrie staan, 1a premie op de keuring. Het advies van de jury: nu een passende hengst zoeken om de maat naar beneden te krijgen. Dat is een leuk advies, maar wie kan mij daarin dan adviseren? Ik wil haar graag op bokt zetten met foto's, en dan toch mensen die er verstand van hebben haar laten beoordelen en mij helpen in een hengstenkeuze. Ik weet wel wat hengstjes, maar ik heb geen idee wat er allemaal rondloopt. Dat mis ik echt bij het stamboek, een overzicht van de dekhengstjes. Ik ga wel weer naar de hengstenkeuring om te kijken, omdat de geprimeerde hengsten lang niet allemaal goede bewegingen hebben. Dat zegt mij dus weinig. Ik wil ze dus graag zien lopen. Omdat mijn merrie waanzinnige gangen heeft, zoek ik ook een hengst met superbewegingen, omdat ik natuurlijk niet wil dat het veulen inlevert op de gangen.
Maar waar zet ik dat neer, bij welke rubriek? Ik ben hier nog niet echt in thuis, subfora, HKtopics enz.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:21

Kaisa schreef:
en als iedereen er goed op let dat dit een duidelijk en overzichtelijk topic blijft zonder ontopic te gaan, kan dit veel waarde hebben :j .

Sorry kon het niet laten ;)

DTF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:14

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 11:19

Eerlijk gezegd kijk ik nauwelijks op SMP. :D

Heel af en toe belandt er een topic in eigen berichten (vaak na een tip in het HK-topic) en dat blijf ik dan volgen, voor de rest is het inderdaad veel 'welke kleur halster staat Polly het best.'

Ach ik heb daar ook geen bezwaar tegen hoor, laat die meiden lekker. Als mensen serieuze onderwerpen op hun lever hebben staat niets ze in de weg een topic met niveau te openen. :)